schimmel koprot bij yucca rostrata

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

schimmel koprot bij yucca rostrata

Berichtdoor cpo op 12 apr 2012 10:48

Vorig jaar maart heb ik een yucca rostrata gekocht met een stam van 60 cm. Hij had toen niet heel veel wortel, en is vorig jaar aardig gegroeit, maar in zijn kop zat wat schimmel (zwarte vlekken in t blad bij de kruin) De winter heeft ie onder een wigwam droog gestaan, maar nu gisteren toch koprot ontdekt bij de yucca.

Nu verteld Herbert van Palmgardens dat als rostrata's in het wild worden omgehakt dat ze een paar jaren later last krijgen van een schimmel die bij het afgehakte deel begint en zo doorgaat naar de kop, zou dit ook het geval zijn bij mijn rostrata??? Iemand ervaring hiermee?
En kan een rostrata herstellen van koprot, zo niet, komt er uit de wortel/caudex weer een nieuwe plant??
Bijlagen
08-01 nieuwe winter(water)bescherming voor yucca rostrata.jpg
het zwarte folie heb ik later vervangen door transparante folie
08-01 nieuwe winter(water)bescherming voor yucca rostrata.jpg (188.8 KiB) 9130 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Re: schimmel koprot bij yucca rostrata

Berichtdoor cpo op 12 apr 2012 10:53

hier nog een foto van de yucca in zijn geheel vorig jaar augustus
Bijlagen
22 aug yucca rostratas.jpg
22 aug yucca rostratas.jpg (146.79 KiB) 9130 keer bekeken
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 12 apr 2012 15:54

ik vermoed dat als de plant aan de voet te nat staat, dat er teveel vocht naar de kop gaat en zodoende problemen in de kop geeft. ik kan dit niet onderbouwen maar is een gevoel.

ik weet van een exemplaar van mezelf (rip) dat de wonden van het afhakken van de wortels terplekke destijds op termijn verhouten aangezien dit gebeurt was duidelijk zichtbaar. indien dit heel vers is en nog niet verhout en te nat staat, kan ik me bovenstaand voorstellen dat dit problemen in de kop geeft.

ook heb ik gelezen dat deze planten het vocht opslaan in de bladeren. ik denk dan dat het vocht dat ze uit de grond opnemen, doorgegeven wordt middels de stam aan de bladeren en aangezien de stam van buitenaf behoorlijk verhout is, moet al het vocht bovenin in de kop zitten wat daar voor problemen kan zorgen.

ik had een exemplaar met schimmel in de kop en als experiment de slechte bladeren weggehaald. ben wat enthousiast gaan snoeien en hield enkel een kale kop/stam over die snel verhoute. ik las elders dat de kans minimaal was dat deze nog aan de kop ging uitlopen:

http://www.cemunnos.nl/forum/board182-d ... miskoopje/

indien de plant het zou halen was de kans groter dat deze vanuit de grond nieuwe uitlopers zou geven. ik heb op andere duitse fora hier diverse voorbeelden van gezien: kop rot weg, uitlopers aan de voet vanuit de grond en stam rot ook langzaam weg dan wat jaren duurt uiteraard. ik had hier zelf geen zin in, nam 1 miskoop op de koop toe en heb de plant weg gedaan. wel vooraf op onderzoek gegaan en kop eraf gezaagd en daarna midden door. stam is duidelijk van buitenaf verhard maar van binnen sponsachtig vezelachtige structuur. hier helaas geen foto van gemaakt maar vond het best interessant allemaal. vermoede tijdens ontleden plant wel dat mijn exemplaar inderdaad bovenaan niet meer ging uitlopen omdat de kop kaal was zonder enkel blad en de buitenste laag verhoutte. ik had er nog eens een schijfje af gesneden maar ook dat verhoutte snel weer. ik weet deze plant zelf verprutst te hebben en dan voornamelijk door de hele kop kaal te maken. ik vermoed achteraf dat indien ik er níets aan gedaan zou hebben, dat deze na misschien een paar jaar uiteindelijk wel weer verder zou zijn gaan groeien. ding kan best een tijd stil staan, jaren, maar indien er uit de kop nog een speer steekt, lijkt mij hervatting van de groei mogelijk. heb zodoende bovenstaand niet vaker meer gedaan. heb nog 1 mini rostrata met 10 cm stam ofzo due een behoorlijke klap gehad heeft van de winter (en mijn experiment overpotting net voor de winter). alle blad met vlekken, plant is te nat geweest. heb deze ook behoorlijk opgeknipt omdat ik denk dat soppig blad (slaat vocht op in blad) erg slecht is. indien ik dit soppige blad verwijder, bevat de plant minder vocht en droogt sneller, aldus mijn denkwijze. heb zodoende flink opgeknipt maar nu wel de speer laten zitten en ook alle afgeknipte bladresten als gebruikelijk. ze groeien langzaam, kon lang gaan duren maar denk echt wel dat die het op den duur weer gaat doen evenals een ander exemplaar soort onbekend zelfde verhaal ;)

om op je vragen in te gaan:

ik heb geen ervaring met schimmel vanuit de wortels (sowieso pas anderhalf jaar ervaring met rostrata's) maar ook nooit over gelezen. denk wel dat vocht van onderaf schimmelproblemen kan geven zoals een te nat geplaatste gloriosa hier ook koprot kreeg en zwarte vlekken in het blad.

herstellen koprot is zeker mogelijk, kan gewoon aan de kop weer verder groeien al dan niet vertakken en eveneens van onderaan de stam vanuit de grond weer uitlopen.

mbt. je foto denk ik dat de plant slecht heeft kunnen luchten en ventileren. het vocht stijgt op en kan nergens heen, condensvorming bovenin binnenkant verpakking en vochtige omgeving rond de kop. geen commentaar of veroordeling enkel een vermoeden.

daarnaast ben ik als leek zeer bedenkelijk t.a.v. dit soort yucca's in de volle grond. zijn planten die zeer droog horen te staan en de grond in de tuin is dit bijna nooit. heb twee exemplaren uit reuver woestijnhal, die hadden al een jaar geen water gehad meen ik en stonden puur in het zand. landen van herkomst is ook puur zand en gortgroog en lees en hoor dan in deze contrijen niets dan problemen mbt vocht :?

ik heb als advies plaatsing eens vernomen om een mega gat te graven inc geboorde gaten nog dieper. die geboorde gaten met grind vol te storten, gat volgooien met stenen. yucca erbovenop en stenen ertegenaan varieerend in formaat zodat de plant echt op een verhoging staat meer in de stenen dan in de grond. heb zelf twee joekels in de volle grond en deze ook geprobeerd zo te plaatsen door de plant echt bovenop een bult rotsen te plaatsen voor de drainage.

mijn eigen voorkeur is gewoon in pot houden. als ik er weer 1 koop dan haal ik m voorzichtig uit de pot om het substraat te verwijderen. pak een overdreven grote pot dusdanig dat het ding er zeker 5 jaar of langer in kan wortelen en boor dan aanzienlijke gaten in bodem en rondom. vul de pot met stenen, grind en breekerzand en verwerk deze dan als geheel in mn rotsstrookje. indien ik de pot echt zou ingraven dan ook onder de pot drainage (zeg 20/30 cm grind en daaronder handvol gaten geboord met grondboor tot nog eens anderhalve meter dieper). bij eventueel later verplaatsten zit het gros van de wortels in de pot en beschadigt de plant minder. tevens vormt die in een pot een compactere kluit en blijft het zand in de pot droger omdat het minder in contact is met de vochtigere tuingrond eromheen.

volle grond zou allemaal best wel kunnen, genoeg voorbeelden van maar als ik heel simpel kijk naar de aarde op de foto's dan is deze niet kurkdroog maar oogt vochtig en dat is volgens mij niet wat deze planten het liefst hebben. denk dan dat de grond in nederland met de vele regen eigenlijk nooit gortdroog is vandaar mijn voorkeur voor potten maar blijven gewoon niet echt geschikte planten voor dit klimaat helaas :cry:

zou je willen adviseren/tippen om (hoe lelijk dan ook) een afdakje boven de plant te maken. koprot moet drogen en dat gebeurt zo niet met de vele regen nog op komst. luchtvochtigheid is ook te hoog en dan verergert de problematiek alleen maar.

ideaal zou zijn droog wegzetten maar vermoed dat dit de bedoeling niet is. heb ze hier dus in potten in rotsstrook en dan ander verhaal. kan der zo 1 uitvissen om even weg te zetten bij dit soort problemen. tevens gister een partijtje golfplaatjes op de kop getikt waarmee ik een degelijk afdak ga maken om er in het najaar boven te plaatsen...

mooi is anders, was ook niet helemaal de bedoeling met wintervaste succulenten maar voorkomt veel problemen op termijn. heb slechts 10 vierkante meter dus heel ander verhaal maar ik maak der een mooi demontabel afdak voor van oktober t/m maart en hoop tussentijds niet teveel regen te hebben :D
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 12 apr 2012 16:37

Zo dat is een heel verhaal, haha! dank je wel, ik heb hier zeker wel wat aan. Er zit nog een klein sprietje in de kop vast, moet nu maar eens een aan een afdakje gaan denken dus.... nee mooi is het niet, maar ik wil hem graag houden. Het blijkt ook wel dat de plant sinds ik hem kocht niet in echt goede conditie was, de kleine onderaan de stam, heeft nergens last van.... Maar de grond waar de yucca's in staan, is ongeveer een halve meter uitgegraven, daarin breekerzand en fijn zwart grind, ze staan op een heuveltje van datzelfde breekerzand, fijn zwart grind en een vleugje potgrond. Dus het lijkt inderdaad dat de grond nat is maar dat is hij niet, tenminste kurkdroog is de grond ook weer niet.

Je verhaal over je onderzoek naar jouw inmiddels verloren yucca is wel bere interressant zeg! nogmaals bedankt!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 12 apr 2012 20:49

Hallo Corrine,

cpo schreef:Vorig jaar maart heb ik een yucca rostrata gekocht met een stam van 60 cm.

Ik ook, ttz 19 februari en stam van 90 cm. Ik heb em op een heuveltje geplant met toch aardig wat lava in het plantgat. Eind oktober speciaal een afdak van plactis golfplaten rondom de plant gebouwd. ( wat een mens toch allemaal niet doet ) dan nog de kop beschermd met een een stuc plastic fles weliswaar met voldoende verluchting. Ik heb in december zoveel mogelijk vocht dat gedurende die maand toch heel overvloedig is gevallen van de grond rondom de plant weggehouden door plastiek zakken op de bodem rondom te plant te leggen. ( wat echt geen zicht is )
en toch koprot

Ik zie mijn exemplaar daar wel van herstellen maar goed is het allemaal niet.

Ik ben zinnens om nog enkele yuccas aan te schaffen, rigida, gloriosa, thompsoniana, maar denk veleer om de planten in pot te houden met nog grondigere afscherming tegen het vocht. In de winter gaan ze dan het verlichte tuinhuis in.

wat een hobby hebben we toch
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 apr 2012 22:22

Is het een idee om een yucca met pot en al in te graven en desnoods de onderkant open te maken zodat de plant wel goed kan wortelen? Misschien op deze manier staat de plant toch minder in contact met de drassige grond en droogt de kluit snell uit. Op deze manier kan je de plant ook beter droog houden in de winter?

Ben namelijk van plan een Yucca in volle grond te zetten.
Laatst bijgewerkt door s.janssen op 12 apr 2012 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor cpo op 12 apr 2012 22:25

Ik heb hem vanavond uitgegraven dus grond was echt kurkdroog! Nu staat hij binnen, we gaan de heuvel nog iets hoger maken met grover grind. En ik zei vanavond tegen Gooijert: ik wil helemaal geen moeilijke planten, ja zegt hij: dan had je niet aan deze tuin moeten beginnen. Eh ja dat is waar, maar goed er is veel schade deze winter en niet alleen aan tropische planten.
Ik hoop dat mijn rostrata er weer bovenop komt......hij had best wel aardig wat wortels aangemaakt, die nu weer afgescheurt zijn, hij had heel veel fijne worteltjes aangemaakt, het leek wel van een andere plant te komen???? Maar goed hij staat voorlopig droog in de woonkamer, als ie weer gaat groeien en in betere conditie is gaat ie weer naar buiten of mocht er een hittegolf komen zonder regen gaat ie ook naar buiten.

Ik wil nog heel graag een yucca linearis (of linearfolia) die schijnen heel winterhard te zijn en bijna geen koprot te krijgen omdat ze een rondere kop hebben waar het water afloopt.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor cpo op 12 apr 2012 22:45

Ik zie dan het voordeel niet van een yucca in een pot (onderkant open) en dan in de volle grond. Het systeem van zand en grind werkt dus prima op een verhoging, maar helaas was mijn rostrata niet in superconditie, er zat al wat weer op het blad (zwarte vlekken) een soort schimmelvorm. De kleine rostrata staat nu ook in het zand en grind en heeft nergens last van is prima de winter doorgekomen.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 12 apr 2012 23:54

ik denk dat je er verstandig aan gedaan hebt om m voorlopig in pot warm en droog weg te zetten. er komt komende weken nog zoveel regen en er is geen zekerheid op een droge hete zomer helaas.

voordeel van een pot zonder onderkant lijkt me dat er geen vocht uit de omliggende grond kan trekken naar het droge zand waar de yucca in staat, tenminste minder. ik ga tevens voor potten (wel met onderkant maar geperforeerd met 16/22 mm gaten) omdat ik in een huurwoning zit en misschien nog wel eens ga verhuizen en de planten zeker wil behouden. :D

lees trouwens veel dat ze slecht wortelen maar hier prima en lees bij jou ook. blijven echter zulke tere wortels in grond die niet droog genoeg is. mijn exemplaren uit de woestijnhal hadden wel stevige wortels maar alleen omdat ze zo gortdroog waren. zie foto.

heb ook een thomsoniana gekocht van een forumlid en verpot. deze stond ook enorm droog en prachtig ontwikkelde compacte kluit. indien de grond echter wat vochtig is vallen de wortels gewoon uit elkaar en lijkt het wel sponsachtig materiaal. zo o.a. mijn miskoop uit een voortuin gehaald; de stam was hard maar de wortels verdwenen. ding wortelde hier wel maar kop door mij verpest helaas. een ander exemplaar van iemand uit de woonkamer... op potgrond, hij gaf weinig water zei die maar geen gat onderin de pot dus best vochtig. hele bak vol met wortels echt bizar maar met veel moeite een enkele kunnen behouden, zie foto van natte voet stam rostrata. echt voorzichtig eruit gehaald, ene oude lange broze wortel behouden en een paar draadwortels, 99% kwijt helaas. ding een maand of wat in de woonkamer op brekerzand, stenen en grind en zit echt groei in. recent naar buiten met pot en al en doet het super! laat m net als de rest in pot en denk dat over zeg 10 jaar de pot nog steeds niet zo vol zit dat je zegt het is 1 en al wortel :)

en ja was enthousiast aan het typen en keek ook even scheef naar mn ellenlange verhaal :shock:

ps. heb hele serie van ophalen rostrata's uit reuver en keek die net met dubbele gevoelens door. had eerste keus en waren niet duur maar had toen de centjes niet om ze allemaal mee te nemen. me beperkt tot de twee mooiste rostrata's en de derde veel mindere en 3 vertakte thomsoniana's laten staan :cry:
Bijlagen
5.jpg
5.jpg (246.92 KiB) 9058 keer bekeken
Foto0859.jpg
Foto0859.jpg (239.52 KiB) 9058 keer bekeken
foto1672.jpg
foto1672.jpg (167.57 KiB) 9058 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 apr 2012 11:53

Ik hoorde van Herbert dat geimporteerde yucca's minder sterk zijn dan planten die van jongs af aan in de volle grond gezet zijn of opgekweekt in pot. Deze zijn uit zaad opgekweekt en misschien dus sterker?

Van de week wou ik hier is mee experimenteren met een Y.rostrata van 40cm zonder een stam. Ben ik wel benieuwd hoe lang het zou duren voordat deze goed gaat groeien ;) Ik vind de grotere exemplaren mij even iets te duur als beginnende liefhebber en het risico dat het dood gaat.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?