phoenix vs trachy. fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

phoenix vs trachy. fortunei

Berichtdoor marcohoogland op 19 feb 2012 22:02

Hallo,

Ik heb vandaag mijn winterbescherming van mijn phoenix cannariensis afgehaald.
Hij staat voor het 1e jaar in de volle grond en is ca 2 mtr hoog
Ik had een slecht voorgevoel ivm 2 trachys grote die er zeer slecht aan toe zijn d.w.z
Alle bladeren moeten eraf alleen de speren zijn nog redelijk.

Wat blijkt de phoenix ziet er nog zo uit als hij einde herfst is ingepakt en heeft werkelijk niets geleden.
Zelfs de bladeren zijn nog super.
Dit verbaasd mij want deze zijn totaal niet winterhard tegenover de trachys die erg veel kunnen hebben en vorige winter ook niks geleden hadden.
En ook hier is het ca 1,5 week - 15 tot-17 geweest.

Het enigste verschil is dat ik een lichtslang om de stam had bij de phoenix maar echt veel warmte gaf die niet.

Zijn er nog meer mensen die de phoenix de winter buiten door hebben geloosd?

groet marco
marcohoogland

3 bedankjes

Re: phoenix vs trachy. fortunei

Berichtdoor Palm Section op 19 feb 2012 22:07

Ik zal duimen voor u dat het zo blijft, :thumb_up: en dat hij niet die klap nog moet krijgen eens het wat warmer wordt!
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Rob op 19 feb 2012 22:09

Yep.
Zelfde resultaat bij gelijke behandeling: Trachy onbeschermd toegatakeld, phoenix ingepakt met kabel, rietmat + folie en bouwpuinzak tegen vocht prima in orde. Stond vandaag alweer in het zonnetje totdat het begon te hagelen (waarmee ik wil zeggen: we zijn er nog niet!).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 feb 2012 22:43

Beetje een gekke vergelijking he om Phoenix nu met Trachy te gaan vergelijken... :roll:
Logisch dat een bijverwarmde palm er beter uit komt dan een onbeschermde palm.
Het feit dat je Phoenix nog mooi is wil zeggen dat de lichtslang toch genoeg warmte gaf om alles niet lager dan -5 a -6 te laten gaan anders had die zeker op zijn minst bladschade gehad. Mijn Phoenix heeft nu zijn 4de zware winter op rij achter de rug met al 3 winters in volle grond, de eerst -20 graden winter (2008-2009) heeft die in pot buiten overwinterd. Alle vier de winters heeft hij overleeft zonder speerrot maar wel steeds bladschade. De laaste winter (2010-2011) bladschade door schimmel door te lang ingepakt te zitten, dus toen weer heel de kroon kwijt maar geen speerrot ! Dit jaar heb ik heb anders aangepakt en ben ik overstapt op een vuurtje zodat ik de kroon niet meer zo verstikkend moet inpakken en het resultaat is eindelijk eens perfect zoals ik verwachte. Noppes van schade en eindelijk kan die nu eens vertrekken met al een volle kroon. Tging tijd worden want hij moest eigenlijk al drie jaar mijn eye-cather van de tuin geweest zijn...
Dit jaar gaat die exploderen want hij kan vertrekken zonder schade en staat nu al 3 jaar in de grond dus is eindelijk gesetteld. :thumb_up:
Hier foto's van hoe die er nu bijstaat
Afbeelding

Afbeelding

Trouwens al het blad dat je ziet op de foto's is enkel groei van vorig jaar (2011)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Troy op 19 feb 2012 23:43

Niet echt een goede vergelijking dit. mijn phoenix is iets kleiner dan die van waterboyke en dit was zijn 3e winter in de volle grond. Hij heeft de zelfde bescherming als andere jaren met een 50watt warmtekabel. Maar voor dit jaar is het niet genoeg geweest, hij komt er wel doorheen maar heb wel wat bladschade aan de uiteinde van de veren. Niks ergs want zoals waterboyke al zegt ze groeien in de volle grond als bamboe!
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Troy op 19 feb 2012 23:45

Heb je trouwens geen schade doordat je de bladeren op bind met dun touw?
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 20 feb 2012 08:37

Hey Troy, sorry dat het niet zo duidelijk is maar zal het even beter uitleggen. Vorige winters heb ik steeds de Phoenix beschermt door middel van het blad compact samen te binden en dan vliesdoek er rond, dan lichtslang en dan weer vliesdoek om de warmte ook een beetje vast te houden. Natuurlijk dit alles in een groot hok bestaande uit grote noppenfolie. Ik deed dit ook al niet graag omdat ten eerste steeds het blad al snel beschadigd werd door het samen binden maar ten tweede het is ook steeds een heel gedoe om vliesdoek lichtslang vliesdoek er rond doen en dan er weer terug af als de temperaturen het weer toe lieten zodat die dan ook weer kon luchten enz... Je begrijpt dat het snel tegen steekt als dat dikwijls moet gedaan worden en dan in die koude buiten... :roll: Daarom alleen al begon ik te zoeken naar een andere methode. Toch bleek ook dat de inpak methode met vliesdoek iets te verstikkend werkt bij de Phoenix bij langdurig gebruik. Ik denk omdat het allemaal zo kleine blaadjes zijn en het allemaal dichter op elkaar zit :onzeker: Want ik heb twee keer schimmel gehad bij de Phoenix terwijl ik dat bij de waaierpalmen nog nooit heb gehad en die ook soms zo lang ingepakt zaten, maarja soms vriest het ook wel meer als een week dusja dan moet het wel zo lang... :?
De eerste winter (2008-2009) heeft die in pot buiten overwinterd en toen had ik vrijwel niks van schade door een goede bescherming maar grotendeels veel beginners geluk (a) Enkel een klein beetje schimmel waar ik toen nog niet bij stil stond waardoor dat kwam. De tweede winter (2009-2010) had ik weer de fout gemaakt om lichtslang rechtstreeks op de palm te doen en daardoor had ik dan wel gewoon zelf de bladeren verbrand dus eerste maal meer dan de helft van de kroon kwijt. De derde winter (2010-2011) moest die door te lange vorstperiode te lang ingepakt blijven en toen ik die open deed al het blad in de schimmel en weeral de volledige kroon kwijt :(
Hieronder het resultaat (24 Maart 2011)...

Afbeelding

Voor alle duidelijkheid enkel het blad had schimmel en was kapot maar niet de speer onderaan ofzo, dus nog steeds geen speerrot ! Dat was mijn grootste opluchting ook en ook troost voor dat het weer door mijn domme fout was misgegaan... (a) Exact een maand later begon die alweer opnieuw te herstellen... Onderstaande foto is van 25 April 2011...

Afbeelding

Ik speelde ook een beetje vals toen want zoals je ziet bleef het hok toen nog even staan om te profiteren van het serre-effect zodat hij al veel warmere temperaturen kreeg en daardoor al veel sneller groeide ;)
Hieronder dan nog een foto van September 2011, dus zoals al gezegt al het blad wat je ziet is enkel groei van 2011...

Afbeelding

Deze winter wou ik 100% zeker de kroon eens overhouden en ben ik dankzij Erna & Rudi over gestapt op zo'n vuurtjes met ventilator. Zo kon ik de kruin losser (luchtiger) samen binden omdat er niks meer rond moest gedaan worden en moest ik ook niet steeds in- en uitpakken, enkel maar stekker insteken en het hokje openen of sluiten... Door het ventilatortje is er ook steeds een luchtverplaatsing dus dubbele winst. Het resultaat staat in me'n vorige post en is dus zoals verwacht. :thumb_up: Enige nadeel is het verbruik al viel dat nog heel goed mee. Op de laagste (1200Watt) vorstvrij-stand hielt hij het bij -11 graden buiten in het hok op +3 a 4 graden dus beter kon het niet ! ;) Conclusie, de Phoenix krijgt vanaf nu steeds gewoon een vuurtje :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 20 feb 2012 08:54

Hey Dimi,
Prachtig !
Dat is kort en bondig uitgedrukt he,Ben al aan het denken waar ik me een P canariensis ga zetten haha
M'n Was.Robusta overwintert dezelfde methode als uwe canariensis en deze ziet er momenteel het beste uit van al m'n palmen in de tuin..ook met een kacheltje (1000w) en een losse thermostaat om net iets precieser te verwarmen,-0.5c° aan...0.5° uit ;)
Terug on topic :mrgreen:
grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 20 feb 2012 10:58

Zo'n vuurtje met ventilator is uiterst geschikt daarvoor heb ik ook probleemloos uitgeprobeerd deze koude periode , met super resultaat , ook op mijn canariensis in volle grond .

Mvg
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor robke op 20 feb 2012 17:19

Zonet ook maar eens de Canariensis ontdaan van zijn winterpak:)
Ziet er net zoals vorige winter nog perfect uit.Was nu zijn 2 de winter in volle grond,deze heb ik beschermd met lichtslang van 150 watt,3 lagen vliesdoek,rond het kaderment nog een laag bubbelfolie en de buitenkant met zo een blauw afdekzeil om de regen buiten te houden.
Is nu de 2 de redelijk strenge winter en voorlopig blijf ik bij deze methode,binnen x aantal jaar zal het wel in volume toenemen en dan dan zal het wat moeilijker gaan om hem te beschermen maar dat is nu infeite de uitdaging :)

grtjes
Bijlagen
DSC_0113 (968 x 648).jpg
DSC_0113 (968 x 648).jpg (259.09 KiB) 4065 keer bekeken
robke

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen