Wie heeft wat nog buiten staan?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Wie heeft wat nog buiten staan?

Berichtdoor Nosferatu op 23 dec 2011 11:48

Bij mij staat er bij wijze van experiment nog één basjoo in pot onbeschermd buiten... en ja hoor zo bruin als bruine kak... LOL....

Voor de rest staan mijn grote basjoos ingepakt, maar wat zie ik nu... sinds kort zijn ze weer aan de groei!!! De bladeren duwen mijn dakje van mijn bescherming weg LOL...

Mijn trachy f staat uiteraard buiten... ook mijn oleander en olijf onbeschermd. De kleintjes( zaailingen) staan gewoon onbeschermd in tuinhuis. Zullen ze trouwens de rest van de winter doen. Mijn washingtonia, mussa cavendish en enkele grotere trachy's in pot staan binnen.
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor jaak op 23 dec 2011 22:48

in mijn tuin staat in volle grond en zonder bescherming 3 trachycarpus fortunei,1 trachycarpus takil,1 trachycarpus wagnerianus,een eucalyptus debeuzevillei een albizia julibrissin en een tetrapanax,dan in pot en tegen de gevel geplaatst en uit de regen yucca gloriosa variégata,chamaerops humillis,trachycarpus fortunei grote en zaailingen,vijgenboom,goji bes.
de planten in pot staan van de grond geplaatst en als het mocht gaan vriezen word er noppenfolie rond gedraaid met eventueel nog een rieten mat maar aan de bovenkant blijft alles open,voor de rest staat mijn tuin in mijn garage :lol:

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 dec 2011 23:21

Staat nog buiten met weinig schade:

55x trachycarpus fortunei, sabal minor, 1 trachycarpus wagnerianus,een eucalyptus niphophila, een albizia bourbri, tetrapanax,vijgenboom,goji bes, Akebia quinata en trifoliata, hydicheum assem orange, Salvia elegans, fatsia japonica, arbutus unedo en alles wat in mijn winterstalling staat. Deze staat bijna dag en nacht open. :D
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor plasta op 10 jan 2012 22:53

In verband met eventuele vorst komend weekend de dubbele roebellini eindelijk maar eens naar binnen gehaald. Was vorige week tijdens de storm 2 keer omgewaaid, maar heeft er eigenlijk niet van geleden.
Ik zit nu weer lekker onder de palmbladeren ipv de bananen :mrgreen: .
P1070030-K290.jpg
P1070030-K290.jpg (291.74 KiB) 3490 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 jan 2012 22:55

Wow, dat ziet er wel erg gaaf uit Raymond! :D

Van het weekend de Fargesia en Eucalyptus buiten gezet.
Verder staat er nog een Sabal martima zaailing in de volle grond met een kweekkap er boven op. Ben benieuwd of deze het overleeft.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 13 jan 2012 14:50

Wat ik mezelf eigenlijk afvraag is of het niet risicovol is om bananen in deze tijd van het jaar onbeschermd buiten te laten staan en dan hebben we het even niet over vorst. We weten allemaal dat bananen onder de tien graden geen groei meer vertonen en dat bananen in stilstand absoluut droog moeten staan om rotting te voorkomen.
Wat jullie nu doen druist tegen alle principes in. Soms regent het de hele dag en dan zorgt de wind daarna wel weer dat de plant snel droog is en dat is het punt ook niet maar in de grond is dat een heel ander verhaal en dat is juist de plaats waar ze het vaakst gaan rotten. Een ingepakte plant heeft dit natuurlijk veel minder snel omdat daaronder de grond natuurlijk redelijk droog blijft.

Zomaar een gedachte en ik ben benieuwd naar jullie reacties. ;)
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 jan 2012 15:04

In de volle grond maken ook maar een 3tal courante musa soorten kans. Deze kunnen beter tegen de combinatie vocht-koude dan de meer tropische soorten.
M. Basjoo, M. Sikkemensis, musella lasiocarpa. (dan spreek ik niet over vorst)
Tevens is er buiten vaak meer ventilatie dan binnen.

Mijn ingepakte basjoo's zijn vaak bij het uitpakken in het voorjaar ook vochtiger dan diegene die uitgegraven zijn.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor plasta op 13 jan 2012 17:40

M. Sikkemensis heb ik dus vochtig buiten staan, sterker, aan de voet heb ik alle restanten van de maurelli en al het blad van de overige bananen gegooid. De 5 stammen zijn nog niet weggerot.
Ik zou me ook eens een keer aan de regeltjes houden :D

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 jan 2012 23:30

Morgen gaan de laatste P Roebelnii naar binnen, een eventueel graadje vorts van aankomende nacht gaan ze moeten nemen.
Morgen gaat ook de winterverpakking 'uit het vet' ivm de lichte vorst van de komende dagen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jan 2012 00:25

@Carlo: je graaft de bananen uit om ze te beschermen tegen de vorst. Het droog houden doe je m.i. toch om ze vrijwel volledig stil te leggen en niet weg rotten.

Ik had er nog niet zo over nagedacht maar vind jouw stelling wel interessant.
Persoonlijk denk ik dat er in volle grond veel minder risico is maar enkel de tijd zal het leren hè. ;)
Ik heb hier alvast een mooie test. Het stuk waar ze staan is het vochtigste deel van de tuin.
Voorlopig staan ze er nog prachtig bij (basjoo's).

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming