Frigo, een woord dat bijna als eerste in mijn boekje kwam toen ik in Belgie kwam wonen. 1 van mijn kindjes is in belgie geboren, de andere was 1 jaar. Inmiddels is ze 4 en een half en onlangs ging ik naar de apotheek met mijn dochtertje en zei: "Dus ik moet dit in de ijskast bewaren?", zegt mijn dochtertje tegen mij: "Neeheee papa, dat is geen ijskast, dat is een frigo. Heerlijk
Water dat sneller bevriest als het warm is is te wijten aan het mpemba effect:1) Verdamping, van het relatief warmere water zal meer water verdampen, waardoor er een kleiner volume gekoeld hoeft te worden. Op termijn kan dit ervoor zorgen dat het relatief warmere water het koudere inhaalt. Er zijn experimenten uitgevoerd waarbij ervoor gezorgd is dat verdamping niet op kon treden, en toch gold het Mpemba-effect nog wel. Als het dus een factor is, is het niet de enige.
2) Het effect van het koken op opgeloste gassen en ionen. Naargelang meer opgelost materiaal wordt toegevoegd, daalt het vriespunt en is er meer tijd nodig om te bevriezen. Als men puur water gebruikt is dit uiteraard geen factor. Ook dan gaat het Mpemba-effect wel op, en dus geldt ook hier weer dat indien het een factor is, het niet de enige is.
3) Convectie. In een relatief warmere vloeistof treedt uiteraard meer convectie op. Doordat de warmte dus beter circuleert, gaat de koeling efficiënter. Wel moet gezegd worden dat als de relatief warmere vloeistof de temperatuur bereikt heeft waar de koudere mee begon, dat de mate van convectie op hetzelfde punt komt als dat waar de koudere mee begon. Convectie zorgt er dus voor dat de warmere vloeistof eerder het verschil met de koudere overbrugt, maar het verklaart niet dat de warmere vloeistof de koudere inhaalt.
3) Omgevingsinvloeden zoals het isolerende effect van aangevroren ijs. Het is best mogelijk dat het koudere water eigenlijk wel eerder bevriest dan het warmere, maar vervolgens zorgt het laagje ijs aan de rand ervoor dat de vloeistof wordt geïsoleerd, waardoor de verkoeling een stuk langzamer gaat.
4) Superkoeling, water dat eerst heet is zou minder gemakkelijk superkoelen dan koud water. Hierdoor wordt het laagje ijs uit de vorige factor wellicht eerder gevormd.
5) Ook speelt het materiaal dat bevroren wordt een rol. Door Mpemba’s oorspronkelijke metingen weten we dat het effect opgaat voor roomijsmengsels, en de meeste experimenten worden gedaan met water. Toch geldt het Mpemba-effect voor meerdere vloeistoffen, zoals ook glycerol.
6) Bovendien zijn er verschillende definities van het begrip "bevriezen". Is het de fysische definitie van het punt waar het water zijn smeltpunt bereikt, of het punt waar de vloeistof een zichtbare ijslaag vormt, of het punt waar een gans volume water een vaste blok ijs is geworden?
Overigens geven de computers aan dat het volgende week kouder wordt

Damn, zo'n hekel aan kou.
Het is dus palmen-inpak-alert!!!: