Monstera

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Monstera

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jul 2011 17:13

Palmvrienden

Weet iemand of je de luchtwortels van een Monstera zo maar mag snoeien?
Ze groeien namelijk alle kanten op en allemaal terugleiden naar de pot zou een hele puzzel worden. :roll:

Hoe stek je deze plant trouwens het best?
Iemand ervaringen hiermee?

Alvast bedankt!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Monstera

Berichtdoor orinoco op 23 jul 2011 18:44

Hoi Niek,

Philodendrons en aanverwante geslachten zoals Monstera zijn een "oude liefde" van me sinds ik op vrij jonge leeftijd met planten begon.Sinds kort ben ik dat weer voorzichtig een beetje aan het oppakken.Ik had al enige tijd de Monstera deliciosa en de Philodendron c.v. "Pluto",maar ondanks enkele nieuw geintroduceerde soorten ben ik voornamelijk geinteresseerd in de oudere bekende soorten die tegenwoordig soms maar moeilijk verkrijgbaar zijn.Zo heb ik onlangs twee stekken ontvangen van P. radiatum.
Mogelijk komen daar binnen kort nog P. hastatum en een of twee andere soorten bij.
Wat betreft het afknippen van de luchtwortels heb ik mij altijd "gehouden" aan het regeltje dat je die niet mag afknippen.Of dit echter werkelijk zo is weet ik echter niet.
Deze "luchtwortels" zorgen eerder voor hechting van de plant op een ondergrond en ook voor stevigheid van de plant wanneer deze wortels de grond bereiken.Indien dit laatste gebeurt,vertakken de wortels zich tevens en zorgen daardoor tevens voor de opname van extra water en voedsel.De luchtwortels van sommige Philodendrons zijn zo soepel dat je er bijna een knoop in kunt leggen,terwijl anderen vrij bros zijn en makkelijk afbreken.
Dit laatste gebeurt ook regelmatig bij Monstera,maar heb nog nooit nadelige gevolgen kunnen constateren.Doch hoe dit uitpakt als ALLE luchtwortels worden verwijderd durf ik niet te zeggen.
Bovenstaand verhaal zegt waarschijnlijk wel genoeg hoe je deze planten ook het best vermeerderd,maar indien er prijs op gesteld wordt,kan ik nog wel wat verdere details geven.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jul 2011 19:23

Gezien de hoeveelheid luchtwortels lijkt vermeerderen door afleggen me het meest voor de hand liggend. ;)
Ik zal de wortels dan voorzichtig rond de steunpalen vlechten. Maar ze zijn inderdaad behoorlijk stug waardoor ik voorzichtig te werk ging.
Bedankt voor de achtergrond info Ben. :thumb_up:

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 jul 2011 22:42

Ik plant deze steeds na de ijsheiligen in de volle grond om dan voor de eerste vorst deze terug uit te graven en op te potten.

Meestal heeft deze een uitgebreid wortel gestel ontwikkeld en is de plant zo goed gegroeid dat je deze makkelijk met de spade in 2 of 3 kan steken. Op deze manier heb ik nog geen nadelen ondervonden.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 jul 2011 22:42

Vermeerden kan ook gewoon door stek hoor, zorg dat je stek een aanzit tot (lucht)wortel heeft, een beetje stekpoeder en de grond in! Zo heb ik in de lente een stek van een bonte Monstara deliciosa op gang gekregen, hij heeft ondertussen al 2 bladeren aangemaakt!
De luchtwortels laat ik hangen maar ik heb er - net zoals Ben - ook wel al gebroken en de plant ziet daar niet van af. Alles weghalen zou ik ook niet doen, die wortels hebben tenslotte een functie...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 jul 2011 22:56

Inderdaad Sylvie, zo heb ik er ook reeds een gestekt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jul 2011 10:57

Merci ;)
Zo'n bonte moet ook wel speciaal zijn...
Als je in de toekomst nog stekt houd ik mij aanbevolen (a)

Morgen ga ik ook nog even de bovenlaag van de potgrond verversen.
Is nu volledig beschimmeld, ondanks een laagje pure Cuprex :?
Hij lust veel water maar binnenshuis is dat in combinatie met weinig ventilatie natuurlijk snel funest. Sinds een tijdje geef ik dan ook enkel nog maar water via de onderschaal.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 jul 2011 11:13

Monstera is een plant die geweldig goed tegen verwaarlozing kan... erg veel water krijgt die van mij niet, hij staat zelfs niet erg licht en toch is hij op 2 jaar tijd bijna 2 meter hoog geworden. Ik zal eens een fotootje maken van die plant en van de bonte stek (die is overigens nog te klein om al opnieuw te stekken, nog even geduld daar ;-) )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor alloo op 24 jul 2011 16:10

Spijtig Niek,een paar jaar geleden had ik er ééntje die heel mijn serre aan het overwoekeren was(dat ware velen stekjes ,heb er één voor mezelf gehouden)heb hem afgezaagd en op de composthoop gedaan ,ik heb er nog een foto van gevonden
Bijlagen
IMG_0009.JPG
IMG_0009.JPG (92.58 KiB) 10411 keer bekeken
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 jul 2011 18:37

da's jammer, was wel een heel mooie plant !

Je had hem eventueel ook nog in de volle grond buiten kunnen zetten, om daarna te laten bevriezen in de winter, dan had je toch nog wat plezier aan je plant. Dat heb ik vroeger zelf nog gedaan met verwaarloosde kamerplanten. Het is maar een tip hoor, eerlijk gezegd plant ik zowat alles wat groen ziet in de tuin....

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken