Jasmijn (Jasminum sambac) of " ดอกมะลิ " of dòk-má-lí is een kleine stervormige bloem die hier geweekt wordt om
Puang ma lai te maken. In het Boeddhisme zijn de bloemen een symbool van reinheid en daarom populair als offergave.
"Puang Ma Lai" of " พวงมาลัย " staat voor de vele bloemenkransen die verkocht worden in Thailand op elke markt,hoek en rood licht van de straat. Hoofdzakelijk gemaakt uit Jasmijn waar echter decoratief andere bloemen in verwerkt worden.
Iedere verkoper heeft zo zijn eigen kenmerk in de kransen verwerkt.
Deze kransen moeten dienen als een soort geluksbrenger voor onder andere uw wagen of in huis te hangen.
Wij hebben onze "vaste man" die ons deze kransen voor in de wagen bezorgd..... Normaal betaal je 20 Baht voor één krans. Een aantal jaar geleden echter had ik toevallig maar een stuk van 10 baht in de auto liggen. Nam hij echter met een glimlach genoegen hiermee en gaf me een krans...
Twee dagen later trok ik mijn stoute schoenen aan, en stak weer een stuk van 10 baht in de lucht.... weer kreeg ik een krans, met de vermelding erbij, dat wanneer ik enkel en alleen bij hem kransen kocht het steeds aan dezelfde prijs zou zijn.
Ik heb me aan mijn woord gehouden, hij ook, en blijft glimlachen...