Trachycarpus takil op 2800 meter hoogte

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus takil op 2800 meter hoogte

Berichtdoor francois eijkhout op 08 jan 2012 09:15

Schitterende foto's Herbert bedankt voor het delen er van
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 08 jan 2012 16:29

Dank je voor de fantastische foto's Herbert.

Wij willen meer zien!!!

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 10 jan 2012 05:42

Dank je wel Marc,

Herbert
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 jan 2012 11:56

Hoi Herbert, welkom op het forum , heb het verhaal gelezen, erg intersant zeker als je zo een tocht onderneemt en er met je neus bovenop staat :thumb_up:
Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 07 feb 2012 12:11, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Marjolein op 22 jan 2012 00:21

Hoi Hebert,
Wat een prachtige foto's, echt geweldig!!!
Zelf heb ik twee Takil zaailingen, tenminste ik heb de zaden gekocht als zijnde Takil, vraag is nu natuurlijk of dat ook echt zo is :lol:
Mocht je nog wat zaden hebben, stuur me even een berichtje, ik heb interesse.

Groetjes Marjolein
Marjolein

0 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 06 feb 2012 06:53

Wat betreft die wind daar, het is vrij beschut daar door de hoge bergen. Maar vorst en sneeuw komt daar geregeld voor in de winter.
Ik ben zelf eind april 2010 in het Trachycarpus takil gebied geweest net achter de Kalamuni Pass.

En afgelopen herfst voor de tweede keer een dag of 10.
Tevens heb ik de Trachycarpus takil populatie op Mount Thalkedar bezocht. Daar slechts juvenielen aangetroffen. De volwassen exemplaren zijn daar gekapt voor de vezels. Ze groeien daar in altijd groene eikenbossen.

In het Kalamuni gebied komen zo, n 1000 volwassen exemplaren voor schat ik en nog meer juvenielen. De populatie daar is gelukkig gezond met veel vruchtdragende exemplaren!

Ik heb ook rijp zaad van de lokale shadu (hindupriester) van de Kalamuni Temple kunnen kopen. Uit een partij geoogste Trachycarpus takil vruchten heb ik de blauwe laten selecteren door hem. Die zaden heb ik nu hier voor liefhebbers.

Hier alvast een link naar de fotos uit 2010.

http://www.growingontheedge.net/viewtop ... rpus+takil

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 06 feb 2012 07:08

Herbert schreef:We zijn nu weer terug om de zaadzakken te sealen met lood. Het is hier best koud en hoop dat ik nog op tijd in Delhi terug ben voor geminisectus in V. want het begint hier elke dag meer te sneeuwen.

Bijgaand nog wat plaatjes. Zover ik weet is Alexander hier ook geweest en laat ik de rest van alle info aan hem over.

Herbert

Hallo Herbert,

Leuk je hier ook te zien. En te zien waar ik afgelopen november fotos heb genomen.

Op die bergrug staat het vol met T. takil. Daar waren ze ook volop zaad aan het oogsten.

De hoge berg is inderdaad Panchachuli. Ooit heb ik mede dankzij het artikel op Herberts website over Trachycarpus takil in India de lokatie kunnen vinden. De foto van de Panchachuli heeft daarbij geholpen. Je kan zo, n foto maar van 1 kant nemen. Dus met google-earth heb ik toen gekeken waarvandaan die foto gemaakt kon zijn. Kwam uit bij de Kalamuni Pass. In werkelijkheid was hij een paar kilometer verderop genomen vanaf de bergkam waar Herberts recente fotos zijn genomen.

Ook het Googlen op plaatsnamen zoals Munsyari en Kalamuni heeft mij de weg gewezen. Deze namen komen geregeld voor in publicaties over Trachycarpus takil.

En toen ik in 2010 wat geprinte fotos van Gardenpalms aan Narendra Kumar liet zien, een lokale berggids wist hij meteen waar de palmen groeiden.

Wat betreft het gesteggel, daar heb ik mij nooit veel van aangetrokken. Heb slechts geprobeerd de fabels/sprookjes uit de wereld te helpen. Daar is niemand mee gedient.

Ben daar aardig in geslaagd heb ik het idee.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 06 feb 2012 17:21

Dag Alexander,

Goed om te lezen van iemand die daar is geweest. Narendra is een hele goede gids. Ben met hem ook nog op pad geweest. Iedereen die eens een keer goedkoop een toffe palmenvakantie wilt hebben moet gewoon met het vliegtuig naar Delhi gaan. Vervolgens rijdt je over de mooiste en gevaarlijkste wegen van de wereld en laat je jezelf een paar dagen door een gids langs de tofste palmbomen loodsen op het dak van de wereld met prachtig uitzicht, mooie fauna en wildlife. Dus je vakantie van de zomer alvast bepalen: gebruik in google: munsyari (in snowview verblijven want daar eet je gewoon met het gezin mee en koken ze voor 1 of 2 euro elke dag wat je wilt ook voor onderweg en heeeeeeeeeeeeeel belangrijk, ze hebben er warm water) en even een mail sturen naar: narendrakumar146@gmail.com Steek mijn hand er voor in het vuur dat deze jongen (32 jaar oud met reeds veel gidservaring, kan ook groepen aan omdat hij ook dragers etc regelt voor professionele bergexpedities in de himalaya en hij is eerlijk en goedkoop en spreekt goed Engels, weet veel van de natuur en wildlife en inmiddels ook van palmen). Voor de mensen die nog twijfelen doe ik er nog wat foto's bij.
Bijlagen
Trachycarpus takil sighseeing.JPG
Trachycarpus takil sighseeing.JPG (218.01 KiB) 5269 keer bekeken
Trachycarpus takil around kalamuni.jpg
Trachycarpus takil around kalamuni.jpg (159.18 KiB) 5269 keer bekeken
This road now is closed due of heavy snow so hope can catch my flight in time.JPG
This road now is closed due of heavy snow so hope can catch my flight in time.JPG (215.75 KiB) 5269 keer bekeken
DSC_3675 (Small).JPG
DSC_3675 (Small).JPG (79.22 KiB) 5269 keer bekeken
Trachcyarpus takil growing on the edge.JPG
Trachcyarpus takil growing on the edge.JPG (244.88 KiB) 5269 keer bekeken
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 06 feb 2012 21:42

Te mooi voor woorden! Hoop deze prachtige palm hier binnen enkele jaren ook te zien groeien, maar dan in een net iets vlakker landschap. :fluiten:
Kan de takil eig beter tegen wind dan de gewone fortunei of is dit het zelfde? Ik zit hier namelijk dicht tegen de kust in een open landschap.
Zijn de bladeren ook beter bestand tegen vorst? Deze nacht voorspellen ze alweer -12° hier en mijn fortunei's zien er nu al zo slecht uit, ze zijn natuurlijk wel nog klein.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 07 feb 2012 06:25

Herbert,

Waar is die vierde foto genomen?

Wat betreft windbestendigheid van Trachycarpus takil, ik denk dat het niet veel verschil maakt met T. fortunei. Ik woon zelf ook in het westen des lands en vaak winderig hier. Daar in de bergen kan het soms wel stormen maar niet die constane rotwind die je in Nederland aan de kust hebt. Wel flink hagel en onweer in het voorjaar! Dan kan het er behoorlijk spoken in de namiddag en avond!

Voor palmen in het algemeen is een windbeschutte warme plek in de tuin toch het beste. Vergeet niet dat waar Trachycarpus takil groeid, 30 graden noorderbreedte, de zon een stuk krachtiger is. Je zit dan wel op zo, n 2500 meter maar op de zelfde breedtegraad als Cairo! En als je beneden de 1800 meter komt staat het vol met bananen, sinaasappels en suikerriet. Dat was duidelijk het geval in Munsyari, ben met Narendra helemaal naar het laagste punt gelopen.Darkot heet dat deel van Munsyari in de Gori Ganga vallei! Daar groeid op zo, n 1300 meter Phoenix loureiri op warme hellingen, de enige andere palm in dat gebied. Deze palm is typisch voor de subtropische klimaatzone.
Maar dat soort is niet winterhard bij ons.

De Trachycarpus takil is echter een soort die de koelere gematigde zone verkiest. Onder de 1800 meter vind je ze niet meer. De hoogste groeiplaats is op ongeveer 2700 meter.
Dat was nabij de Bethuli Dhar pas en met Google Earth kom ik op 2700 meter.

Een paar honderd meter hoger kom je al typische alpine planten tegen zoals edelweis en kussenvormige Androsace! Maar ook nog altijdgroene eiken. Duidelijk anders dan in de Alpen of Pyreneeen!

Nu de bergen rond Munsyari zijn zeer de moeite waard voor diegenen met een avontuurlijke instelling! Beste tijd zijn het voor en najaar. In de zomer regend het er veel. En kunnen hele stukken weg wegspoelen!

India is nog steed 1 der goedkoopste reisbestemmingen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen