wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor Christophe op 04 dec 2009 15:23

Heb ik ook eens gedaan... en de ruit was weg mag je echt niet doen hoor! kans dat de ruit barst is danig groot.

Dat zal nog in België geweest zijn vermoed ik ;)

Een stuk karton is ook wel goed of inderdaad de wagen gewoon binnen zetten.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 04 dec 2009 22:24

videomaster schreef:offtopic
lapalmeraie schreef:Ik heb dat ook eens geprobeerd: heet water over de ruit. Ideaal, alles ineens weg....

Heb ik ook eens gedaan... en de ruit was weg :? mag je echt niet doen hoor! kans dat de ruit barst is danig groot.

I know, I know.... Door de temperatuurverschillen in de ruit kunnen je ruiten scheuren. De oplossing van christoph is dan nog het beste. Het water
is koud, maar zal nog meer afkoelen door de kou op de auto. En dat terwijl de ramen wel schoner worden.

lapalmeraie schreef:Mooi overzicht van het weer trouwens zaagmans.
Van welke site komt dat?

Vrgr
N

Buienradar.nl. Er is ook een .be site, maar ik weet niet of die ook 15 daagse verwachting geeft.

http://www.buienradar.nl/weersverwachti ... &lon=51.45

In dit geval Eindhoven, waar ik oorspronkelijk vandaan kom :)

Overigens net nog even gekeken: Voorlopig echt nog steeds geen vorst. Lachen zeg, zo lang heb ik dat nog nooit meegemaakt. Volgens mij heb ik pas 1x hoeven te krabben in November een keer. Laat het maar lekker boven 0 blijven. Goed voor onze plantjes
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 05 dec 2009 00:48

Wist je trouwens dat warm water sneller terug aanvriest dan koud water?... zou te maken hebben doordat er minder zuurstof in het warm water zit...

't is maar dat ge het weet....

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 dec 2009 01:19

videomaster schreef:Wist je trouwens dat warm water sneller terug aanvriest dan koud water?... zou te maken hebben doordat er minder zuurstof in het warm water zit...

't is maar dat ge het weet....

:thai:

Ja precies. Ik heb daar eens een reportage over gezien waarbij ze ijsblokhoudertjes in de frigo zetten. Eén met warm water en een met koud water ... en het warme water was sneller ijs dan het koude water.

Bizar hé!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 05 dec 2009 21:08

Frigo, een woord dat bijna als eerste in mijn boekje kwam toen ik in Belgie kwam wonen. 1 van mijn kindjes is in belgie geboren, de andere was 1 jaar. Inmiddels is ze 4 en een half en onlangs ging ik naar de apotheek met mijn dochtertje en zei: "Dus ik moet dit in de ijskast bewaren?", zegt mijn dochtertje tegen mij: "Neeheee papa, dat is geen ijskast, dat is een frigo. Heerlijk :)

Water dat sneller bevriest als het warm is is te wijten aan het mpemba effect:

1) Verdamping, van het relatief warmere water zal meer water verdampen, waardoor er een kleiner volume gekoeld hoeft te worden. Op termijn kan dit ervoor zorgen dat het relatief warmere water het koudere inhaalt. Er zijn experimenten uitgevoerd waarbij ervoor gezorgd is dat verdamping niet op kon treden, en toch gold het Mpemba-effect nog wel. Als het dus een factor is, is het niet de enige.

2) Het effect van het koken op opgeloste gassen en ionen. Naargelang meer opgelost materiaal wordt toegevoegd, daalt het vriespunt en is er meer tijd nodig om te bevriezen. Als men puur water gebruikt is dit uiteraard geen factor. Ook dan gaat het Mpemba-effect wel op, en dus geldt ook hier weer dat indien het een factor is, het niet de enige is.

3) Convectie. In een relatief warmere vloeistof treedt uiteraard meer convectie op. Doordat de warmte dus beter circuleert, gaat de koeling efficiënter. Wel moet gezegd worden dat als de relatief warmere vloeistof de temperatuur bereikt heeft waar de koudere mee begon, dat de mate van convectie op hetzelfde punt komt als dat waar de koudere mee begon. Convectie zorgt er dus voor dat de warmere vloeistof eerder het verschil met de koudere overbrugt, maar het verklaart niet dat de warmere vloeistof de koudere inhaalt.

3) Omgevingsinvloeden zoals het isolerende effect van aangevroren ijs. Het is best mogelijk dat het koudere water eigenlijk wel eerder bevriest dan het warmere, maar vervolgens zorgt het laagje ijs aan de rand ervoor dat de vloeistof wordt geïsoleerd, waardoor de verkoeling een stuk langzamer gaat.

4) Superkoeling, water dat eerst heet is zou minder gemakkelijk superkoelen dan koud water. Hierdoor wordt het laagje ijs uit de vorige factor wellicht eerder gevormd.

5) Ook speelt het materiaal dat bevroren wordt een rol. Door Mpemba’s oorspronkelijke metingen weten we dat het effect opgaat voor roomijsmengsels, en de meeste experimenten worden gedaan met water. Toch geldt het Mpemba-effect voor meerdere vloeistoffen, zoals ook glycerol.

6) Bovendien zijn er verschillende definities van het begrip "bevriezen". Is het de fysische definitie van het punt waar het water zijn smeltpunt bereikt, of het punt waar de vloeistof een zichtbare ijslaag vormt, of het punt waar een gans volume water een vaste blok ijs is geworden?

Overigens geven de computers aan dat het volgende week kouder wordt :evil: Damn, zo'n hekel aan kou.

Het is dus palmen-inpak-alert!!!:

Afbeelding
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 dec 2009 21:52

Bedankt voor de wetenschappelijke uitleg zaagmans 8-)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 06 dec 2009 21:33

En na eerdere berichten dat het volgende week kouder zou worden, nu weer bijgesteld. Tot de 19e geen vrieskou, ook niet 's nachts. Dit heb ik in mijn hele leven nog niet meegemaakt. Hulde!!! :lol:

Afbeelding
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 07 dec 2009 12:45

het kan een zachte winter worden:) hopelijk zolang mogelijk geen vorst . Ik heb sinds zondag men filifera in het tuinhuis gezet voor de veiligheid. ik ben blij dat ik terug ben na een week zonder internet! dat was een hel :D
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 dec 2009 14:42

Pietn schreef:het kan een zachte winter worden:) hopelijk zolang mogelijk geen vorst . Ik heb sinds zondag men filifera in het tuinhuis gezet voor de veiligheid. ik ben blij dat ik terug ben na een week zonder internet! dat was een hel :D

Welcome back! :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 08 dec 2009 16:03

Ai! De laatste kaarten geven de komende weken toch kouder weer aan. We wachten af. :oops:
zaagmans

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming