De ideale kuip voor A.alexandrae

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: De ideale kuip voor A.alexandrae

Berichtdoor p e t e r op 14 maart 2012 23:53

Normaal zou deze palm terechtkomen in een nieuwe kas in Belgie van 10 meter hoog. Welke dierentuin dit is weet ik niet.

Deze zijn bestemd voor de tropenhal van de Olmense zoo. Deze gaat op 31 maart officieel open.

Ik heb de eer gehad reeds een rondleiding te krijgen. Dit wordt volgens mij beslist de moeite.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 14 maart 2012 23:59

Dat klinkt heel erg goed!
Ik weet niet precies alles, maar het park is t/m 31 maart open. Tot die tijd moet alles in de volle grond blijven staan. Dus ik denk niet dat ze naar de Olmense Zoo uiteindelijk gaan aangezien zoals je ook al aangaf 31 de opening was. Er is wel interesse getoond vanuit Belgie.
Aangezien het park dacht dat ik ruim een gat van 1,5 meter nodig had voor dit boompje mocht dit eigenlijk ook niet. Om alle wortels te verwijderen enz.

Zijn er nog meert artikels waar ik bewijs kan krijgen dat deze palmen helemaal niet zoveel als 800,- waard zijn. Want in de grote heb ik ze nog niet eerder gezien.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 15 maart 2012 00:06

Ik zou eens een mailtje sturen naar James van Europalms met een foto. Hij kan dit misschien goed inschatten wat de groothandel waarde is.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 maart 2012 12:21

Hoi Sylvan, los van het fijt dat het een mooi exemplaar betreft, en ja de prijs die ik absurd vind zijn deze palmen net zoals Ro aangeeft voor veel minder geld uit te halen, wel wat kleiner weliswaar, maar en ja het is een maar die zal buiten bij ons niet veel gaan doen, omdat onze nachten te koud zijn, ik had er twee eentje bleef binnen [de grote] en de kleinere heb ik bewijzen van experiment in het groeiseizoen buiten gehad waar die precies een nieuw blad aanmaakte, niet echt de moeite daar er binnen in de zelfde periode 3 bladeren kwamen, en het fijt dat je hem er ook nog moet uithalen, wat dus ook al de doodsteek kan betekenen! Bij gaan de palmen eruit als ze te groot worden en ik ze geen duidelijke groeikans meer kan geven , en dan wil ik ook geen geld ervoor als ik weet dat die goed verzorgd gaat worden bij de gene die er dan betere zorg voor kan dragen.
Heel mooie plant, ik zou er ook gelijk weer voor vallen hoor, dus begrijp je motivatie heel goed, succes wat het ook gaat worden qua prijs, hopende dat hij goed de grond uit gaat komen.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 maart 2012 22:27

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, de eigenaar wist totaal niet wat deze palmen waard zijn. Vanwege de stam en de grote denk je natuurlijk meteen aan heel erg veel geld.
Het is goed om te lezen dat ze minder waard zijn en dan is de overweging ook een stuk groter. Zonde als je er 150 voor gaat betalen en na een maand begint deze steeds slechter te worden..

Voordat de palm naar buiten gaat wil ik dat de palm eerst goed wortelt op kamertemperatuur. Als dat eenmaal het geval is dan ga ik pas kijken of de temperaturen overdag maar ook in de nacht niet te veel zakken beneden de 10 graden.
Ik hoop dat ik met de kwekerij kan overleggen voor de winterperiode. Dit zou natuurlijk geweldig zijn, voor mij (stiekem ook mijn ouders :mrgreen: ) en de palm zelf. Binnen is het natuurlijk stuk donkerder, en staat de palm al snel in de weg.

Helaas willen mijn ouders nog geen volwas T.fortunei in de volle grond hebben staan maar mag wel 0-5 jarige planten in de grond zetten :mrgreen: Daarom is het ook mooi om een eens groter exemplaar te hebben, dan alleen kleinere..
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 maart 2012 23:23

Nog aantal betere foto's.

Het zal waarschijnlijk deze week gaan gebeuren dat de plant uitgegraven gaat worden.
Van de week bloedmeel en beendermeel bestellen.

Wat is beter, tijdelijk de palm in een trainingspot of meteen in een grotere kuip van 60cm doorsnee?
Ik had hiervoor het plan om de palm in Palm potting compost van Gardenpalms te planten.
Het zal waarschijnlijk geen probleem zijn om de palm in de winter in een grote kas te overwinteren die verwarmd wordt en met een automatische-beregening.
Bijlagen
DSCF6267.JPG
DSCF6267.JPG (112.51 KiB) 2933 keer bekeken
DSCF6268.JPG
DSCF6268.JPG (104.24 KiB) 2933 keer bekeken
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 maart 2012 23:32

Inmiddels is de palm uitgegraven binnen een half uur tijd, kluit ingepakt en de auto in.
Paste net niet, dus de meeste bladeren hingen uit de achterbak. De meeste bladeren worden er afgeknipt vanwege beschadiging door vogels en de droogte.

Ik heb de palm opgepot in 65 L kuip in speciale palmgrond van GardenPalms, Palm potting Compost.
Helaas is de palm te groot/onhandig voor binnen en staat nu in tuinhuis. Met mooie weer loopt de temperatuur op tot 18,2 graden, in de nacht koelt dit af tot ongeveer 6-8 graden. Door de grond heb ik 20 gram beendermeel vermengt.

Ik heb 75 euro voor de palm betaald.
Bijlagen
DSCF6273.JPG
DSCF6273.JPG (80.39 KiB) 2912 keer bekeken
DSCF6296.JPG
DSCF6296.JPG (97.39 KiB) 2912 keer bekeken
DSCF6299.JPG
DSCF6299.JPG (83.69 KiB) 2912 keer bekeken
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 28 maart 2012 23:45

Hopelijk herstelt hij goed van de wortelschade.
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen