Hey Toro, ik had nog niet gelezen dat er nog 25cm beton onder de klinkers lag

, ik dacht dat het gewone stabilisé zou geweest zijn. Dan lijkt het me nu zeker niet goed voor de afwatering, denk dat bij de eerste beste goeie regenbui de bak snel onder water zal staan...
Wat ik nu zou doen is de helft zand er teug uit zodat je naast de palm kunt werken en de bodem ziet. Dan maak je de bodem maar stuk tot je aan de klinkers kan, verwijder de klinkers en dan maak je verschilende grote gaten door het beton. Ik zou gerust gaten van 20cm op 20cm maken of nog iets groter. Hoeveel gaten, tja, laat een ruimte tussen de gaten van +- 35cm zou ik zeggen. Die gaten zou ik opvullen met een mengeling van geel zand en
veeel stenen of hydrokorrels ofzoiets dergelijks. Zodanig dat deze steeds zeer goed doorlatend zijn en zullen blijven. Dan zou ik voordat je terug begint op te vullen de zijkant van de bak
(binnenkant) isoleren met bijvoorbeeld dikke isomo-platen ofiets dergelijks. Zodanig dat de vrieskou veeeel moeilijker langs de bakstenen in de wortelkluit kan doordringen enz...
Dan zou ik op de bodem terug aanvullen met hetzelfde mengsel
(geel zand & veel stenen) en dan terug aanvullen met een goede en luchtige grondmix, ik zou ook veel geel zand en veel stenen gebruiken in die grondmix. Werkt echt heel goed en de Phoenix heeft dat graag ! En daarna de andere helft net hetzelfde zodat heel de bak dan gebeurt is. Het zal inderdaad niet zo makkelijk worden nu met de palm er al in maar ik denk dat je heel blij zal zijn als het gebeurt is !
Veel succes en maak dan wat foto's van de werken om met ons te delen ?!
Nog een tip, doordat de palm al in de bak zit en je weer veel aarde gaat verwijderen zullen de wortels een tijd bloot komen de liggen neem ik aan, hang daar een oude doek over en maak die nat, zo drogen de wortels niet uit en zien ze niet teveel af van het licht enz...