Bruine vlekjes op de bladen van mijn bananenplant

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bruine vlekjes op de bladen van mijn bananenplant

Berichtdoor banaantje op 30 sep 2009 16:21

Hallo,

Heb een bananenplant (waar ik de naam niet echt van ken) die het heel goed doet. Enig probleem is dat er zich de laatste tijd bruine plekjes beginnen te vormen op de bladen, en het lijkt alleen maa erger te worden. Is dit één of ander beestje wat zich hiermee amuseert of ligt de oorzaak ergens anders??
Bananenplant op 30-09-09.jpg
Bananenplant op 30-09-09.jpg (90.86 KiB) 6727 keer bekeken

Bananenplant op 30-09-09'.jpg
Bananenplant op 30-09-09'.jpg (43 KiB) 6727 keer bekeken

Is er iemand die raad weet??

alvast bedankt
banaantje

0 bedankjes

Re: Bruine vlekjes op de bladen van mijn bananenplant

Berichtdoor Christophe op 30 sep 2009 17:23

Dat lijken me vlekjes ten gevolge van water geven (op de plant zelf) tijdens zonneschijn.

Komen deze vlekjes ook meteen op de nieuwe bladeren?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 01 okt 2009 08:24

Als ik water geef probeer ik er voor te zorgen dat ik geen water over de bladeren gooi.
Het grootste blad wat je ziet op de foto is ontvouwen van eind vorige week. Was eerst vlekkeloos, maar begint nu ook al enkele stipjes te krijgen.
En over zonneschijn en water geven. De plantjes staan nu op een plaats waar amper zon aankomt, zeker nu ze vroeger onder begint te gaan. En als ik alleen maar s avonds water geef lijkt het me straf dat het iets met de zon te maken zou hebben... ZO gevoelig ka ze toch niet zijn??
De plant in het kwestie heeft het eigenlijk heel goed gedaan tot nu toe, tis pas de laatste week dat die bruine stipjes zich beginnen te vormen. Van regenwater kan dit toch niet eh?? Want de bladen staan natuurlijk wel vochtig als het wat geregent heeft...??
Is dit trouwens iets wat weggaat?? Wat ik kan doen is afwachten wat dit laatste blad doet. Er zouden toch geen stipjes mogen bijkomen als ik m uit de zon houdt en geen water over de bladen giet, niet??

gr
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 01 okt 2009 10:12

plant lijkt me een musa lasiocarpa (lotusbanaan) al ben ik niet heel zeker. Die plekjes zijn voor mij zonnebrand (gewenning aan de zon)
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 okt 2009 13:53

Het kunnen natuurlijk ook regendruppeltjes zijn, of druppeltjes ten gevolgen van dauw of zo.

Maar als je plant niet in de zon staat, kan dit natuurlijk niet ten gevolge van zonneschijnt.

Kijk wat de nieuwe bladeren doen. Als palmen bruine plekjes op de bladeren krijgen is dit waarschijnlijk ten gevolge van wortelschade. Staan je bananen niet te nat?

Bij mij zijn de bruine plekjes in ieder geval weg gegaan ;) Dit was op een basjoo.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 okt 2009 17:06

Christophe schreef:Het kunnen natuurlijk ook regendruppeltjes zijn, of druppeltjes ten gevolgen van dauw of zo.

Waarom zou dat voor vlekjes zorgen? Ik geef mijn planten (ook de bananen) wel meer water tijdens de felste zon, en dan is dat met een tuinsland en zijn alle bladeren nat hoor... behalve dat dat niet erg economisch is, zie ik geen probleem?

Mij lijkt het ook eerder zonnebrand, maar als nieuwe bladeren dat ook krijgen kan het dat niet zijn... da watergift eventueel.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 01 okt 2009 17:38

hallo,
dan zou het door het regenwater kunnen zijn. Teveel Watergift lijkt me straf. Heb een vochtigheidsmeter en zolang hij niet echt droog aan geeft geef ik geen water bij. Ma ben al blij dat het dan hoogst waarschijnlijk geen beestjes zijn, zal wel wegtrekken denk ik. Pietn, bedankt voor de voorlopige identificatie. Om een definitieve soortnaam te geven zal het waarschijnlijk nog wat vroeg zijn, ma nu heb ik toch al een idee... :)
Even iets anders, wie heeft er zijn planten al binnen gehaald?? Van de week was het hier (in het maasland)s morgens maar een graad of zes, toch al redelijk fris. Vind het moeilijk om te zeggen wanneer ze nu echt binnen moeten. Heb ravenala's, musa sikkimensis en dan één exemplaar die ik dan voorlopig lasiocarpa ga noemen... :) iemand een idee??

groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 okt 2009 19:03

Mijn Ravenala staat al een tijdje binnen, de andere Musa's ben ik mondjes maat ook aan het binnenhalen. Buiten wordt het 's nachts al behoorlijk fris (4°C hier) en dat is te zien aan het blad.
De Musa's die er nog mooi uit zien (en er dus minder last van hebben: basjoo, sikkimensis, glaucum, laisocarpo) staan wel nog buiten.
Gisteren bijvoorbeeld mijn Siam ruby's binnengehaald. ;)

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?