ik vermoed dat als de plant aan de voet te nat staat, dat er teveel vocht naar de kop gaat en zodoende problemen in de kop geeft. ik kan dit niet onderbouwen maar is een gevoel.
ik weet van een exemplaar van mezelf (rip) dat de wonden van het afhakken van de wortels terplekke destijds op termijn verhouten aangezien dit gebeurt was duidelijk zichtbaar. indien dit heel vers is en nog niet verhout en te nat staat, kan ik me bovenstaand voorstellen dat dit problemen in de kop geeft.
ook heb ik gelezen dat deze planten het vocht opslaan in de bladeren. ik denk dan dat het vocht dat ze uit de grond opnemen, doorgegeven wordt middels de stam aan de bladeren en aangezien de stam van buitenaf behoorlijk verhout is, moet al het vocht bovenin in de kop zitten wat daar voor problemen kan zorgen.
ik had een exemplaar met schimmel in de kop en als experiment de slechte bladeren weggehaald. ben wat enthousiast gaan snoeien en hield enkel een kale kop/stam over die snel verhoute. ik las elders dat de kans minimaal was dat deze nog aan de kop ging uitlopen:
http://www.cemunnos.nl/forum/board182-d ... miskoopje/indien de plant het zou halen was de kans groter dat deze vanuit de grond nieuwe uitlopers zou geven. ik heb op andere duitse fora hier diverse voorbeelden van gezien: kop rot weg, uitlopers aan de voet vanuit de grond en stam rot ook langzaam weg dan wat jaren duurt uiteraard. ik had hier zelf geen zin in, nam 1 miskoop op de koop toe en heb de plant weg gedaan. wel vooraf op onderzoek gegaan en kop eraf gezaagd en daarna midden door. stam is duidelijk van buitenaf verhard maar van binnen sponsachtig vezelachtige structuur. hier helaas geen foto van gemaakt maar vond het best interessant allemaal. vermoede tijdens ontleden plant wel dat mijn exemplaar inderdaad bovenaan niet meer ging uitlopen omdat de kop kaal was zonder enkel blad en de buitenste laag verhoutte. ik had er nog eens een schijfje af gesneden maar ook dat verhoutte snel weer. ik weet deze plant zelf verprutst te hebben en dan voornamelijk door de hele kop kaal te maken. ik vermoed achteraf dat indien ik er níets aan gedaan zou hebben, dat deze na misschien een paar jaar uiteindelijk wel weer verder zou zijn gaan groeien. ding kan best een tijd stil staan, jaren, maar indien er uit de kop nog een speer steekt, lijkt mij hervatting van de groei mogelijk. heb zodoende bovenstaand niet vaker meer gedaan. heb nog 1 mini rostrata met 10 cm stam ofzo due een behoorlijke klap gehad heeft van de winter (en mijn experiment overpotting net voor de winter). alle blad met vlekken, plant is te nat geweest. heb deze ook behoorlijk opgeknipt omdat ik denk dat soppig blad (slaat vocht op in blad) erg slecht is. indien ik dit soppige blad verwijder, bevat de plant minder vocht en droogt sneller, aldus mijn denkwijze. heb zodoende flink opgeknipt maar nu wel de speer laten zitten en ook alle afgeknipte bladresten als gebruikelijk. ze groeien langzaam, kon lang gaan duren maar denk echt wel dat die het op den duur weer gaat doen evenals een ander exemplaar soort onbekend zelfde verhaal
om op je vragen in te gaan:
ik heb geen ervaring met schimmel vanuit de wortels (sowieso pas anderhalf jaar ervaring met rostrata's) maar ook nooit over gelezen. denk wel dat vocht van onderaf schimmelproblemen kan geven zoals een te nat geplaatste gloriosa hier ook koprot kreeg en zwarte vlekken in het blad.
herstellen koprot is zeker mogelijk, kan gewoon aan de kop weer verder groeien al dan niet vertakken en eveneens van onderaan de stam vanuit de grond weer uitlopen.
mbt. je foto denk ik dat de plant slecht heeft kunnen luchten en ventileren. het vocht stijgt op en kan nergens heen, condensvorming bovenin binnenkant verpakking en vochtige omgeving rond de kop. geen commentaar of veroordeling enkel een vermoeden.
daarnaast ben ik als leek zeer bedenkelijk t.a.v. dit soort yucca's in de volle grond. zijn planten die zeer droog horen te staan en de grond in de tuin is dit bijna nooit. heb twee exemplaren uit reuver woestijnhal, die hadden al een jaar geen water gehad meen ik en stonden puur in het zand. landen van herkomst is ook puur zand en gortgroog en lees en hoor dan in deze contrijen niets dan problemen mbt vocht
ik heb als advies plaatsing eens vernomen om een mega gat te graven inc geboorde gaten nog dieper. die geboorde gaten met grind vol te storten, gat volgooien met stenen. yucca erbovenop en stenen ertegenaan varieerend in formaat zodat de plant echt op een verhoging staat meer in de stenen dan in de grond. heb zelf twee joekels in de volle grond en deze ook geprobeerd zo te plaatsen door de plant echt bovenop een bult rotsen te plaatsen voor de drainage.
mijn eigen voorkeur is gewoon in pot houden. als ik er weer 1 koop dan haal ik m voorzichtig uit de pot om het substraat te verwijderen. pak een overdreven grote pot dusdanig dat het ding er zeker 5 jaar of langer in kan wortelen en boor dan aanzienlijke gaten in bodem en rondom. vul de pot met stenen, grind en breekerzand en verwerk deze dan als geheel in mn rotsstrookje. indien ik de pot echt zou ingraven dan ook onder de pot drainage (zeg 20/30 cm grind en daaronder handvol gaten geboord met grondboor tot nog eens anderhalve meter dieper). bij eventueel later verplaatsten zit het gros van de wortels in de pot en beschadigt de plant minder. tevens vormt die in een pot een compactere kluit en blijft het zand in de pot droger omdat het minder in contact is met de vochtigere tuingrond eromheen.
volle grond zou allemaal best wel kunnen, genoeg voorbeelden van maar als ik heel simpel kijk naar de aarde op de foto's dan is deze niet kurkdroog maar oogt vochtig en dat is volgens mij niet wat deze planten het liefst hebben. denk dan dat de grond in nederland met de vele regen eigenlijk nooit gortdroog is vandaar mijn voorkeur voor potten maar blijven gewoon niet echt geschikte planten voor dit klimaat helaas
zou je willen adviseren/tippen om (hoe lelijk dan ook) een afdakje boven de plant te maken. koprot moet drogen en dat gebeurt zo niet met de vele regen nog op komst. luchtvochtigheid is ook te hoog en dan verergert de problematiek alleen maar.
ideaal zou zijn droog wegzetten maar vermoed dat dit de bedoeling niet is. heb ze hier dus in potten in rotsstrook en dan ander verhaal. kan der zo 1 uitvissen om even weg te zetten bij dit soort problemen. tevens gister een partijtje golfplaatjes op de kop getikt waarmee ik een degelijk afdak ga maken om er in het najaar boven te plaatsen...
mooi is anders, was ook niet helemaal de bedoeling met wintervaste succulenten maar voorkomt veel problemen op termijn. heb slechts 10 vierkante meter dus heel ander verhaal maar ik maak der een mooi demontabel afdak voor van oktober t/m maart en hoop tussentijds niet teveel regen te hebben