Kiwi

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Kiwi

Berichtdoor Joeppp op 03 sep 2011 14:59

Hallo allemaal,

Ergens in (ongeveer) maart heb ik voor de lol uit een kiwi van de supermarkt een zaadje gehaald en gezaaid. Hij groeide echt goed en ik heb hem in de volle grond gezet. Nu is mijn vraag, komen hier ooit kiwis aan? Ik had ergens gelezen dat je voor een kiwi een mannelijke en een vrouwelijke nodig hebt, dus waarschijnlijk niet. Ik heb het zaadje uit een Zespri kiwi gehaald, misschien zegt dat iets over de soort?
http://www.zespri.com/zespri-kiwifruit/ ... green.html

Overleeft deze kiwi trouwens de winter met of zonder eventuele maatregelen? Of moet ik hem uit de grond halen, of gaat ie sowieso dood? Ik verwacht er het minste van dus ik ben niet teleurgesteld als ie dood gaat, maar het zou wel zonde zijn.
Hopelijk kan iemand van jullie me helpen.
Bijlagen
Kiwi.JPG
De kiwiplant
Kiwi.JPG (17.06 KiB) 5349 keer bekeken
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Re: Kiwi

Berichtdoor s.janssen op 03 sep 2011 23:07

Je hebt wel speciale zelfbevruchtende soorten maar die krijgen pas na 4-5 jaar kiw's
Standplaats zo veel mogelijk zon.
Wij hebben thuis ook een zelf bevruchtend kiwi al 6 jaar en nog nooit kiwi's gehad.
Zijn prima winterhard zonder bescherming.

Leuke planten die snel groeien, ga het ook is proberen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 04 sep 2011 21:10

Normaal kan deze zonder probleem in de volle grond blijven.

Voor vruchten (na 6 jaar pas) kan je er eventueel een Actinidia chinensis ATLAS in de buurt zetten.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Rob op 12 sep 2011 23:33

Heb hier een complete pergola overgroeid in 10 jaar. Ik blijf erbij dat het grove behaarde blad ideaal is: het geeft relatife weinig bladafval, en het is te gebruiken als luchtige afdeklaag op de bodem. Bovendien staat het groene behaarde blad gewoon prachtig en groeit ie als kool.

Helaas heb iktwee vrouwelijk exemplaren, en dus alleen veel bloemen, maar geen vrucht.
Mogelijk dat ik er nog een zelfbestuiver tegenaanzet om dit wel te bewerkstelligen.

Mijn planten bloeiden pas na 7 jaar overigens, de onderste stam is dan ongeveer 5cm in doosrsnee

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2011 10:12

Hey Rob

Een zelfbestuiver is eigenlijk vooral om met één plant vruchten te kunnen krijgen hè.
Zelfbestuivers zijn nl éénhuizig, maw manneke én vrouwke tegelijk. ;)
(zie voor het hele verhaal ook: Van bloem tot zaadje)
In principe heb jij nu dus een mannelijk exemplaar nodig.

Waarschijnlijk heb je al die jaren niet veel gesnoeid om de pergola goed te laten begroeien?
Hierdoor steekt de plant voornamelijk energie in de groei en minder in de bloei. Dat kan de reden zijn. Mijn Issai bloeide in ieder geval al na 3 jaar maar die heb ik dan ook vrij snel gesnoeid.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotopia op 13 sep 2011 21:44

hey folks,

Als je info wil over kiwi's moet je bij Christian De Kezel zijn uit Oostakker. Christiandekezel@skynet.be
Die man is ongelooflijk gepassioneerd door kiwi's. Hij heeft er 10-tallen soorten staan.

Ook Johan Van Driessche uit Oosterzele is bezig met het kweken van kiwi's. pawpaw@telenet.be
Hij wist me ooit te vertellen dat 90% van de gezaaide kiwizaadjes mannelijke planten voortbrengt. Maar ze zijn dus wel degelijk te zaaien.

De kiwi's afkomstig uit de fruitwinkel zijn meestal van het ras 'Hayward' en is vrouwelijk. Een mannelijke bestuiver is bv Atlas. De behaarde kiwi's (Actinidia Chinensis) zoals het ras Hayward en Bruno kunnen hier wel groeien maar moeten meestal afrijpen binnen. De kiwibessen (Actinidia Arguta) zijn nog winterharder en hoeven binnen niet af te rijpen.

Over de zelfbestuivende kiwi's heb ik sterk mijn twijfels. Ik heb nog niemand gekend met een zelfbestuivende kiwi die toch vruchten draagt. En als die toch vruchten draagt is het omdat er een andere soort in de buurt staat. Ik denk dat het commerciële kantje hier meespeelt...
En mocht het dan toch iemand lukken om vruchten te krijgen op een geïsoleerde zelfbestuivende kiwi veronderstel ik dat men de algemene regel mag toepassen: zelfbestuivende fruitsoorten geven meestal inferieure vruchten.

Groetjes
Jan
Exotopia

13 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 sep 2011 10:30

Ik heb toch echt vruchtjes gehad op mijn Issaï (zelfbestuivend) in z'n 3e jaar.
Hij stond midden in het centrum op het balkon van mijn appartement.
Geen andere kiwi's in de buurt dus ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten