Jubaea's

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea's

Berichtdoor lapalmeraie op 02 dec 2011 10:41

Ik denk dat je zo'n reus helemaal niet kunt beschermen hoor. Dat zou onbegonnen werk zijn. Een constructie van die hoogte die toch stevig genoeg is...
Bovendien worden deze reuzen in hun natuurlijke habitat uitgelepeld, verscheept en vervolgens hier weer neer gezet. Ik hoef niet te vertellen wat voor een klap ze hierdoor te verwerken krijgen. Hij ouder/groter des te groter de impact uiteraard.

Zo hebben ze in Pairi Daiza in het vroege voorjaar van 2009 deze neergezet. Toen kwam er in mei nog een onverwachte koude golf en was het al einde oefening.
De vaste bezoekers kunnen ze misschien nog wel herinneren; beide exemplaren aan de voet van de trap naar de Indonesische tuin.

Afbeelding

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 02 dec 2011 18:05

:cry: :cry:

©Jubaeachilensis.eu
Tests in Chili met 8 jarige planten in de bergen bewezen het bestand zijn (in Chili) van -18 graden. In Europa kan een goed gewortelde jubaea chilensis met een gezonde kruin bladeren tot -15-18 graden verdragen voor een korte periode
.

Dat is het probleem denk ik, die korte periode?
Kleiner exemplaar (tot 2 m) is nog wel te beschermen, maar groter?

Mischien op de zelfde manier als Robbin van Exotic Life met P.canariensis?

In Gisto Call wat ik gebruik om het voedsel van reptielen te bepoederen zit magnesium.
Zou ik dit kunnen gebruiken voor mijn jubeae, en voor andere palmen?
http://www.beaphar.nl/productdetail/gistocal-250g/58/

Helaas is de grond te vochtig, even wat droger houden.
Bijlagen
DSCF5835.JPG
DSCF5835.JPG (81.04 KiB) 3392 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 02 dec 2011 20:31

Wel Niek de foto die ik geplaatst heb van die dode jubaea is deze uit Pairi Daiza.
Is zeker niet de mijne hoor moesten jullie dit denken! Nu idd daar zijn enkele van deze jubaea's gesneuveld, maar blijkbaar hebben ze hun lesje nog niet geleerd. Volgens ik heb horen zeggen worden er nu nog grotere exemplaren aangeplant :shock:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 02 dec 2011 22:38

Volgens mij moet je bij de aanplant in volle grond de eerste 3 jaar de plant goed vertroetelen zodat ze zeer goed kunnen inwortelen.Ik blijf er ook bij dat ze in ons klimaat best van smorgens tot savond best in de zon staan,ook in de winter.Dit kan alleen als je voldoende ruimte rond de palm vrijhoud.Het is niet zomar een palm die je om het even waar neerpoot.Alles moet zoveel mogelijk in orde zijn ;het is geen Trachycarpus.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 dec 2011 00:18

Palm Section schreef:Wel Niek de foto die ik geplaatst heb van die dode jubaea is deze uit Pairi Daiza.
Is zeker niet de mijne hoor moesten jullie dit denken! Nu idd daar zijn enkele van deze jubaea's gesneuveld, maar blijkbaar hebben ze hun lesje nog niet geleerd. Volgens ik heb horen zeggen worden er nu nog grotere exemplaren aangeplant :shock:

Ah... toevallig :D
Inderdaad, in het Afrikaanse gedeelte komen nog grotere.
Niet heel erg Afrikaans natuurlijk, maar het gaat om de sfeer.

Hun lesje hebben ze wel een beetje geleerd, vroeger deden ze niets speciaals aan de grond terwijl ze op een heel vochtig terrein zitten. Nu bereiden ze de grond wel eerst voor.
Ben héél benieuwd...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Nody op 05 dec 2011 12:38

Eindelijk, mijn bestelde Jubaea chilensis is binnen. :applaus:

Hij/zij schijnt al 8 jaar oud te zijn en komt helemaal uit Weert. Vanuit mij zo'n 100 km ver weg.

En hij ziet er goed uit aangezien hij een weekend ingepakt in een depot heeft gestaan. Meteen maar buiten op balkon gezet, anders verliest hij zijn winterrust. Hij staat daar redelijk beschut tegen wind.

Nieuwe Jubaea.JPG
Mijn nieuwe Jubaea chilensis net uitgepakt
Nieuwe Jubaea.JPG (247.36 KiB) 3319 keer bekeken

Nog een vraagje:

Wat is beter?

Deze winter in pot op beschut balkon laten staan en komend voorjaar in de volle grond of nu al in de volle grond?
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor hexina op 05 dec 2011 14:16

ik zou hem pas volgend jaar in de volle grond zetten. Nu lekker op het balkon staan en eventueel bij vorst beschermen. Waar heeft ie dan voorheen in het depot gestaan? Ik neem aan binnen? Bij welke tempraturen?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Nody op 05 dec 2011 14:27

Volgens mij ergens in Best, Noord-Brabant. Maar wat voor temperatuur het daar was zou ik echt niet weten.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 05 dec 2011 22:40

Best wachten tot volgend jaar hoor,nu zou dat niet goed komen denk ik, nuja niemand heeft het al geprobeerd met jubaea denk ik, daarvoor zijn ze een beetje te prijzig ;)
...Of toch???

Mooi exemplaar trouwens :thumb_up:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Nody op 05 dec 2011 23:13

Deze was 50% afgeprijsd naar 35 euro. En heb ik nu juist een zwak voor dingen die afgeprijsd zijn... :P

Zijn er wel een paar hier op het forum die ook Jubaea's in de volle grond hebben, maar pakken ze wel overdreven in.
Misschien omdat ze zoveel op P. canariensis lijken, of toch omdat ze zo duur en vrij zeldzaam zijn?
Ik ga dat niet doen als hij eenmaal in de volle grond staat.

Let wel: soms gaan palmen juist dood, omdat je ze inpakt. Genoeg voorbeelden gezien van Trachedies onfortuinei... :roll:

Tot 2018 komen er toch geen horrorwinters meer: http://www.depers.nl/wetenschap/609321/ ... inter.html
Nody

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen