Musa variegata

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa variegata

Berichtdoor Christophe op 22 jan 2012 13:10

Bij mij is er weer een nieuw blad aan het omhoogkomen. De wortels komen er onderaan ook reeds uit, dus ik heb er goede hoop op :)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor dries666 op 11 feb 2012 16:34

Eventjes een opmerking op de vragen over hoe die planten bonte planten worden en waarom dit moeilijk is bij weefselkweek:

Ik heb ooit van iemand die er mee werkte een hele uitgebreide uitleg gelezen hierover, wat ik mij meen te herinneren is dat de cellen met de bonte eigenschappen zich moeten bevinden op specifieke plaatsen op en rond het meristeem, dit is de embryonale groeipunt van de plant, en het bonte weefsel wisselt telkens weer van plaats in of rond dit meristeem. Hij vond het het beste te vergelijken met dat het bonte weefsel rond het normale weefsel ronddraait en daarom krijgt men her en der verspreide stroken van bont weefsel in het nieuw gevormde blad. Maar Deze bonte eigenschap komt dus pas tot uiting als het bonte weefsel op exact de juiste plaats bij het meristeem zit.

Bij in vitro kweek neemt men dit meristeemweefsel en laat men het vermenigvuldigen zodat er nadien hieruit nieuwe wortels en groeipunten van nieuwe planten kan ontstaan. Maar als ik het mij goed herinner kreeg je dan voornamelijk volledig groene of volledig bonte planten zo... aangezien telkens een klein stukje van het weefsel aanleiding geeft tot een nieuwe plant en dit vaak oftwel normaal oftewel juist helemaal bont weefsel is.

Het ontstaan van gevariegeerde vormen uit niet gevariegeerd weefsel zal waarschijnlijk wel te maken hebben met zeldzame mutaties in het dna waardoor sommige cellen bont zullen kleuren (vermoed ik).

En zelfs bij een musa ae ae is maar 1 op de 4 zijscheuten die de plant zelf aanmaakt terug gevariegeerd... wat dus leidt tot de zeldzaamheid van de plant aangezien dit voorlopig de beste manier is om deze planten te vermenigvuldigen met zekerheid.

*ps: dit is allemaal wat ik mij nog meen te herinneren van de uitleg, hier kunnen zeker en vast fouten in zitten!

Groeten,
Dries
dries666

3 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 feb 2012 11:09

dries666 schreef:En zelfs bij een musa ae ae is maar 1 op de 4 zijscheuten die de plant zelf aanmaakt terug gevariegeerd...

Ik dacht dat een ae ae geen zijscheuten aanmaakte...
Maar verder klinkt de uitleg wel aannemelijk hoor. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 feb 2012 14:18

lapalmeraie schreef:
dries666 schreef:En zelfs bij een musa ae ae is maar 1 op de 4 zijscheuten die de plant zelf aanmaakt terug gevariegeerd...

Ik dacht dat een ae ae geen zijscheuten aanmaakte...
Maar verder klinkt de uitleg wel aannemelijk hoor. ;)

Jawel, hoor, maar weinig heb ik me dan weer laten vertellen. Ze maken geen zaden aan en je kan ze ook niet in vitro kweken.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 feb 2012 17:43

Bedankt voor de aanvulling Christophe ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Robi op 17 feb 2012 10:06

Hey iedereen,

T is al een tijdje geleden dat ik nog eens op het forum kwam.
Wat is nu de status van mijn musa florida... Wel ik heb geleerd zeker niet de vochtmeter te vertrouwen. Blijkbaar gaf die droog aan terwijl de grond nog nat was aan de wortels... met als gevolg musa florida op intensieve zorgen.... Het was daarom dat het blad stopte met groeien. Alle wortels waren rot. Gelukkig was de knol zelf ok. Dus heb ik alles verplant in een nieuwe pot met stekgrond. En deze licht op temperatuur gehouden.

Het centraal blad is nu langzaam aan het open gaan, heb wel een paar bladeren verloren omdat er niet genoeg vocht kon worden opgenomen door de knol. Begin deze week kwam er echter een nieuw scheutje boven piepen.... :D voorlopig hou ik de grote stam goed in het oog

Ik maak straks nog een foto.
Robi

3 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 feb 2012 10:57

Super om te horen, hopelijk komt hij er snel weer door.

Bij mij gaat het goed met deze Musa.

Benieuwd naar de foto :D

Grtz,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 feb 2012 16:03

Robi schreef:Wel ik heb geleerd zeker niet de vochtmeter te vertrouwen. Blijkbaar gaf die droog aan terwijl de grond nog nat was aan de wortels...

Mijn ervaring is dat dit sterk wordt beïnvloed door de luchtigheid van de grond.
Bij een zeer losse grond krijg je een totaal andere waarde dan in zeer compacte grond.
Bij twijfel gebruik ik dan ook steeds even de ouderwetse vingertop-methode. :D
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Robi op 18 feb 2012 18:53

Het viel me op dat sinds gisteren, de stam van de musa florida steeds schuiner kwam te staan.
Toen ik foto's nam wist ik waarom.

DSC04354.JPG
musa florida
DSC04354.JPG (192.63 KiB) 5017 keer bekeken

DSC04356.JPG
musa florida 2
DSC04356.JPG (161.86 KiB) 5017 keer bekeken

Dit is hoe de stam er nu uit ziet na het wortelrot.

DSC04355.JPG
stam musa florida
DSC04355.JPG (152.77 KiB) 5017 keer bekeken

Greetz Robi
Robi

3 bedankjes

Berichtdoor Benny Van Broeck op 21 feb 2012 19:00

:thai:
Zal een plaatsje in mijn valies houden voor Bali...
Groeten Benny.
Laatst bijgewerkt door Benny Van Broeck op 21 feb 2012 19:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Opentuindagen 2012 , 24 juni - 29 juli - 26 augustus.
Tuin gaat open van 13 uur tot 23 uur.
Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk het laatste jaar zijn want daarna verhuis ik naar Bali !
www.hanuman1.be
via Facebook : Benny van Broeck.
Benny Van Broeck

3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers