overwinteren

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: overwinteren

Berichtdoor Christophe op 12 jan 2009 00:48

Hallo Gerry,

Je had eigenlijk eerst de bladeren er moeten van knippen. Die gaan toch verloren. Vervolgens moet je de stam zelf inpakken. Dus mocht hij erdoor komen zou ik hetzelfde doen als nu, behalve dan dat je kippengaas rond de palen spant, en deze eerst opvult met stro. Je mag best wat duwen, zodat de lucht er niet doorkomt en daarna pas vliesdoek eromheen. Het dakje is prima, zodat alles niet te nat wordt.

Als de stam zelf bevrozen is zoals je vermeld is dit op zich geen probleem behalve dan dat deze wel zal afsterven, maar als je een beetje geluk hebt, komt er opnieuw een stam uit de wortel. Hiervoor is het echter nodig om goed te mulchen zodat deze ook niet bevriezen. Ik zie echter wel dat je houtsnippers hebt rond je plantje, maar of dit voldoende is valt af te wachten.

Welke soort is het eigenlijk? Ik moet zeggen dat de bladeren er nog verrassend goed uitzien bij deze temperaturen. Normaal worden ze een 'papperig'.

Groetjes,
Christophe

PS: Al doende leert men ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 13 jan 2009 22:08

Gerry,

Ik zou zeggen: vooral geen paniek!
Daar ik nogal veel ervaring heb met bananenbomen en vooral inpakken (zie mijn foto's hierboven) kan ik toch een paar dingen zeggen over u geval.

Op het eerste zicht is dat nog een vrij jonge plant. Zelfs als je die had ingepakt op mijn manier met deze temp was het nog niet zeker of het zou gelukt zijn. De reden: de dikte van de stam is cruciaal. zoals je weet is die "stam" niet meer dan de oude bladuiteinden en komen de nieuwe bladeren van uit de grond door de oude "resten". Als die bevroren geraken is het dan ook te begrijpen dat er vanuit de grond een nieuw blad zal tevoorschijn komen. Waarom dus bij mij meer kans op slagen: ook bij mij zal er vorstschade zijn maar die beperkt zich tot bv 4 cm diep.... Bij mij is dat een peulschil (stam is nu 15 a 20 cm dik....) en zal dus nog overeind staan. In de zomer verdrogen dan die bevroren delen en die kun je dan om estetiche reden verwijderen. Bij u een ander verhaal: 4 cm zal bij de volledige "stam" zijn.

Wat te verwachten: ik heb het eerste jaar de plant die je op de foto's ziet eens onbeschermd buiten gelaten in een pot! (was even jong als die van u) en kijk eens wat er van geworden is. Je moet wel veel geduld hebben. Ik heb in het voorjaar dat jaar de hele pot uitgekieperd en de wortels in de volle grond gezet op de plaats waar hij nu nog staat..... Let op: het was toen al mei en er was geen enkele reden om aan te nemen dat die wortels nog leefden... Geen blad, geen stammetje niets...Uiteindelijk kwam na een maand of zo wel verschillende stammetjes uit de grond.... Toen leuk ,nu nogal vervelend. Ik moet in de zomer om de haverklap scheuten wegsnijden. Als ik niet oplet zijn die snel 40 cm....Ik snij die dan gewoon met een scherp mes af tegen de grond. Je zal zien dat daar nogal veel vochtverlies bij komt te kijken om dan 2 weken later dat zelfde stammetje terug 10 cm te zijn...

Wat zou ik dus concreet doen in u geval: afwachten vooral, niet te snel opgeven. Volgende winter een fikse laag hooi of zo op de bodem of schors en proberen de stam over te houden. En ook :hopen dat het volgend jaar niet te koud wordt zodat je een paar jaar die stam kan laten overwinteren. De stam dus zeker beter inpakken. Ik zie bij u nochthans de oplossing: je kon gewoon rond die palen draad spannen en dat opvullen met hooi/stro. De vliesdoek aan de buitenkant....

Als er vragen zijn: stel ze maar.

Davy
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 jan 2009 22:49

Hallo Davy,

Mocht je een foto hebben van je Musa basjoo, als je hem in de lente weer uitpakt, zou dit fantastisch zijn! Deze kan ik dan uploaden naar de Musa basjoo pagina van palmvrienden wiki

Ik hoor het wel ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 14 jan 2009 20:05

Dat is beloofd. Dat zal spannend worden maar wel een unieke foto dat wel. Een kale stam met 1 blad dat opkomt :D doorgaans begint hij daar vrog mee (nog kans op nachtvorst). Ik open dan meestal het dak want het blad wilt er persee uit. De stam laat ik dan nog ingepakt. Je kan dat zeker voorhebben als het in het voorjaar te vroeg te warm wordt......

Davy
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 14 jan 2009 22:31

Alvast bedankt voor de foto :D Ben zelf ook benieuwd hoe hij er gaat uitkomen, en vooral of hij dit jaar zal bloeien!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 22 jan 2009 10:47

gerry schreef:ik denk dat ik slecht nieuws heb vaooe mijn bananaboom deze is in de stam bevroren alhoewel goed ingepakt met flies doek denken jullie dat deze er nog gaat boven opkomen??????????,,

hier onder zie je een foto zoals mijn banananboompje er nu uit ziet triestig he :( in ieder geval bedankt voor de reactie's en ik heb verstaan dat ik de wortels gewoon in de maand mei in de grond mag steken (zit nu nog in de pot in de grond)deze is een mussella lasiocarpa
Bijlagen
6.jpg
6.jpg (63.83 KiB) 5776 keer bekeken
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 jan 2009 14:26

Hallo Gerry,

De stam is inderdaad kapot, maar dat houdt niet weg dat de wortels nog in orde kunnen zijn (hoewel het wel heel koud is geweest) Dat wordt dus afwachten.

Je bent in ieder geval niet de enige. Musella lasiocarpa ziet er nu ook zo uit. De sikkimensis heb ik beter beschermd. Ik ben er benieuwd naar, maar laat hem voorlopig nog ingepakt staan. In februari kan het nog bitterkoud worden.

Veel succes verder met je Musella! ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 23 jan 2009 09:16

Christophe schreef:Hallo Gerry,

De stam is inderdaad kapot, maar dat houdt niet weg dat de wortels nog in orde kunnen zijn (hoewel het wel heel koud is geweest) Dat wordt dus afwachten.

Je bent in ieder geval niet de enige. Musella lasiocarpa ziet er nu ook zo uit. De sikkimensis heb ik beter beschermd. Ik ben er benieuwd naar, maar laat hem voorlopig nog ingepakt staan. In februari kan het nog bitterkoud worden.
Veel succes verder met je Musella! ;)

hoe bedoel je ingepakt moet ik hierover ook een fleece doek leggen of gewoon war schors
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 jan 2009 14:30

Hallo,

Met mijn Sikkimensis die ik heb ingepakt bedoel ik beschermen met stro. Ik heb onlangs een artikeltje geschreven hoe je dit het best kan doen met fotomateriaal van Davy. Het betreft wel een Musa basjoo. Hier kan je het nalezen: http://palmvrienden.net/tropicalblog/bananen/hoe-een-bananenplant-beschermen-in-de-winter/

In jouw geval kan je de grond nog afdekken met een dikke laag boomschors hoewel ik vrees voor je plantje. Het is de laatste weken echt super koud geweest, dus ik vrees er een beetje voor :?

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jan 2009 20:10

Moet je de stam eigenlijk nog een beetje afsnijden in het voorjaar of gewoon uitpakken en "gaan met die banaan"? :D

Ik had mijn Musa's eind oktober ook helemaal ingepakt met veel stro, vliesdoek en afdakje maar toen klom de temp na één nachtje -2°C al weer naar op naar 11-12°C :?

Musa basjoo 01 11-2008.jpg
Musa basjoo 01 11-2008.jpg (122.87 KiB) 5775 keer bekeken

Heb dan de rietmatten en het stro verwijderd zodat er enkel een vliesdoektentje met plastieken dakje overbleef. Eind novermber er last minute weer stro aan toegevoegd voor de hele strenge vorst. In het laatste weekend van november; met de hevige sneeuw stonden ze wel enkel nog onder het vliesdoek. Maar toen was het nog niet zo heel koud. Ben dus héél benieuwd wat er bij mij zal overblijven :roll:
Untitled.jpg
Untitled.jpg (19.6 KiB) 5775 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers