Richard's tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 15 nov 2011 22:26

Het wordt ditkeer de derde winter dat ik de Butia op deze manier overwinter, dus daar ben ik niet zo bang voor. De wikkelingen zitten ook niet direct tegen de nieuwe speer hier zit minstens een cm ruimte tussen :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor hexina op 15 nov 2011 22:59

ja gaat die lichtslang niet te warm worden zo direct op de stam? Ik ben natuurlijk maar een leek nog op dit gebied maar wil er toch graag het fijne van weten. En kan je dit bij alle palmen zo doen?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 15 nov 2011 23:06

Ik ben niet zeker of dit voor alle lichtslangen geldt, maar met de slangen die ik hier gebruik is dat geen enkel probleem (16,4 Watt per meter) :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor hexina op 15 nov 2011 23:16

ooo ok kijk dat wist ik dus weer niet he dat ook daar verschil in kon zitten.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 nov 2011 11:04

Afgelopen nacht heeft het hier weer een paar graden gevroren. Zelfs iets meer nog als gisteren. De bladeren van de Ensete en de Basjoos voelen als verstijfd aan :D
Kortom, was een mooie gelegenheid voor een testje... 1 van mijn buitensensors heb ik (net als het groeipunt van de butia) tussen de wikkelingen van de lichtslang gestoken. Heb voor deze test ook een tweede sensor gebruikt, waarmee de buitenlucht werd gemeten. Met deze laatste heb ik vannacht een Tmin van -2,1 degc gemeten, terwijl het exemplaar tussen de wikkelingen op dat moment een Tmin registreerde van +8,4 degc. Rekening houdende dat er nu nog geen noppenfolietent om de Butia staat, zal de temperatuur met tent natuurlijk wel beter vast worden gehouden en uiteindelijk daardoor ook hoger oplopen. Echter normaal gesproken wordt hier toch pas bijverwarmd vanaf -3 degc.

De Butia wordt trouwens niet opgebonden. Het tentje van noppenfolie dat binnekort wordt gebouwd, isoleert zo goed dat de plant iedere winter steeds zonder enkele bladschade doorkomt. dit in tegenstelling tot het tentje waarin de Phoenix staat. Dit is slechts een enkele laag kunstof zonder isolerende luchtbellen. Om deze reden is de Phoenix dan ook wel opgebonden en onder een laag vliesdoek voorzien van de lichtslang. De Tent werkt hier slechts als afdak.

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 nov 2011 16:42

Netjes. Het verschil in onze temperatuur is inderdaad aanwezig zoals we al erover hadden toen je hier was. Ik had eergister nacht namelijk 0.0C als minimumtemperatuur. Afgelopen nacht wel de eerste vorst van het seizoen kunnen meten. Om 6 uur sochtens was het nog 0.0C maar bij zonsopkomst is de temperatuur nog even gedaald naar -0.5 voor hooguit 2 uurtjes vorst.

Al een plekje voor je Washingtonia uitgezocht? ;) Waarschijnlijk begin ik hier aan de bescherming voor de Phoenix en Washingtonia, of ieder geval 1 van de 2 aanstaande zaterdag. Dit weertype kunnen ze prima hebben, snachts lichte vorst en richting de 8-10 met veel zon overdag. Anderzijds straks heb ik weer geen tijd ofzo en dan ben ik te laat.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 nov 2011 20:38

Yep, dat scheelt inderdaad zeg en die paar graadjes kunnen net het verschil maken... ;) Heb dit jaar dus maar besloten om het niet af te wachten en mijn kansen waar te zien voordat het te laat is. Gisteren en vandaag was ik vrij dus gewerkt aan de tentjes. Uiteindelijk is het een hele opluchting dat het er weer staat en dat ik er voorlopig weer even vanaf ben :fluiten: Mijn hobby is het niet. Het is een noodzakelijk kwaad :shock: Moet ook eerlijk bekennen dat de aanblik van de tuin er niet beter op geworden is :(

Afbeelding

Rest me alleen nog de basjoos uitgraven en de Ensete naar binnen.
Volgend jaar maar is kijken of ik nog ergens ruimte kan maken voor de Washingtonia ;) Waarschijnlijk betekend dit dat er een stuk uit de houten vlonder moet, zodat de plant kan profiteren van een zuidmuur. Maar dat zal voor volgend jaar zijn ;)

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 nov 2011 14:10

En de Maurelli wel nog steeds buiten :shock:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 17 nov 2011 18:56

palmgek schreef:Volgend jaar maar is kijken of ik nog ergens ruimte kan maken voor de Washingtonia ;) Waarschijnlijk betekend dit dat er een stuk uit de houten vlonder moet, zodat de plant kan profiteren van een zuidmuur. Maar dat zal voor volgend jaar zijn ;)

Groeten, Richard

Afgelopen nacht opnieuw vorstvrij hier! Tegen de zuidmuur gaat ongetwijfeld zijn voordelen opleveren. Het verlies van een stukkie vlonder wordt dan gegarandeerd goed gemaakt ;)

Hier vanmiddag alle stammen van de palmen opgemeten, de mijn is ondertussen de meter aan stam gepasseerd. :)
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 17 nov 2011 19:45

@Niek; Ja hoor, nog steeds buiten :D Die 2 nachtvorstjes van 1 a 2 graden kan die wel hebben :fluiten: Zoals op de foto zichtbaar is hangt het blad wat naar beneden en zal binnenkort ook wel bruin worden (foto van gisteren) Maar de stam is nog prima :thumb_up: Ik wil het lot uiteraard niet tarten maar de komende periode wordt voor hier geen vorst meer voorspeld dus zal op me gemakje 1 dezer dagen beginnen ;)

@Robbin; Die Washingtonia van jouw die mag er zijn... Niet alleen qua hoogte maar ook de breedte van de stam en omvang van de kroon doet niet onder tov van een exemplaar ergens aan de middelandse zee :thumb_up: Hopelijk gaat de zuidmuur hier ook een dergelijk resultaat opleveren ;)

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video