wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor Davy op 13 dec 2009 21:12

Ja inderdaad. Ik denk dat ik voor deze mat van 2m hoog en 5 meter lang zo'n 30 € heb betaald. Veel en niet veel zeker....Je kan hem elk jaar hergebruiken. Of zou jute ook werken???Het is wat dikker en het duurt wat langer om het vocht door te laten. Zoals gezegd, wat is de ideale oplossing? Dat zoeken we dus nu uit hé ;) en elk jaar leren we bij! Als je iets alternatief vindt om de regen tegen te houden zoveel te beter. Oja die rieten mat had bij mij nog een extra reden: de vrouw vond dat véél mooier. hehe
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 dec 2009 21:36

Jaak,

Een bigbag laat ook wel water door als er hierop blijft staan. Best is toch om een plastiek eronder te plaatsen.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Davy op 13 dec 2009 21:48

p e t e r schreef:Jaak,

Een bigbag laat ook wel water door als er hierop blijft staan. Best is toch om een plastiek eronder te plaatsen.

Peter

Peter neeeeeeeeee! ;) Als je dat doet dan kan de vochtigheid niet meer weg. Het is nu al zo moeilijk om de condens te weren. Ook al zou je de plastiek terug vrij snel weg halen in drogere periodes dan kan de extra condens zeker niet meer weg. Het is al moeilijk om de gewone condens weg te krijgen....We zoeken iets dat lucht doorlaat en liefst de regen tegenhoudt :?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 dec 2009 22:53

We zoeken iets dat lucht doorlaat en liefst de regen tegenhoudt

Hmm, oude Geox schoenen? :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 dec 2009 23:24

Davy, zolang dat de lucht hieronder kan circuleren kan dit volgens mij geen kwaad.

Bv. een grote plastieken bloempot (met drainage gaten) of iets anders dat ruimte creëert en hierover de plastiek. De plastiek enkel als afdakje gebruiken, niet om de plant in te pakken. Hierboven over de bigbag.

Ik doe na de klassieke inpak methode een isolatieplaat erbovenop, hierover een plastieken zeil en dan de bigbag erover. Hierrond nog een rietmat voor het zicht.
Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Davy op 13 dec 2009 23:35

Das dan een misverstandje....Je had het over plastiek rond doen vandaar ;) Tja vorig jaar had ik ook zoiets (plastiek bovenaan). Maar door slagregen werd de vliesdoek die nog zichtbaar was zeer nat en daarna het stro :twisted:
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 14 dec 2009 11:35

vandaag een fles op de speer van men canariensis buiten gestoken die ik niet ga uitgraven en enkel beschermen. Ben benieuwd of ie levend uit de strijd gaat komen. deze nacht een minimum van -5.2 bereikt!
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 14 dec 2009 15:05

Pietn schreef:vandaag een fles op de speer van men canariensis buiten gestoken die ik niet ga uitgraven en enkel beschermen. Ben benieuwd of ie levend uit de strijd gaat komen. deze nacht een minimum van -5.2 bereikt!

Was het dan zo koud deze nacht? Ik heb net de serre gecontroleerd (nadat ik ze dit weekend heb ingepakt met warmteblazer) en alles is nog prima in orde :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 dec 2009 15:21

p e t e r schreef:
Zéker toen ze één van de regenwormen die ze net met veel tegenzin op mijn vraag in enkele potten had gestopt (tip van p e t e r ), moest onderscheppen tijdens z'n vluchtpoging... hij was al halverwege de woonkamer :roll:

Al een geluk dat ik geen kikkers aangeraden heb... :P

Ik kreeg deze tip vorig jaar van iemand anders en het was me goed bevallen. Ook andere mensen hadden hier goede ervaringen mee.
Wat is jouw ervaring ermee ?

Groetjes,

Peter

:lol:
Kikkers héb ik al, maar dan wel veilig in het terrarium.
Eigenlijk kan ik beter een manier bedenken om alle vliegjes daarin te krijgen :mrgreen:

Ik heb nog geen idee of de wormen effect zullen hebben.
Bovendien is het onmogelijk om alle potjes van wormen te voorzien of ze zouden meteen op een lijst komen met "dieren met uitsterven bedreigd"... ;)

Afwachten dus. In ieder geval alvast één ding geleerd: geen wormen meer in potten die tot rand gevuld zijn.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 14 dec 2009 18:27

Gisteren de afdakjes gemaakt voor de planten en de lichtslang meteen uitgerold voor de straks echt kude nachten en mocht het nodig zijn krijgen ze nog een dekentje met een bakje soep :lol: .

Hier staan bijna alle planten die in pot staan, eigenlijk alleen maar palmen:
Afbeelding

Afdakje links is voor o.a. de Brahea armata, Yucca rostrata en 2x de C. vulcano. Afdakje rechts is voornamelijk voor de Butia capitata.
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming