Hey Troy, sorry dat het niet zo duidelijk is maar zal het even beter uitleggen. Vorige winters heb ik steeds de Phoenix beschermt door middel van het blad compact samen te binden en dan vliesdoek er rond, dan lichtslang en dan weer vliesdoek om de warmte ook een beetje vast te houden. Natuurlijk dit alles in een groot hok bestaande uit grote noppenfolie. Ik deed dit ook al niet graag omdat ten eerste steeds het blad al snel beschadigd werd door het samen binden maar ten tweede het is ook steeds een heel gedoe om vliesdoek lichtslang vliesdoek er rond doen en dan er weer terug af als de temperaturen het weer toe lieten zodat die dan ook weer kon luchten enz... Je begrijpt dat het snel tegen steekt als dat dikwijls moet gedaan worden en dan in die koude buiten...

Daarom alleen al begon ik te zoeken naar een andere methode. Toch bleek ook dat de inpak methode met vliesdoek iets te verstikkend werkt bij de Phoenix bij langdurig gebruik. Ik denk omdat het allemaal zo kleine blaadjes zijn en het allemaal dichter op elkaar zit

Want ik heb twee keer schimmel gehad bij de Phoenix terwijl ik dat bij de waaierpalmen nog nooit heb gehad en die ook soms zo lang ingepakt zaten, maarja soms vriest het ook wel meer als een week dusja dan moet het wel zo lang...
De eerste winter (2008-2009) heeft die in pot buiten overwinterd en toen had ik vrijwel niks van schade door een goede bescherming maar grotendeels veel beginners geluk

Enkel een klein beetje schimmel waar ik toen nog niet bij stil stond waardoor dat kwam. De tweede winter (2009-2010) had ik weer de fout gemaakt om lichtslang rechtstreeks op de palm te doen en daardoor had ik dan wel gewoon zelf de bladeren verbrand dus eerste maal meer dan de helft van de kroon kwijt. De derde winter (2010-2011) moest die door te lange vorstperiode te lang ingepakt blijven en toen ik die open deed al het blad in de schimmel en weeral de volledige kroon kwijt

Hieronder het resultaat (24 Maart 2011)...
.JPG)
Voor alle duidelijkheid enkel het blad had schimmel en was kapot maar niet de speer onderaan ofzo, dus nog steeds geen speerrot ! Dat was mijn grootste opluchting ook en ook troost voor dat het weer door mijn domme fout was misgegaan...

Exact een maand later begon die alweer opnieuw te herstellen... Onderstaande foto is van 25 April 2011...
.JPG)
Ik speelde ook een beetje vals toen want zoals je ziet bleef het hok toen nog even staan om te profiteren van het serre-effect zodat hij al veel warmere temperaturen kreeg en daardoor al veel sneller groeide

Hieronder dan nog een foto van September 2011, dus zoals al gezegt al het blad wat je ziet is enkel groei van 2011...

Deze winter wou ik 100% zeker de kroon eens overhouden en ben ik dankzij Erna & Rudi over gestapt op zo'n vuurtjes met ventilator. Zo kon ik de kruin losser (luchtiger) samen binden omdat er niks meer rond moest gedaan worden en moest ik ook niet steeds in- en uitpakken, enkel maar stekker insteken en het hokje openen of sluiten... Door het ventilatortje is er ook steeds een luchtverplaatsing dus dubbele winst. Het resultaat staat in me'n vorige post en is dus zoals verwacht.

Enige nadeel is het verbruik al viel dat nog heel goed mee. Op de laagste (1200Watt) vorstvrij-stand hielt hij het bij -11 graden buiten in het hok op +3 a 4 graden dus beter kon het niet !

Conclusie, de Phoenix krijgt vanaf nu steeds gewoon een vuurtje