niet reageren!

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: niet reageren!

Berichtdoor wsnbm op 21 dec 2011 18:49

Persoonlijk ben ik een voorstander van wel kunnen reageren, omdat je vaak wel vragen hebt die een ander forumlid of de verkoper zelf zou kunnen beantwoorden.

Nu moet men achter de rug om van de verkoper vragen gaan mailen naar andere forumleden, dit geeft een minder open karakter van dit forum.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 dec 2011 20:01

wsnbm schreef:Persoonlijk ben ik een voorstander van wel kunnen reageren, omdat je vaak wel vragen hebt die een ander forumlid of de verkoper zelf zou kunnen beantwoorden.

Nu moet men achter de rug om van de verkoper vragen gaan mailen naar andere forumleden, dit geeft een minder open karakter van dit forum.

Ja precies, ook vind ik het fijn om net het zoekertje wat te promoten met een reactie zoals: 'Mooie plantjes voor weinig geld'. Dit is net leuk voor de verkoper en minder ervaren leden weten dat ook derden dit een mooi aanbod vinden. Vragen moeten inderdaad niet altijd via PB gebeuren (wie weet hoeveel keer krijg je dezelfde vraag van een potentiële koper) en het heeft inderdaad een open karakter zoals je zegt.

Maar ik vind het wel héél handig dat de verkoper het zoekertje opnieuw zelf kan verwijderen, nadat het verkocht is, net zoals tweedehands websites. Daarom laat ik het voorlopig even zo. We bekijken het volgend jaar wel weer, het is winter nu hé :)

Allen bedankt voor het constructief meedenken! :thumb_up:

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 22 dec 2011 12:55

Van mij mag het ook zo blijven zoals het nu is...heb al verschillende verkoop topics zien stranden door reacties van mensen die helemaal niet de intentie hadden om te kopen maar die zich bezig hielden met de prijs die "veel" te hoog zo zijn of de plant die slecht zou zijn.
Per slot van rekening is de verkoper degene die de prijs vaststelt.
Heb op andere fora al menig verkoop topic in een ruzie topic zien verworden door de bemoeienis van anderen.
Maar ook hier: Iemand wil zijn tetrapanax en Maurelli verkopen....reactie veel te duur, want in tuincentrum zijn ze zo duur en die tetrapanax valt tegen etc....reageerder had totaal geen bedoeling om iets te kopen....wat voor nut heeft dan zulke reactie.
En zo kan ik er nog wel een noemen.

Dus houden zo....wil ik iets hebben dan neem ik wel kontakt op met de verkoper.
Laatst bijgewerkt door Mul60 op 22 dec 2011 13:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 dec 2011 12:59

Geheel terzijde; wel grappig om te zien hoe een topic met zo'n titel toch al 3 pagina reacties telt :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 22 dec 2011 13:31

Mul60 schreef:Maar ook hier: Iemand wil zijn tetrapanax en Maurelli verkopen....reactie veel te duur, want in tuincentrum zijn ze zo duur en die tetrapanax valt tegen etc....reageerder had totaal geen bedoeling om iets te kopen....wat voor nut heeft dan zulke reactie.
En zo kan ik er nog wel een noemen.

Zo'n reactie heeft juist waarde omdat hierdoor mensen binnen de 'community' zoals het in de slogan staat worden geholpen. Natuurlijk is de verkoper vrij om de prijs vast te stellen op elk willekeurig bedrag, maar als online gemeenschap die elkaar dienen te helpen en samen te werken mag men best een kritische noot plaatsen voor leden die minder bekend zijn met goede prijzen.

Op marktplaats kan nooit iemand iets over de prijs zeggen of de kwaliteit beoordelen, maar dat is een virtuele marktplaats. Het verschil is dat dit een forum en zelfs community is, en dat betekent dat er enige interactie mogelijk is. Dat maakt het toch ook juist interessanter? Overigens zag ik vaak alleen maar positieve reacties van mensen voorbij komen, wat de verkopers ook weer juist kon helpen. Mochten reacties echt onredelijk of onterecht zijn dan werd er ook door andere kenners gereageerd dat het wel een mooie prijs of plant was. En in het uitereste geval kan de moderator toch optreden?
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 22 dec 2011 13:47

Persoonlijk vind ik dit geen goed idee dat anderen zogenaamde experts zich met zaken gaan bemoeien die alleen de verkoper en de koper aangaan.Een verkoop rubriek moet los staan van het forum en is een zaak tussen verkoper en koper.
grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 22 dec 2011 15:51

Sodiac schreef:Zo'n reactie heeft juist waarde omdat hierdoor mensen binnen de 'community' zoals het in de slogan staat worden geholpen. Natuurlijk is de verkoper vrij om de prijs vast te stellen op elk willekeurig bedrag, maar als online gemeenschap die elkaar dienen te helpen en samen te werken mag men best een kritische noot plaatsen voor leden die minder bekend zijn met goede prijzen.

Kom op zeg...je zou toch niet willen hebben als jij hier een plant aan biedt voor een x bedrag en waar je veel zorg en aandacht hebt besteed, dat anderen in discussie gaan of die prijs wel of niet goed is?

Kijk ik ben iemand die alles te duur vind dus ik ga bij voorbaat al lopen zeuren. Efffe goed volhouden en de verkoper moet nood gedwongen al met de prijs omlaag...nee niet omdat die te duur is maar omdat ik door mijn geneuzel iedereen weg heb gejaagd......Moet je eens proberen in Haps of Brüggen voor een stand met planten....daar komen toch ook veel forumleden, kan je ook open discussieren of de prijs goed is....moet je wel even vragen of de standhouder daar ook zo gelukkig mee is.

En doe me een lol en ga niet zeggen dat hier binnen de community iedereen geholpen moet worden.
Ik zie hier zelden voorbij komen: Stek, jonge plant, zaadjes aangeboden tegen verzendkosten.
(Ja, ik kreeg er laatst nog uit Germany, :thai: )
Neem aan dat men mans genoeg is om zelf te beslissen/bekijken of iets te duur is of er niet uit ziet....en anders vraagt men er in een andere rubriek wel om raad. En wat voor de een duur is, is voor de ander helemaal niet.
Ook ik zie hier af en toe prijzen voorbij komen waarvan ik denk, toch wel aan de hoge kant, maar daar komt dan niet zo'n reactie van veel te duur of die kan ik net zo goed zelf kweken, nee die reactie komt dan niet omdat de aanbieders mensen zijn die hier wat regelmatiger verschijnen.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 dec 2011 16:19

Van mij mag het ook zo blijven zoals het nu is...heb al verschillende verkoop topics zien stranden door reacties van mensen die helemaal niet de intentie hadden om te kopen maar die zich bezig hielden met de prijs die "veel" te hoog zo zijn of de plant die slecht zou zijn.
Per slot van rekening is de verkoper degene die de prijs vaststelt.
Heb op andere fora al menig verkoop topic in een ruzie topic zien verworden door de bemoeienis van anderen.

Ja, dat is waar maar in 9 van de 10 gevallen gaat het wel goed en het gaat er een beetje om in hoeverre die paar topics opwegen tegen die vele gevallen dat het wel goed gaat. Persoonlijk geef ik er eigenlijk niet om als ze zouden zeggen dat het te duur is. Zo heb ik een Musa bordelon. Als ik dit wil verkopen voor pakweg 25€, dan zullen velen zeggen dat dit aan de hoge kant is voor een bananenplantje. Ik kan dan uitleggen in het topic dat dit een zeer mooie plant is die erg weinig wordt aangeboden in België en Nederland. Als ze dit zouden zeggen van een jonge Musa sikkimensis of basjoo is dit natuurlijk héél terecht. Het probleem ligt hem er echter vaak in dat mensen zich meteen persoonlijk aangevallen voelen en eerder zichzelf gaan verdedigen (want wat denken de andere leden die dit lezen nu wel niet over mij) in plaats van een motivatie te geven van hun prijs. Ze geven hun motivatie over de prijs wel aan, maar vanuit een gevoel van persoonlijk aangevallen te zijn, begrijp je? Zelf reageer ik nooit als de prijs wat hoog ligt (ik vind het er soms ook écht over hoor), en dit zegt al genoeg vind ik.

En uiteindelijk, of ze nu reageren of niet ... de koper beslist zelf of hij koopt of niet hé ;) Zo heb ik net een plant gekocht voor 65€ waarvan vele leden zeiden dat ze dit nooit zouden geven aan een bananenplant, maar ik ben degene die beslis of ik dit koop of niet natuurlijk. Ik ben er super tevreden mee! :thumb_up:

@Niek: :lol:

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 22 dec 2011 17:04

Christophe schreef:Ja, dat is waar maar in 9 van de 10 gevallen gaat het wel goed en het gaat er een beetje om in hoeverre die paar topics opwegen tegen die vele gevallen dat het wel goed gaat. Persoonlijk geef ik er eigenlijk niet om als ze zouden zeggen dat het te duur is. Zo heb ik een Musa bordelon. Als ik dit wil verkopen voor pakweg 25€, dan zullen velen zeggen dat dit aan de hoge kant is voor een bananenplantje. Ik kan dan uitleggen in het topic dat dit een zeer mooie plant is die erg weinig wordt aangeboden in België en Nederland. Als ze dit zouden zeggen van een jonge Musa sikkimensis of basjoo is dit natuurlijk héél terecht. Het probleem ligt hem er echter vaak in dat mensen zich meteen persoonlijk aangevallen voelen en eerder zichzelf gaan verdedigen (want wat denken de andere leden die dit lezen nu wel niet over mij) in plaats van een motivatie te geven van hun prijs. Ze geven hun motivatie over de prijs wel aan, maar vanuit een gevoel van persoonlijk aangevallen te zijn, begrijp je? Zelf reageer ik nooit als de prijs wat hoog ligt (ik vind het er soms ook écht over hoor), en dit zegt al genoeg vind ik.

En uiteindelijk, of ze nu reageren of niet ... de koper beslist zelf of hij koopt of niet hé ;) Zo heb ik net een plant gekocht voor 65€ waarvan vele leden zeiden dat ze dit nooit zouden geven aan een bananenplant, maar ik ben degene die beslis of ik dit koop of niet natuurlijk. Ik ben er super tevreden mee! :thumb_up:

@Niek: :lol:

Christophe

Ik zal al een tijdje achter de juiste woorden te zoeken maar hier ben ik het volledig mee eens Christophe .
Zou zouden we misschien wel met een beoordeling kunnen gaan werken zoals op 2 de hands.
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 dec 2011 18:18

Maar het gaat toch niet alleen om de discussie over de prijs, dikwijls gaat het over de eigenschappen van de plant of boom.

Zaken zoals bewatering, bemesting, standplaats, luchtvochtigheid, groeisnelheid enz enz konden allemaal besproken worden.

Prijs is helemaal niet belangrijk 9.9 vd 10x word je hier geweldig gemats op het forum.
Heb een aantal x meegemaakt dat spulletjes tegen kostprijs van verzendkosten werden verstuurd of zelfs inclusief verzenden (Barre nogmaals bedankt!).

Of plantjes ophalen bij de ouders van . . . ;)
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips