Hallo,
in feite is het perfekt mogelijk de uitloper te verwijderen en apart in groei te trekken. Op deze website staat goed uitgelegd hoe je moet tewerkgaan:
http://www.junglemusic.net/cycadadvice/ ... caudex.htmEnkele jaren geleden heb ik zinnens geweest dit ook te doen. Echter, na onderzoek merkte ik dat de uitloper op de moederplant vastzit zoals een zijtak op een boomstam; er was geen enkele wortelvorming aan de uitloper. Om geen risico te lopen voor de moederplant (=website) heb ik alles gelaten zoals het was. Een plant met een zijsstam ziet er ook mooi uit!
Het flushen heeft bij mijn plant wel een -min of meer- regelmaat: ongeveer om het anderhalf jaar komen er nieuwe bladeren: d.w.z.: 1 jaar in het voorjaar, het volgende jaar in het najaar, het jaar daarop geen flush; dus +/- 2 flushen in 3 jaar.
Dit jaar heeft de uitloper geflusht in het voorjaar, de hoofdstam maakte in september aanstalten om te flushen, maar de groei is gestopt: alleen de tussennaalden (cataphylls) zijn duidelijk gegroeid, wat er wel op wijst dat nieuwe bladeren op komst zijn, waarschijnlijk in het vroege voorjaar. foto hier
viewtopic.php?f=61&t=5663Toch nog een opmerking: vroeger flushten de hoofdstam en de uitloper ongeveer terzelfdertijd: (zie dubbelfoto 2010); dit jaar dus duidelijk niet. Misschien een teken dat de uitloper een eigen leven (toch met eigen wortels) is gaan leiden.
Groeten,
Paul