wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor draco op 17 nov 2009 00:01

Davy schreef:Voor mij was het vandaag disaster-dag :oops: :evil: :twisted: Ik had de bananenboom zo goed ingepakt met stro enz enz enz, paraplu er op. Vandaag is het hele zootje omver gewaaid en is de stam geknakt. Einde verhaal dus voor de winter begint! Moraal van het verhaal voor ieder hier: zorg dat u bekaert draad STEVIG vast staat in de grond zodat u inpakmateriaal NIET omver kan waaien....

is dat niet wat vroeg en voorbarig om al je musa's volledig in te pakken in stro ????
ik weet niet waar je woont , maar hier in regio gent is het nog niet onder 5 ° graden geweest tijdens de nacht en overdag zelfs nog temp tot 17-18° , enige probleem is misschien de vele regen
hier staat alles nog "open en bloot" in de tuin , niks ingepakt
enkel mijn maurelli's en velutina's staan binnen
buiten nog 10 musa basjoo , phoenix can , canna musafloria en wasghintonia robusta
alles staat er nog mooi bij
draco

Berichtdoor Christophe op 17 nov 2009 00:03

Davy schreef:Voor mij was het vandaag disaster-dag :oops: :evil: :twisted: Ik had de bananenboom zo goed ingepakt met stro enz enz enz, paraplu er op. Vandaag is het hele zootje omver gewaaid en is de stam geknakt. Einde verhaal dus voor de winter begint! Moraal van het verhaal voor ieder hier: zorg dat u bekaert draad STEVIG vast staat in de grond zodat u inpakmateriaal NIET omver kan waaien....

Ai, dat is minder en ik denk dat veel mensen hier inderdaad geen rekening mee houden. Als de wind niet waait als je'm inpakt, denk je er niet zomaar aan, dus bedankt voor de waarschuwing.

Maar hoe kan je dit vastmaken ...? Met piketten van een tent of zo? Deze moeten dan wel schuin staan om stevigheid te geven.

Moet stevig gewaaid hebben met zo'n dikke stam!

Christophe
PS: Heb je al een foto van je wagnerianus? :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 nov 2009 00:35

lapalmeraie schreef:Maar die vliegjes... :evil:
Die zijn ongevraagd mee verhuisd.

Ik heb reeds een 2 winters goede ervaringen met het plaatsen van regenwormen in de pot + het droger houden van de grond. Dit is geen instant oplossing maar op een 14 dagen tijd zijn de meeste vliegjes :roll: toch weg.

Kan toeval zijn maar elke worm die ik vang in de tuin gaat mee in de bloempotten.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 nov 2009 01:55

draco schreef:

is dat niet wat vroeg en voorbarig om al je musa's volledig in te pakken in stro ????
ik weet niet waar je woont , maar hier in regio gent is het nog niet onder 5 ° graden geweest tijdens de nacht en overdag zelfs nog temp tot 17-18° , enige probleem is misschien de vele regen
hier staat alles nog "open en bloot" in de tuin , niks ingepakt
enkel mijn maurelli's en velutina's staan binnen
buiten nog 10 musa basjoo , phoenix can , canna musafloria en wasghintonia robusta
alles staat er nog mooi bij

Davy had zijn bananenplant ingepakt toen het bij ons (en ik denk ook in Gent) vorige maand enkele graden vroor aan de grond. Anders wacht hij altijd zo lang mogelijk maar als het vriest dan moet je wel ...

Nu is het weer inderdaad wel lekker. Tot 15°C is het hier :D

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 nov 2009 14:17

p e t e r schreef:
lapalmeraie schreef:Maar die vliegjes... :evil:
Die zijn ongevraagd mee verhuisd.

Ik heb reeds een 2 winters goede ervaringen met het plaatsen van regenwormen in de pot + het droger houden van de grond. Dit is geen instant oplossing maar op een 14 dagen tijd zijn de meeste vliegjes :roll: toch weg.

Kan toeval zijn maar elke worm die ik vang in de tuin gaat mee in de bloempotten.

Peter

Interessante info hoor! Maar ik vraag me af hoe een regenworm kan helpen tegen die vliegjes? Ik probeer nu ook meer water te geven via de schaal of bovenop met tabak op de potgrond.

@Christophe: je kunt de draad vast zetten door er bamboe stokken doorheen te weven (verticaal) en die een eind de grond in te slaan. Die krijg je er in het voorjaar met moeite weer uit ;)

Verder staat ook bij mij hetzelfde nog buiten als bij draco en hetzelfde binnen :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 nov 2009 20:07

Maar ik vraag me af hoe een regenworm kan helpen tegen die vliegjes?

Je moet deze eerst opleren om te springen hé :lol:

Nee, even serieus. Ik geloof dat deze wormen de larven van de vliegjes bestrijden en de grond luchtiger maken. Het zou tevens een hoger kiempercentage geven bij zaailingen heb ik eens ergens gelezen.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Davy op 17 nov 2009 20:51

Helemaal gelijk Christophe: het was een tijd terug wat nachtvorst en ik had al de buitenste laag die tot moes omgetoverd was.....dus moest ik wel inpakken...Vastmaken zal ik doen als volgt: je hebt op een bepaald moment u bekaert-draad en daar zal ik met metalen staafjes (5 mm dik) tussen de gaten van de draad bevestigen en dan in de grond duwen. Het was prachtig ingepakt waardoor het ook veel volume had en veel wind kon opvangen......

@christophe: ik heb er zeker al aan gedacht maar als ik thuis kom, slaapt de dochter en de zolder is net boven haar...ik heb wel gezien dat ze verdorie gegroeid zijn op die zolder!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 nov 2009 21:03

@christophe: ik heb er zeker al aan gedacht maar als ik thuis kom, slaapt de dochter en de zolder is net boven haar...ik heb wel gezien dat ze verdorie gegroeid zijn op die zolder!

Het hoeft niet hoor, maar het zou leuk zijn ;)

Je zei dat ze niet zo super gegroeid zijn, maar voor anderen is deze groei altijd beter zichtbaar dan voor jezelf. Zoals bij puppies hé. Die zie je zelf in het begin ook niet groeien :D

Merk op dat toen ik de wagnerianus aan je gaf het tweede blad net zichtbaar werd ... Hoeveel bladeren staan er nu op?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 17 nov 2009 21:13

Christophe schreef:

Het hoeft niet hoor, maar het zou leuk zijn ;)

Je zei dat ze niet zo super gegroeid zijn, maar voor anderen is deze groei altijd beter zichtbaar dan voor jezelf. Zoals bij puppies hé. Die zie je zelf in het begin ook niet groeien :D

Merk op dat toen ik de wagnerianus aan je gaf het tweede blad net zichtbaar werd ... Hoeveel bladeren staan er nu op?

Christophe

Ik bedoel: ze staan pas enkele weken op zolder en ik zie ze dan inderdaad minder dus nu zag ik dat het nieuwe blad een cm gegroeid was op die tijd.. Ik denk dat ze een blad of 4-5 hebben en de meeste gesplitst. De foto's komen er zeker aan!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 nov 2009 20:21

vandaag enkele foto's genomen van wat nog buiten staat , en buiten zal blijven of niet ingepakt , tot zeker nog begin december ( want men spreekt maar van ten vroegste van grondvorst vanaf begin december )
de trachy word niet ingepakt , de groep musa basjoo's zullen ingepakt worden bij strenge vorst , de 3 musa basjoo's langs de muur worden uitgestekt en zullen overwinteren plat in de kelder , de washingtonia robusta in volle grond blijft buiten , ingepakt bij strenge vorst , de cycas revoluta blijft ook in de volle grond zitten , evenals de tretrapantex
De andere ( die in kuip staan , zoals canna musafolia , wasghintonia robusta , phoenix c. , citroenboompje en musa sikkemensis red ) zullen verhuizen naar een vorstvrije ruimte bij strenge vorst
De komende dagen zal ik wat foto's plaatsen van wat reeds in huis staat , zullen minder mooie beelden zijn want de musa's zien er niet zo schitterend uit . Zal proberen een indruk te laten zien hoe en waar ze binnen staan , maar zowiezo zullen ze toch verhuizen naar een slaapkamer met weinig licht , iets koeler om ze in "winterslaap" te laten gaan
Alle reacties en tips zijn welkom :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding