Phyllostachys vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Phyllostachys vivax

Berichtdoor shusui op 12 apr 2012 12:31

Die ruimte is zeker te klein voor een vivax!
Ik weet niet wat je bedoeling is, maar een reus zal je nooit krijgen op die oppervlakte.
Hoogstens een plant van 3-4 als hij dat al haalt.

En als je hem niet meer ruimte geeft zal hij wel zelf op zoek gaan naar meer plaats.
In die kleine oppervlakte zit hij binnen 5 jaar onder de begrenzer door.
Een Phyllostachys gaat normaal slechts een 20cm diep, maar als er geen ruimte meer is gaat hij ook dieper , op zoek naar een uitweg. Nog nooit bamboe ik kuipen gezien, waar de rhizomen onderaan uit kwamen, of de pot zelfs openscheurde van de druk ?

@ J-M: Aurea is dan nog een van de minst woekerende Phyllostachys soorten...
Het zou gerust langer kunnen duren dan 5 jaar. Trouwens Aurea is een van de minder goede soorten voor ons klimaat (had ik al eens gezegd dacht ik), als je een middelhoge bamboe wil ga je beter voor een aureosulata var. , of een bisetti, of heterolada, glauca ...
Voor een hoge kies je beter voor: vivax, parvifolia, atrovaginata, shangai3 ,...

De tuincentra blijven steeds die aurea verkopen, terwijl er zoveel mooiere ,en beter winterharde alternatieven zijn. :(

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 12 apr 2012 12:38

Zoals ik al zei staat dat stukje over 5 jaar met een vivax zeker vol. Ik heb fargesia's die dat stukje over 5 jaar al vol hebben.
Om jouw stuk van 2mtr x 8mtr te vullen ligt aan de grote/leeftijd van je plant nu, hoe je er voor zorgt en hoe zulke zware winters we gaan krijgen.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 12 apr 2012 12:42

shusui schreef:Die ruimte is zeker te klein voor een vivax!
Ik weet niet wat je bedoeling is, maar een reus zal je nooit krijgen op die oppervlakte.
Hoogstens een plant van 3-4 als hij dat al haalt.

En als je hem niet meer ruimte geeft zal hij wel zelf op zoek gaan naar meer plaats.
In die kleine oppervlakte zit hij binnen 5 jaar onder de begrenzer door.
Een Phyllostachys gaat normaal slechts een 20cm diep, maar als er geen ruimte meer is gaat hij ook dieper , op zoek naar een uitweg. Nog nooit bamboe ik kuipen gezien, waar de rhizomen onderaan uit kwamen, of de pot zelfs openscheurde van de druk ?

@ J-M: Aurea is dan nog een van de minst woekerende Phyllostachys soorten...
Het zou gerust langer kunnen duren dan 5 jaar. Trouwens Aurea is een van de minder goede soorten voor ons klimaat (had ik al eens gezegd dacht ik), als je een middelhoge bamboe wil ga je beter voor een aureosulata var. , of een bisetti, of heterolada, glauca ...
Voor een hoge kies je beter voor: vivax, parvifolia, atrovaginata, shangai3 ,...

De tuincentra blijven steeds die aurea verkopen, terwijl er zoveel mooiere ,en beter winterharde alternatieven zijn. :(

Gr,
Sven

Klopt, mee eens... om het kort te houden ;)
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor dirkp op 12 apr 2012 12:53

Hier staat de vivax in een vak van 4 op 3 en na 5 jaar staat dit nog niet gevuld.
Ik moet wel zeggen dat ik ook jaarlijks redelijk veel wegsnoei wat te dun is.
Dikste stam is een 4 cm doorsnede nu.
Eigenlijk kan je van de 20 stengels die er uit komen 15 wegsnijden en zo enkel de dikste overlaten.

Ik denk dat ik hem volgende week nog es ga tussennemen want er zijn veel stengels die bevroren zijn en waarvan enkel de onderste 2 meter nog blad maken.
dirkp

2 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 12 apr 2012 14:11

Ik snoei zelf niet 75% van de stengels weg. Of de bamboe snel groeit hangt ook af van de hoeveelheid bemesting, grondsoort en watergift, dit is wel erg belangrijk.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor bol op 12 apr 2012 15:25

wegens plaats gebrek kan ik het plantgat messchien verdubbelen maar groter zal 150 op 150 zal het niet zijn
bol

19 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 12 apr 2012 17:45

Misschien een idee, maar heb je ergens anders wel een grotere plek voor je Vivax? Dan zou je op de kleinere plek een andere soort kunnen plaatsen. En anders is elke centimeter meegenomen en een verbetering. Succes!
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2012 18:36

@bol; dan zul je dus zeer regelmatig moeten uitdunnen en afsteken om te voorkomen (zoals Sven al beschreef) dat hij dadelijk toch overal zit waar je hem niet wilt hebben.

Maar misschien is een andere soort daar in plaats wel gemakkelijker/veiliger?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor shorty op 28 okt 2012 09:41

heeft wel weinig ruimte als je het mij vraagt
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor roellus op 04 feb 2013 22:47

Het voorjaar begint zo langzaam.
Mijn vraag is wanneer ik een Phyllostachys vivax Aureocaulis kan planten.
Kan dat half maart of moet ik langer wachten.

Groeten Roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen