Tja, de grootte van de bloem en de vrucht zal na verwachting een stuk kleiner zijn dan normaal want zoals bekent gaan we vanaf nu korter en minder intensief daglicht krijgen. Althans dat is mijn idee erover natuurlijk maar wellicht pakt het wel helemaal anders uit. De tijd zal het leren.
Wat het bevruchten betreft hier een stukje wiki;
De ananas is een grote samengestelde vrucht en ontstaat uit vele kleine besjes die samengroeien. De natuurlijke (of meest voorkomende) bestuiver van de ananas is de kolibrie. Door bestuiving ontstaan zaden, maar omdat de aanwezigheid van zaden een negatief effect heeft op de kwaliteit van het fruit is in Hawaï, waar ananas op grote schaal wordt gekweekt, de invoer van kolibries verboden. Zoals bij alle bromelia's kan de bloei van de ananas kunstmatig worden opgewekt door middel van etheen.
Etheen is trouwens een planthormoon dat ook voor de rijping van bananen zorgt. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je een rottende appel en de plant samen in een grote zak moet plaatsen om de bloei op te wekken.
Hieruit kun je opmaken dat de bessen en dus de anananas gewoon gevormd worden.
Het voedsel wat ie gekregen heeft is eigenlijk hetgeen wat ik tijdens het bewateren geef aan zowat alle planten die hier op zolder staan. Omdat ik hier zoveel verschillende soorten planten heb staan is het niet meer te doen om alle planten hun eigen voeding te geven en krijgen ze allemaal wat de pot schaft behalve de vleeseters natuurlijk. Dit gaat van peeters 20-20-20 tot chillifocus tot plantenvoeding van de aldi en alles wat daar nog tussen zit. Hier is geen enkele plant die daar moeite mee heeft zo ook de ananas niet.
Je schrijft "het lijken wel bromelias" maar dat zijn het ook
Mijn plant zag er hetzelfde uit zoals die op je foto, maar nu is ie toch wel erg groot voor op de vensterbank. Ik denk trouwens dat je voor de zaailingen gerust een jaartje erbij kunt tellen voordat er bloei optreedt.
Zoals op de foto te zien is heb ik de plant van onderen al flink gesnoeid want de bladpunten zijn echt levensgevaarlijk voor je ogen. Maar goed, met zijn 1,50m doorsnee steken de punten dan ook overal tussendoor.
(Of het aan mijn computer ligt of aan het forum weet ik niet maar als je een lang bericht schrijft springt de tekst alle kanten op en kun je niet eens zien wat je typt. Erg irritant)

- DSCN2391.jpg (171.49 KiB) 6040 keer bekeken