phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

phoenix canariensis

Berichtdoor toro op 02 jun 2012 14:39

Hoi allemaal
heb mijn phoenix canariensis in een grote bloembak geplant
had hem liever in de volle grond geplant maar aangezien het hier
nogal nat is en zeker in de winder heb ik dat maar niet gedaan
diameter 1m50 hoogte 70 cm
onderaan argexkorrels en dan opgevuld met potgrond
onderaan de gemetste bloembak heb ik 7 gaten open gelaten van 5 cm hoog
en 4 cm breet
hopelijk is dat voldoende om het overtollige water weg te laten
vloeien
zijn er mensen die me nog goede tips kunnen geven inveband met de
verzorging van de palm in zulke pot ??
in de winter zal die beschermt worden met een serre er rond en verwarming
op 5 graden
tips graag welkom
bedankt toro
Bijlagen
IMG_3216.JPG
IMG_3216.JPG (141.05 KiB) 6684 keer bekeken
toro

3 bedankjes

Re: phoenix canariensis

Berichtdoor toro op 02 jun 2012 14:40

heb nog een foto
Bijlagen
IMG_3203.JPG
IMG_3203.JPG (208.52 KiB) 6683 keer bekeken
toro

3 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 02 jun 2012 23:08

Ziet er prachtig uit. Mooie boom/ mooie tooi/ mooie stam. Een canariensis lust volgens mij ook wel flink wat water. Maar begrijp dat dat in de winter niet echt handig is. Als ik het goed begrijp heeft de bak dus een bodem, waar je gaten in gemaakt heb waar het water uit kan lopen. De Canariensis zal hier zijn wortels ook door heen gaan duwen, ik weet niet of dat verstoppingen kan gaan geven in de toekomst. Of denk je dat de wortels niet door de korrels heen kunnen komen? In ieder geval het ziet er schitterend uit, heeft idd wel de nodige begeleiding in de winter nodig. :thumb_up:

gr, Kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 02 jun 2012 23:11

Complimenten voor de palm, wat een prachtexemplaar!!! Leuke combinatie met de fontein :thumb_up: :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 02 jun 2012 23:29

Het ziet er mooi uit maar waarom heb je de wortels niet in de volle grond laten dringen vanuit de bloembak?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor toro op 03 jun 2012 05:35

Peter ,dat wilde ik eerst wel doen hem gewoon op de grond zetten,maar het is hier wel erg nat !!!! en zeker in de winter,het grondwater staat hier erg hoog
Daarom besloten een grote bloembak te metsen,had hem ook liever in de volle grond gezien ,was al een flinke besparing in het werk geweest maar goed hij staat er nu.Aan de binnenkant is ook een worteldoek rondom de bak;
Er zitten rondom de bak onderaan 7 gaten van 3cm op 5cm hoop dat dit voldoende zal zijn,ik denk toch , tegen dat deze bak vol zal geworteld zij er toch wel aardig wat jaartjes voorbij zullen gaan denk ik toch.Laat het ons hopen
Plaats nog een foto van de palm toen die nog een de originele pot zat afmerting 50 diameter en 60 hoog,boom zou volgens verkoper 20 jaar oud zijn!!! als je het dan nu vergelijkt
Bijlagen
IMG_3093.JPG
IMG_3093.JPG (204.67 KiB) 6585 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door toro op 03 jun 2012 06:03, in totaal 1 keer bewerkt.
toro

3 bedankjes

Berichtdoor toro op 03 jun 2012 06:00

Dit nog bij vermelden ,voor de bloembak er stond ,stond daar een grote molen ,toen had ik daar stabilisee gegoten van 25 cm dik en daarop klinkers gelijk met het gras,omdat het in de winter toch wel erg drassig is .Dus de bloembak staat op klinker en daar zijn natuurlijk ook naden,klinker tegen klinker ,dus daar kan ook nog via de naden van de klinkers weglopen en daarom ook een laag van 10 cm argexkorrels in gedaan ;Zo kunnen de naden van de klinkers ook niet dicht slippen en kan het water dan ook nog via deze weg naar het gazon lopen ;
Zo was toch mijn bedenking;Ik hoop dat het goed zit .
toro

3 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 jun 2012 06:53

Ziet er prachtig uit Toro ! :thumb_up:
Maar ik begrijp toch niet goed waarom je hem nu in een vaste bak hebt gezet omdat je volle grond te riskant vind ?? Voor mij is er maar één reden waarom ik een palm in pot zou houden en dat is gewoon om de simpele reden dat ik hem dan nog kan verplaatsen om makkelijker te kunnen beschermen indien nodig (Bv: vorstvrij plaatsen enz...)
Hier moet je evengoed nog een stelling rond bouwen elke winter met bijverwarming en doordat de wortels boven de grond (aardoppervlak) zitten zijn die ook nog kwetsbaarder en moet je die ook steeds goed beschermen ! Dus had je hem beter in volle grond gezet mijn gedacht, dan kon die ook zoveel wortelen als die wou en diep genoeg zodat die ook voor zichzelf kon zorgen. Nu zal die sterk afhankelijk zijn van jouw watergift en voeding enz... En deze flinke jongen zal veel water vragen tijdens warme perioden hoor ! In de winter is het overal veel te nat en dan staat het grondwater inderdaad hoog, maar voor enkel die reden had je hem dan ook gewoon op een berg kunnen planten wat hetzelfde resultaat geeft als nu. Je zal nog schrikken hoe snel en veel een Canariënsis wortelt, ik schat 2 a 3 jaar en die bak zit vol. Later zal hij zichzelf misschien ook nog omhoog drukken uit de bak. Langs die gaten zal die ook snel met ze'n wortels doorgroeien en die klinkers zullen hem uiteindelijk ook niet tegenhouden, daar breekt die vroeg of laat gewoon door, onderkant bedoel ik dan hé. ;) Beter had die bodem er gewoon niet ingezeten en de klinkers weg, mijn mening.
Versta me nu niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat dit een verkeerde beslissing is geweest of dat het op deze manier niet zal lukken ofzo... Ik wil je gewoon even wijzen op andere zaken waarvan ik denk dat je er geen rekening mee hebt gehouden en aantonen dat volle grond misschien dan toch een betere keuze was geweest !
Geniet maar van deze prachtige Phoenix en verzorg hem goed, weet waar je aan begonnen bent ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 03 jun 2012 08:57

Blijft in elk geval een prachtige palm en hij staat er zeer mooi. Vrees wel dat Dimi een beetje gelijk heeft, ik zou hem ook op een berg gezet hebben.
- put van 1 m maken
- 60 cm argex in kappen
- 40 cm vruchtbare palmgrond
- daarboven uw palm opzetten
- rondom uw palm verder aanvullen met grond
- versieren met rotsblokken
... laat het dan maar regenen
In de winter zal je deze kanjer wel moeten inbinden en bij verwarmen

in elk geval, je hebt een prachtexemplaar ... veel succes ermee, hij staat prachtig in jouw tuin.

Hopelijk komen er nu wat zachtere winter op ons af zodat onze exoten wat kunnen herleven ... Mijn tuin staat nog steeds een maand achter op andere seizoenen :lol:

fijne vruchtbare zondag nog iedereen ... hier is het al enkele uren aan het regenen :(
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor dimi op 03 jun 2012 09:08

Is inderdaad een hele mooie.
Die van mij (een kleiner exemplaar) kwam goed de winterstalling uit (dacht ik ) en had hem in maart in de serre gezet .In mei op het terras gezet en alles zag er goed uit.
Nu tot mijn grote verbazing zag ik vorige week plots de speer bruin worden , ik trok er lichtjes aan en jawel ik had ze vast :cry: .
Heb nu cuprex in het gat gedaan en afwachten maar.
Spijtig heb ook een grotere trachy en vele zaailingen van sabal en washingtonia en trachys verloren deze winter.
Hoop dat komende winter iets minder agressief zal zijn.

Groeten Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen