Jubaea's

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea's

Berichtdoor Palm Section op 27 maart 2012 21:00

...En dat heeft het dus gedaan.

Dit topic weer eventjes naar boven halen. Ik vroeg me af hoe jullie jubaea's door deze winter gekomen zijn en dan vooral deze in volle grond? De mijne werd tijdens deze koude periode in pot naar binnen gesleept, dus niet echt een referentie. Nu staat ie ondertussen al een week of 2 van dit heerlijke "lente"weer in de grond te genieten!
Bijlagen
IMG_2550.jpg
IMG_2550.jpg (249.08 KiB) 3324 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 27 maart 2012 21:16

Ik had 2 bijna identieke Jubaea's in de volle grond staan. Ze stonden er al meerdere jaren en hadden zelfs de strenge winter van 3 jaar geleden overleefd. Hoewel ze er beiden voor de winter nog kerngezond uitzagen vrees ik nu toch dat één van de twee dood is. Het andere exemplaar ziet er nog prima uit en is al terug aan de groei.
P1010042.JPG
P1010042.JPG (186.18 KiB) 3319 keer bekeken

Deze werd beschermd met een afdak in doorzichtige kanaalplaten en rondom een volledige hut gemaakt uit dakisolatie (van die blauwe platen). Verder nog een stapel jutte zakken rond de stam. De plant kreeg geen bijverwarming en de min. temp. was hier ongeveer -19°C. Zoals je ziet is de schade zeer beperkt.
P1010046.JPG
P1010046.JPG (227.05 KiB) 3319 keer bekeken

Dit is (was) het tweede exemplaar.... Ook beschermd met afdak in kanaalplaten maar rondom een rieten mat en enkele lagen vliesdoek. De bladeren waren na de vorst volledig verdord. In de (bruine) speer zit geen beweging meer in.

Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 27 maart 2012 21:19

Hoi,
Ik heb hier 2 exemplaren in kuip, 1van vergelijkbaar formaat als Palm section en 1 wat kleinere. Beide zijn in een onverwarmde slaapkamer licht en koel overwinterd. Andere palmen zoals Washingtonia en Brahea vallen gedurende deze periode zo goed als stil. Opvallend was dat beide Jubaea´s weliswaar langzaam maar toch consequent doorgroeiden. Inmiddels ruim een week buiten en beide al meer als 2cm groei op de speren in 1 week :thumb_up:
Helaas is uitplanten in de volle grond op dit moment geen optie. Als ik wat meer ruimte had zou ik er geen moment over twijfelen.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 27 maart 2012 21:33

Dat is een leuke vaststelling Richard! Ook mijn jubaea was deze winter heel traagjes verder gegroeid en gelukkig is deze groei de laatste dagen lichtjes terug in gang geschoten.

Wow Peter dat is een mooi exemplaar van jou :thumb_up: die eerste ziet er idd zeer goed uit, jammer van die andere, maar je houd de sterkste over! En dat zonder bijverwarming :!:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 maart 2012 22:20

Hallo,

Ik heb een kleinere Jubaea in pot. Vorige jaar had ie even -5 °c gehad en heb ik toch de speer eruit kunnen/moeten trekken omstreeks deze tijd. Misschien had ik em gewoon even te snel wat te koud water gegeven. Hoe dan ook de plant is hersteld van speerrot maar de groei was toch erg bescheiden vorig jaar. Ik heb de plant laten buiten staan tot eind januari, weliswaar zo nu en dan wat beschermd met jutte en vliesdoek tijdens de nachten met lichte nachtvorst en zo goed als droog gehouden de ganse periode novermber - januari.
Toen de koude golf eraan kwam - de eerste 2 weken van februari dus - heb ik em samen met de Brahea Armata in de garage aan de kant gezet, kwestie om toch wat voorzichtig te zijn.
Hij staat nu sinds een goede 2 weken terug buiten en de groei herneemt weliswaar bescheiden.
De Brahea Armata en Jubaea Chilensis volgen hier elkaar op de voet, en zijn nooit ver van elkaar te vinden. Hier is de Brahea duidelijk de betere groeier, tot dusver. Misschien moet de betere groei nog komen voor de Chilensis, geduld is sowieso een schone deugd in onze hobby.

Nog veel succes voor jullie allen.
Laatst bijgewerkt door palmguy op 28 maart 2012 13:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Troy op 27 maart 2012 23:39

Guy,

Zorg bij de Jubaea voor een overdreven grote kuip dan zal de groei vast sneller gaan.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor jeroenheeffer op 12 apr 2012 17:53

hoi

ik heb een nieuwe jubaea gekocht nu wil ik hem dit weekend gaan planten hebben jullie meschien
nog tips ?
ik heb zandgrond in de tuin en de tuin loopt schuin af waardoor er nooit water in blijt staan
moet ik toch draineren ?
en kan ik er iets bij gooien waardoor de palm sterken wortels aanmaakt in de nieuwe
grond?

gr jeroen
Bijlagen
kleiner.jpg
kleiner.jpg (180.65 KiB) 3231 keer bekeken
jeroenheeffer

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2012 18:33

Extra draineren lijkt me bij zo'n ondergrond niet nodig.
Wel kun je wat extra Vivimus door de grond werken samen met wat beendermeel.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor jeroenheeffer op 12 apr 2012 20:22

lapalmeraie schreef:Extra draineren lijkt me bij zo'n ondergrond niet nodig.
Wel kun je wat extra Vivimus door de grond werken samen met wat beendermeel.

Vrgr
Niek

ok bedankt !
kan ik de vivimus en beendermeel bij de gemiddelde tuincentrum's vinden ?
jeroenheeffer

10 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 12 apr 2012 20:27

Zandgrond en een helling,beetje zoals bij mij dus en dat bevalt de Jubaea goed.Is het ook een zuiderhelling dan is het nog beter.Ik zou inderdaad een grote put maken minstens een meter bij een meter en er ook nog lavagruis DCM doormengen,inderdaad ook vivimus en beendermeel(deed ik ook allemaal).Een heel belangerijk voordeel is ook een plaats in de zon van 6 uur savonds tot zonondergang ,scheelt veel volgens mij want in de zon is het echt veel warmer dan in de schaduw en Jubaea heeft graag echt veel warmte.Enkele uren zon meer is een groot verschil.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen