ananas zaaien is gelukt !!!

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor veronique op 18 jul 2011 11:17

lily-anne schreef:zeker nog niet wanhopen johnyke - ik zou het moeten opzoeken , maar bij mij is het kiemen de eerste keer ook niet zo snel gegaan - niet te nat houden en ook niet te droog en lekker warm
succes
Lily-Anne

Inderdaad,zou niet de 1e keer zijn dat er nog zaden kiemen terwijl je het al lang niet meer verwacht.

Ik heb ze gewoon op de grond gelegd en in een bakje voor de raam in het licht gezet,bakje zit een dekseltje op waardoor het licht doorkan maar de warmte erin blijft.Bij mij is het tot nu toe bij dat eentje gebleven.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 02 sep 2011 21:56

Twee en half jaar geleden is het me bij de derde poging gelukt om een stek te laten wortelen. Deze plant heeft toen na enkele maanden een pup gemaakt en is zelf dood gegaan. De pup is nu inmiddels 2jaar oud en staat al die tijd al op de vensterbank op het zuiden. Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een mooie plant maar omdat het een niet alledaagse plant is en omdat ie zelf gestekt is heb ik hem nog steeds behouden. De plant heeft bladeren van 90cm lang en is dus zo'n dikke anderhalve meter in doorsnee en een meter hoog. Omdat de plant redelijk hoog staat is het eigenlijk een gewoontelijk ritueel geworden om eens in de maand eens op de tenen te gaan staan om in de kroon te kunnen kijken of er misschien iets van activiteit te bespeuren is. Na vanavond verwacht ik dat het maandelijkse ritueel een dagelijks ritueel zal gaan worden. :D

DSCN2387.jpg
DSCN2387.jpg (119.16 KiB) 6060 keer bekeken

(wat fijn trouwens dat je op dit forum gewoon je foto's kunt uploaden)
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor luc op 02 sep 2011 22:13

Hallo
Kan je mss eens een foto van de hele plant laten zien , lijkt me wel de moeite volgens die afmetingen
grt Luc
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 03 sep 2011 21:26

prachtig Carlo - hou ons zeker op de hoogte van je ananas bloem - dus na 2 jaar is het mogelijk om een bloem te hebben ! goed om weten !

ik vraag me wel af, hoe groot ze zal worden en of je ze zelf zal moeten bevruchten om een vrucht te krijgen
- welk voedsel heb je gegeven ?
Ik vind mijn planten op het ogenblik wel mooi om zien , het lijken wel bromelia's - waren die van jou ook zo en is de vorm later minder mooi geworden ?
gr
Lily-Anne

NB dit zijn de nieuwe foto's:
op foto 1 zie je mijn ananas planten die ik gestekt heb op water
foto 2 de gezaaide ananasjes van de 2de poging ( 1 is er kapot gegaan )

ananas stekken aug 2011 (28).jpg
ananas stekken aug 2011 (28).jpg (176.07 KiB) 6044 keer bekeken
Bijlagen
ananas zaailingen aug 2011.jpg
ananas zaailingen aug 2011.jpg (185.84 KiB) 6043 keer bekeken
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 04 sep 2011 00:57

Tja, de grootte van de bloem en de vrucht zal na verwachting een stuk kleiner zijn dan normaal want zoals bekent gaan we vanaf nu korter en minder intensief daglicht krijgen. Althans dat is mijn idee erover natuurlijk maar wellicht pakt het wel helemaal anders uit. De tijd zal het leren. ;)

Wat het bevruchten betreft hier een stukje wiki;

De ananas is een grote samengestelde vrucht en ontstaat uit vele kleine besjes die samengroeien. De natuurlijke (of meest voorkomende) bestuiver van de ananas is de kolibrie. Door bestuiving ontstaan zaden, maar omdat de aanwezigheid van zaden een negatief effect heeft op de kwaliteit van het fruit is in Hawaï, waar ananas op grote schaal wordt gekweekt, de invoer van kolibries verboden. Zoals bij alle bromelia's kan de bloei van de ananas kunstmatig worden opgewekt door middel van etheen.

Etheen is trouwens een planthormoon dat ook voor de rijping van bananen zorgt. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je een rottende appel en de plant samen in een grote zak moet plaatsen om de bloei op te wekken.

Hieruit kun je opmaken dat de bessen en dus de anananas gewoon gevormd worden.

Het voedsel wat ie gekregen heeft is eigenlijk hetgeen wat ik tijdens het bewateren geef aan zowat alle planten die hier op zolder staan. Omdat ik hier zoveel verschillende soorten planten heb staan is het niet meer te doen om alle planten hun eigen voeding te geven en krijgen ze allemaal wat de pot schaft behalve de vleeseters natuurlijk. Dit gaat van peeters 20-20-20 tot chillifocus tot plantenvoeding van de aldi en alles wat daar nog tussen zit. Hier is geen enkele plant die daar moeite mee heeft zo ook de ananas niet.

Je schrijft "het lijken wel bromelias" maar dat zijn het ook ;)

Mijn plant zag er hetzelfde uit zoals die op je foto, maar nu is ie toch wel erg groot voor op de vensterbank. Ik denk trouwens dat je voor de zaailingen gerust een jaartje erbij kunt tellen voordat er bloei optreedt.

Zoals op de foto te zien is heb ik de plant van onderen al flink gesnoeid want de bladpunten zijn echt levensgevaarlijk voor je ogen. Maar goed, met zijn 1,50m doorsnee steken de punten dan ook overal tussendoor.

(Of het aan mijn computer ligt of aan het forum weet ik niet maar als je een lang bericht schrijft springt de tekst alle kanten op en kun je niet eens zien wat je typt. Erg irritant)

DSCN2391.jpg
DSCN2391.jpg (171.49 KiB) 6038 keer bekeken
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 04 sep 2011 21:19

bedankt voor de info Carlo,
prachtige foto en heel wat planten die er allemaal heel gezond uit zien !!!
als jouw plant er hetzelfde uitzag als de mijne, dan zal ik maar vlug op zoek gaan naar liefhebbers die een ananas willen adopteren denk ik , want zo 2 grote ananassen en later nog de zaailingen , daar heb ik niet genoeg plaats voor -
groetjes en hou ons op de hoogte hé
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 sep 2011 21:53

Gaaaaaaaaf!!! Mooie verzameling heb je daar staan, erg leuk.
Zie ik nou een bak met kleine vetplanten, 1 plant verder als je ananas?

Mijn ananas groeien erg snel. Ik sproei de planten 1x in de 2 dagen en dat vinden ze erg lekker.
Ze groeien als kool en mijn potje van 7cm doorsnee word al snel te klein. Verpotten zal handig wezen. Kom er even niet aan toe. Leuke verzameling vleeseters heb je staan. Ik heb mijn Nepenthes gewoon buiten hangen, volop groei van bekers!

Heb mijn ananas in februarie gestekt en rond maart verpot. In water wat heel goed ging. Zal is foto's plaatsen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 05 sep 2011 01:29

Ik weet eigenlijk helemaal niet eens of een ananas een grote of kleine pot nodig heeft buiten het feit dat ze normaal in de volle grond staan natuurlijk. Dat zou je dan weer kunnen vergelijken met een hele grote pot. Mijn pot is maar 17cm wat ongeveer neer komt op zo'n 2 liter maar je ziet dat het hem toch geheel niet deert.
Voor wie wat nieuwschierig was naar wat er allemaal te zien is op mijn laatste foto ; een paar volle zaaibakken adeniums, nephentes, diverse pepers, aloe vera's,sarracenia,drosera,chambeyronia macrocarpa, Jacaranda en wat strelitzia's. pfff ik heb teveel en dit is nog maar een stukje van mijn plantenzolder :D
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Patty op 05 sep 2011 09:50

@Carlo, ziet er goed uit! Hou je ons op de hoogte van de bloei?
Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 06 sep 2011 00:24

Ik heb het idee dat ie als een gek aan het groeien is want de knop zit nu al zeker 2 a 3 cm hoger dan toen ik hem vrijag ontdekte. Over enkele dagen komt er uiteraard weer een foto'tjs bij.
Ik weet trouwens ook wel dat dit eigenlijk niet het juiste topic is omdat deze eigenlijk over het zaaien gaat maar omdat er elders in dit topic ook al geschreven werd over stekken en planten heb ik mijn post er maar bij gevoegd. ;)
Carlo

148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken