En de schade is al zichtbaar... :s

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: En de schade is al zichtbaar... :s

Berichtdoor p e t e r op 29 dec 2009 20:07

Ook bij mij is er al schade.

Ik heb vandaag mijn eerste speer er reeds uitgetrokken. Een trachycarpus fortunei die in een vergeten hoekje nog in een pot stond.

Een trachycarpus fortunei met 20cm stam heeft al rosse bladeren zoals bij Kevin op de foto. Deze is als enige van een andere liefhebber. Hij had een stugger en kleiner blad en sloeg ook niet zo aan als de andere. (misschien een kruising met de wagnerianus)
De andere 2 met 30cm zijn oke. Ook bij de 50 zaailingen, die als omboording van mijn exoten eiland gebruikt zijn, lijken in orde.
Ik heb de 3 grootse toch maar preventief behandeld met Bordeauxse pap en ze een afdakje gegeven.

Mijn recente overburen buren zien sinds zij in het huis getrokken zijn allerlei bouwwerkjes en "afval" :oops: in de tuin verschijnen. (Bigbags, omgedraaide mestkuipen, ladder om iets op zijn plaats te houden, nu nog bloembakken ondersteboven op palen boven planten, omgedraaid aquarium).
Ik zal binnenkort toch maar gaan kennismaken en mijn "afval" gaan verantwoorden.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 dec 2009 22:22

Verdraaid zeg! Hoe kan het. Een fortunei kan dan tegen - 20 zeggen ze. Is het dan zo koud geweest bij jullie? Bij mij alles prima. De fortunei staat mooi donker groen. De Jubea ook prachtig en terug onder zijn vissersparplu. De oleander ziet er wat slapjes uit doch de bladeren zijn mooi donker groen. De banaan kan ik niet zien daar ingepakt. De kleintjes die niet ingepakt zijn zijn met de grond gelijk. De Humilis in pot ook prima. De humilis en de Jubea zaten natuurlijk onder hun doek. So far so good dus. Was het maar lente! Ik zie al met veel wanhoop de volgende vorstperiode tegemoet :twisted:
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 dec 2009 22:36

Een buurman van me (waar zou die zijn palmpjes halen :D) heeft ook een speer getrokken uit één van zijn fortuneis. Dit kwam echter door een schimmel ten gevolge van nattigheid en niet door de koude. Kan gebeuren hé. Zijn andere fortunei ziet er nog prima uit.

Ze zeggen wel dat een Trachycarpus fortunei tot -18°C kan overleven, en dit klopt ook, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen schade kunnen hebben bij bv. -12°C. Dat durven vele verkopers er wel eens vergeten bij te zeggen ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 dec 2009 22:39

Dus op den duur overal toch een paraplu boven.....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 dec 2009 22:43

Davy schreef:Dus op den duur overal toch een paraplu boven.....

Nee hoor, zo zou ik het niet stellen. Ik laat mijn Trachycarpus fortunei ook onbeschermd in de tuin staan. Daar wordt ie hard van denk ik maar en eventuele bruine bladeren groeien wel weer. Als het echt te lang, te koud wordt, dan geef ik hem een jasje ;)

Ik denk dat ik volgend jaar mijn Phoenix canariensis in de grond ga zetten. Dan ga ik inderdaad timmeren zoals Exotic Life bij zijn Phoenix canariensis ;)

Even afdwalen ... ik ben benieuwd naar de Musa van Jaak. Hij heeft een grote Musa basjoo als wijze van test gewoon uitgegraven, zand beetje van rond de kluit en dan de stam gewoon op een rek in de garage gelegd. Als dit werkt (schijnt van wel) biedt dit wel mogelijkheden ... 8-)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 dec 2009 22:48

Ik ben er van overtuigd dat het met die Musa zal werken. Ze zijn oersterk. Ze kunnen alleen niet tegen vriezen. Die canariensis in volle grond is inderdaad de max. Het is zeker een uitdaging. Ik denk dat hij vrij snel groeit in volle grond!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 29 dec 2009 22:50

Bij ons is het -13.5 geweest. Volgens mij is de -20 enkel van toepassing als hij dit kortstondig heeft en in ideale omstandigheden staat (in de volle grond, goed in de groei, droge voet en speer als het te hard vriest).
De trachy in pot was extra gevoelig omdat de wortels niet waren beschermd.
De trachy in de volle grond had deze zomer slechts enkele bladeren ter grote van een hand. Het laatste blad was normaal. Wellicht was deze minder goed aangeslagen. Hij stond wel op dezelfde hoogte, locatie en grond als de andere.

Vorig jaar hebben we -20 gehaald met ook enkele slachtoffers, gelukkig had ik het meeste binnen staan.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 dec 2009 13:06

Inderdaad. Natte voeten kan de winterhardheid sterk naar beneden halen.
Door te mulchen vang je dit probleem al gedeeltelijk op. Bovendien ontstaat er zo ook een beetje broeiwarmte. Zo kunnen Trachy's heel wat verdragen ook zonder verdere bescherming.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor sky96765 op 30 dec 2009 15:34

bij mij zijn de trachys nog donkergroen, geen winterschade tot nu toe. Ik bescherm mijn palmen niet te veel of het moet zijn zoals de winter van 2008. Trachys kunnen tegen een stootje.
We zullen pas in april zien of zij de winter hebben doorstaan.

mvg
Phil
sky96765

5 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 dec 2009 15:36

Hey Phil,

Goed om te horen en welkom op het forum! Ik hoop je vaak terug te zien! :D

Welke planten heb je al staan? Of houdt je het voorlopig bij de winterharde fortunei?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen