Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor TropiRo op 15 apr 2012 15:10

Ben benieuwd wat de Parajubaea gaat doen in de volle grond, hier viel hij tegen qua groei, in pot deed hij het beter.

@Dimi, laat eens een foto verslag zijn van de Chamearops en hoe dat is verlopen ;) .

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 15 apr 2012 21:34

plasta schreef:Het exotenvirus is een epedimie geworden :roll:

Raymond

LOL :thumb_up:

Dimi: jij bent echt een paradijsje aan't creeëren. Vrijgezel zijn heeft zo zijn voordelen ;) of zoek je een exotische liefde aan te trekken?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 apr 2012 22:00

@Raymond, Haha, goe gevonden ! :lol: Nu niet overdrijven hé... :tong:

@Erna, blij te horen dat jullie Parajubaea nog steeds lukt ! :thumb_up: Krijgt die vorst te zien tijdens de winter bij jullie ? En hoe groot is hij nu al ondertussen ? Weet je ook toevallig hoe lang die nu al in de grond staat en hoeveel hij groeit per jaar ongeveer ?

@Jaak, Thanks maar een oase daar is het iets te koud voor zenne ! :tong:

@Chris, Mja kijk, ik plaats hem net daar omdat die dan dicht bij de Washi staat en met een groter hok kan die dan mee profiteren van het vuurtje hé. Het hok zal steeds rond de 3 graden gehouden worden dus dat moet toch goed lukken denk ik. In Februari heeft die -6 graden gezien, het blad dan toch zeker en kijk nu, je ziet er niks van. Vocht en luchtvochtigheid is ook een groot probleem maar daar zal ik ook zeker rekening mee houden en het vuurtje is met een blazertje dus da’s ook al goed ! ;) Jij zat daar toch ook al met 1000’den wattages aan bijverwarmingen in Februari dus waarom zou jij het niet moeten proberen dan als je niet vies bent van bijverwarming en hokken enz… (a)

@Bart, Da zijn nu die Chamaerops’en van bij Jan, zijn zoekertje staat nog steeds bij aangeboden en ruilen hier op het forum. Hij heeft een serre vol staan met Chamaerops’en in volle grond. De meeste zijn met stammen van rond ne meter groot en met vele zijstammen natuurlijk. Ook enkele van die hele grote maar daarvan zijn de meeste al verkocht en hij wou er zelf ook nog enkele van houden natuurlijk maar er zijn er nog hoor. Die bomen zijn daar geplant als zaailingen tientallen jaren geleden door zijn grootvader en die werden gekweekt voor het blad, het blad werd gebruikt en verkocht voor bloemstukjes e.d. Daarom dat er nu ook geen blad of heel weinig opstaat, ook mede door de koudegolf in Februari natuurlijk die het weinige blad verbrand heeft want ze staan dus in een koude kas hé, dus goed afgeharde palmen ! :thumb_up: Voor prijzen moet je bij hem eens klappen, maar tis ne mooie prijs hoor ! ;)

@Palmsection, Thanks ! Ja da is hé, die eerst Trachy is inderdaad een beetje opgeschoten maar het valt nog mee en de basis is echt wel dik hoor. :thumb_up: Die onderste is inderdaad een beauty met dikke vette stam en compact blad. Jaja, ik weet er wel de goeie uit te pakken… :D Maar kheb het nog al gezegt hé, bij Marc van Palmhunter zijn het steeds echte dikke stammen en goeie prijzen. Ook FC-plants is een echte Topper voor Trachy’s ! Mijn Trachy’s koop ik steeds bij deze twee en ben steeds zeer tevreden, ook over de kwaliteit. :thumb_up:

@Ro, ik ben ook erg benieuwt naar de groei in volle grond. Ik heb gelezen dat hij niet echt een hitte liefhebber is maar het ook liever zoals een Trachy wat koeler heeft om goed te groeien. Dat bewijst ook de goede groei nu al denk ik. Toch heb ik hem aan de zuidelijke kant gezet tegen de tuinschermen omdat:
1) Op die plek staat die dicht bij de Washingtonia zoals je kan zien en als ik het hok groter maak kan hij daar ook in staan enzo dus mee profiteren van het vuurtje dat de Washingtonia sowieso krijgt. :thumb_up: Hij gaat dus steeds bijna vorstvrij overwinteren want ik houd het hok dus rond de 3 graden !
2) Omdat toch de grond aan die kant van de tuin warmer word waardoor ik betere groei hoop te krijgen zoals in pot. ;)
Omtrent de Chamaerops’en… Ik had het beloofd hé, ik weet het. :oops: Maar helaas kan ik geen verslag maken eigenlijk sorry. :oops: (a) Doordat het toch zo’n zwaar werk is geworden en veel langer heeft geduurd dan we dachten om alles uit te graven en we dus zo druk bezig zijn geweest heb ik er niet meer aan gedacht om foto’s te nemen van de werken e.d. :roll:
Ik heb dus enkel foto’s van de Palmen zelf als ze hier al in de tuin staan. Ik wou eigenlijk ook eerst de stammen mooi opkuisen, bloemrestanten en alle oude bladstelen mooier snoeien enz… en dan pas foto’s maken maar soit. Dat kan ik nog doen hé dus hier al wat foto’s van de drie nieuwe Chamarops’en…

Hieronder eerst de grootste. Hoofdstam is 2 meter, 4 zijstammen van rond 1,5 meter en nog twee iets kleinere zijstammen achteraan, overal tussen ook nog vele mini zijstammetjes... :) Dat er nu nog geen blad opstaat is jammer maar moet je niet opletten, dat komt nog wel ! ;)

Afbeelding

Speren zijn nog gezond en goed zoals je kan zien... (heel belangrijk natuurlijk ;) )

Afbeelding

Hieronder één van de twee andere met een hoofdstam van een meter... Staat wel redelijk wat blad op want die had minder bladschade van de koudegolf doordat het blad niet zo dicht bij het glas van de serre zat natuurlijk :P Is ook al uitgeplant in volle grond...

Afbeelding

En hieronder de andere, ook een metertje stam en mega lange bladstelen van in de serre natuurlijk. Die waaien nu wel kapot maar ik beschouw die toch al als verloren, vind het ook niet mooi dusja who cares (a) Deze hou ik wel nog in pot, was een kleine kluit en wil die eerst even terug laten genezen van de klap en terug wat meer wortel laten aanmaken in pot. Zo kan die ook veilig overwinterd worden. ;) Ding is nu 3,5 meter hoog als ik ernaast sta :shock:

Afbeelding

Hieronder mijn rotte Gunnera tinctoria, bedankt vrieskou ! :( Ik heb wel gezien dat er toch nog leven inzit...(tweede foto)

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder nog een update van de Tetrapanax van vandaag...

Afbeelding

Afbeelding

En hieronder al een voorsmaakje van de nieuwe border in aanleg... Begint al vorm in te komen :)

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor shorty op 15 apr 2012 22:07

ziet er goed uit,mvg shorty :thumb_up: :thumb_up: :thai: :thai:
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor plasta op 15 apr 2012 22:15

De tuin gaat iedere keer met hele grote sprongen vooruit :thumb_up:
Zo'n grote humulissen bevallen mij wel, zeker met wat fantasie een volle kroon erbij.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 apr 2012 22:21

Hoi, grootse plannen daar kan dus nog wel wat bij :P ik zie dat je de borders bent aan het uitbreiden, ziet er nu al goed uit, ik ben er ook mee bezig [in mijn hoofd] de rest blijft nu weer eens liggen omdat ik nog altijd geen keuze heb kunnen maken van welk materiaal de afscheiding gemaakt wordt, hoe ga je dat gras bijhouden langs die houten afzetting? want daar breek ik mijn hoofd over, met een trimmer zal je heel wat reserve klosjes nylon moeten hebben!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 apr 2012 23:46

@Raymond, Ik heb ze gezien vol in het blad, helaas nu wel bruin blad door de koudegolf in Februari. Maar toch ondanks dat was het een zeer spectaculair zicht hoor ! :thumb_up: Net alsof je in Pairi daiza in één van die serre's rond loopt :)

@Eduard, Bwa dat valt nog wel mee hoor, op zo'n klosje zit wel veel nylon hoor en gaan toch lang mee hier. Ik ben nog steeds met het eerste bezig en gebruik ik al twee jaar dus... Kheb wel gezien dat ik op het einde zit :)
Wat ik eerst als oplossing wou doen was een klinker (steen) voor de houten rolletjes leggen in de grond zodat ik daar dan met het wiel van de grasmachine op kan rijden en de messen dicht genoeg raken om al het gras af te rijden. Maar door de enorme lengte en het vele werk om dat inorde te brengen heb ik dat plan laten vallen :P Tis inderdaad een nadeel maarja, hoe doe je het anders hé ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 apr 2012 11:36

Mooie aanwinsten Dimi!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes