Zaden ontkiemen in aquaruim?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaden ontkiemen in aquaruim?

Berichtdoor Berry op 06 okt 2011 17:41

Hallo,

Alweer een vraag!

Ik heb zojuist me aquarium van zolder gepakt, heb die voor 1/3e gevuld met warmwater en heb daar een verwarming in gehangen.
Dit is de enige manier die ik me kan bedenken om een constante tempratuur te krijgen. zit nu maar op 25 graden hopelijk doet de verwarming goed zijn werk.

maar wat mijn vraag nu is, ik heb dus de bak met zaden op 2 bakstenen, alleen de hele aquarium is nu beslagen van binnen. is dit erg voor de zaden? is dit nu te vochtig? of juist goed en af en toe laten luchten?

Gr berry
Berry

44 bedankjes

Re: Zaden ontkiemen in aquaruim?

Berichtdoor lapalmeraie op 06 okt 2011 18:36

Dat het beslagen is, is normaal. Microklimaatje hè ;)
Verluchten is dan wel aan te raden.

Welke zaden ga je zaaien?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Inazuma op 06 okt 2011 18:40

Ik had deze manier ook in gedachte..... :thumb_up:
Inazuma

24 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 okt 2011 18:44

Au bain marie :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor paul op 06 okt 2011 20:06

Hallo,
verluchten zal zeker nodig zijn. Bovendien hebben sommige zaden wel een temperatuurverschil dag/nacht nodig om tot kiemen te komen. Opgegeven kiemtemperaturen zijn trouwens gemiddelden. In de tropen is het verschil dag/nacht bij benadering een 10-tal graden. Ik zou de poging voorlopig houden bij niet te kostbare zaden!
Alleszins veel succes gewenst,
Paul
paul

28 bedankjes

Berichtdoor Berry op 07 okt 2011 00:05

lapalmeraie schreef:Dat het beslagen is, is normaal. Microklimaatje hè ;)
Verluchten is dan wel aan te raden.

Welke zaden ga je zaaien?

Vrgr
Niek

Heb nu:
Brahea armata
Ptychosperma macarthurii
Chamaerops humilis var. cerifera

in de bak zitten, en dan heb ik Trachycarpus fortunei gewoon in de woonkamer in een bakje :P

paul schreef:Hallo,
verluchten zal zeker nodig zijn. Bovendien hebben sommige zaden wel een temperatuurverschil dag/nacht nodig om tot kiemen te komen. Opgegeven kiemtemperaturen zijn trouwens gemiddelden. In de tropen is het verschil dag/nacht bij benadering een 10-tal graden. Ik zou de poging voorlopig houden bij niet te kostbare zaden!
Alleszins veel succes gewenst,
Paul

Dus s'avonds moet ik dan de bak eruit halen en in de stal zetten? daar is het fris en overdag dan weer in die benauwde aquarium? moet er dan alsnog iets overheen of de hele nacht laten luchten?

Gr

berry
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor paul op 07 okt 2011 11:58

Misschien een eenvoudiger mogelijkheid is de verwarming tegen de avond uitschakelen, s'morgens weer inschakelen (ev. via een klokje). Dan mag je natuurlijk geen grote hoeveelheid water in de bak hebben, want dat zal weinig afkoelen Terzelfdertijd kun je dan de hele nacht ook luchten.
Misschien beter een klein beetje water met een verwarmingsdraad zoals een terrarium, en aansluiten op een klokschakelaar. Ik weet natuurlijk niet hoe groot je aquarium is.
paul

28 bedankjes

Berichtdoor Berry op 07 okt 2011 14:36

paul schreef:Misschien een eenvoudiger mogelijkheid is de verwarming tegen de avond uitschakelen, s'morgens weer inschakelen (ev. via een klokje). Dan mag je natuurlijk geen grote hoeveelheid water in de bak hebben, want dat zal weinig afkoelen Terzelfdertijd kun je dan de hele nacht ook luchten.
Misschien beter een klein beetje water met een verwarmingsdraad zoals een terrarium, en aansluiten op een klokschakelaar. Ik weet natuurlijk niet hoe groot je aquarium is.

Bedankt,

De verwarming heeft het begeven... nu maar een andere manier zoeken om de zaden op goede tempratuur te houden...
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor paul op 07 okt 2011 15:15

Zelf zaaide ik meestal boven (niet direkt erop) een radiator van de cv. Dat lukte prima: meestal deed ik een folie over het zaaibakje dat ik regelmatig wegnam voor verluchting. Ook nog gebruik gemaakt van een klein verwarmingsmatje: is in de meeste goede tuinzaken te vinden.
paul

28 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 07 okt 2011 15:21

Zelf heb ik ook een aquarium gebruikt voor het doen kiemen van een paar zaden. een schoteltje water op de bodem en de lamp die bij het aquarium hoorde op een tijdschakelaar. Het is geen lamp die heel veel warmte genereerd maar wel voldoende om het boven kamer temperatuur te houden.
Itrme

70 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken