wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor Davy op 16 dec 2009 15:43

Hey,

Maar had je die palm dan niet onder die vlies gedaan zoals ik? Tenzij er een verschil in is. Op die van mij staat uitdrukkelijk dat ze de wind tegenhouden en de sneeuw! Wind is met deze temps zeer kwalijk. Wat ook helpt: mijn Jubea heeft al een maand geen regen meer gezien...(grote vissersparaplu) Uiteraard staat hij in de volle grond, wees gerust hij droogt niet uit!. De paraplu heeft er wel voor gezorgd dat de palm (en vooral de kern) nu poederdroog is! De grond er rond is ook niet kletsnat zoals de rest van de tuin. Alles samen dus...
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 dec 2009 16:47

Davy schreef:Hey,

Maar had je die palm dan niet onder die vlies gedaan zoals ik? Tenzij er een verschil in is. Op die van mij staat uitdrukkelijk dat ze de wind tegenhouden en de sneeuw! Wind is met deze temps zeer kwalijk. Wat ook helpt: mijn Jubea heeft al een maand geen regen meer gezien...(grote vissersparaplu) Uiteraard staat hij in de volle grond, wees gerust hij droogt niet uit!. De paraplu heeft er wel voor gezorgd dat de palm (en vooral de kern) nu poederdroog is! De grond er rond is ook niet kletsnat zoals de rest van de tuin. Alles samen dus...

Ja toch wel: eerst een lichtslang rond de stam, daarna 2 lagen gewoon vliesdoek rond stam en bladeren, en daarover dan die grote zak uit dik vliesdoek. Aan dat zal het niet gelegen hebben... maar hij stond niet droog, in de zak zelf is het wel droog maar de grond errond was wél nat natuurlijk... Hij stond er ook nog maar een half jaar dus de wortels waren nog niet echt diep geworteld ook, dat zal hem ook wel extra kwetsbaar gemaakt hebben.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 dec 2009 18:14

Waar jullie wel rekenig mee moeten houden is dat 1 laag vliesdoek een beetje wind doorlaat, meerdere lagen laat haast geen wind door dus dan is het heel belangrijk om het doek weg te halen/ te laten luchten als er geen vorst is, zo voorkom je dat het kan gaan rotten.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 16 dec 2009 19:53

TropiRo schreef:Waar jullie wel rekenig mee moeten houden is dat 1 laag vliesdoek een beetje wind doorlaat, meerdere lagen laat haast geen wind door dus dan is het heel belangrijk om het doek weg te halen/ te laten luchten als er geen vorst is, zo voorkom je dat het kan gaan rotten.

Klopt. Maar de doeken die ik heb laten zeker geen wind door. Ter vergelijking: een gewone vliesdoek had iets van een 5 van dichtheid. Dat van mij in de 70 dacht ik. Die is dus veel dikker en anti-winddoorlatend. Als het niet vriest haal ik ze er zo af (rits open en wegnemen)
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Davy op 17 dec 2009 21:32

Zo ziet het bij ons in Oost-Vlaanderen uit! Een pak sneeuw. Ik heb de doeken laten liggen en ze houden woord: ze zijn sneeuwbestendig. Ik laat de sneeuw zeker liggen, ze fungeren nu als iglo met al die sneeuw er op= veel warmer onder de doeken, zeker geen wind meer dus minder afkoeling. Bovendien zijn alle openingen mooi dichtgesneeuwd onderaan! De max.

Een vraagje wel voor jullie: de trachy wordt niet zo verwend( heeft vorige winter ook zo buitengestaan en niets schade). Wat te doen met de sneeuw er op? Niet weghalen en er van uit gaan dat het ook isoleert of is dat zever??
Bijlagen
sneeuw.jpg
sneeuw.jpg (73.67 KiB) 4102 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 dec 2009 22:17

Hey Davy,

Ik heb mijn fortunei's wel even sneeuwvrij gemaakt. De bladeren hingen te fel door en zou het jammer vinden mocht er eentje afknakken. De sneeuw in de speer heb ik wel laten zitten. Als het nog lang koud blijft, neem ik wel maatregelen, maar het wordt volgende week weer warmer, en zo koud is het nu ook weer niet ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 dec 2009 22:23

Hey Davy

Ik laat de sneeuw gewoon op m'n Trachy liggen. Net als vorig jaar trouwens.
Zie hier een foto van vorige winter:
11-2008.01.jpg
11-2008.01.jpg (26.12 KiB) 4090 keer bekeken

Toen heb ik -18°C gehad en daar is hij zonder verdere bescherming redelijk goed doorgekomen.

Zoals Christophe schrijft riskeer je het 'doorknakken' van de bladstelen door het gewicht van de sneeuw, maar zoals jijzelf aangaf is het ook een soort isolatielaag. Het zal geen 10°C schelen, maar alle beetjes helpen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Davy op 17 dec 2009 22:51

Zo leren we bij! :D De sneeuw weegt momenteel niet echt door.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 19 dec 2009 17:05

Vanmorgen mijn verwarmingsketel naar de kl*te gegaan. Geen warm water, geen verwarming. Vorige week al mijn vaatwasser. Wordt weer leuk!

Net vandaag misschien wel de koudste dag van het jaar. En dan moet er weer een verwarmingsmonteur langskomen die dan weer honderdmiljoenmiljard euro per uur kost. GODMILJAAR!!! :evil: :lol:

Afbeelding
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 dec 2009 21:16

Ai, een slechter moment had je verwarmingsketel niet kunnen kiezen :?

Vorige week al mijn vaatwasser.

Dit gaat altijd samen. Ooit was er bij een vriend van me de wasmachine, vaatwas, droogkas, microgolf over .. en nog iets in een periode van amper 2-3 weken allemaal kapot. Daar sta je dan :shock:

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming