phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: phoenix canariensis

Berichtdoor palmguy op 03 jun 2012 09:21

Hallo Toro, allen

Waterboyke schreef: Later zal hij zichzelf misschien ook nog omhoog drukken uit de bak. Langs die gaten zal die ook snel met ze'n wortels doorgroeien

Als je deze palm vorstvrij gaat houden tijdens de winter denk ik dat de palm zich mettertijd inderdaad omhoog gaat duwen. Dit heb ik zelf met 2 potplanten gehad, een Chamaerops Humilis en een ... Phoenix Canariensis.

Mijn - beperkte - ervaring is dat vooral palmen met herkomst gebieden waar het erg droog is een soms uitgesproken ontwikkeld wortelstelsel hebben en soms is het echt verbazend hoe snel die wortels wel niet groeien.
Ik denk hierbij aan P. Canariensis, Washingtonia' s, Chamaeropsen, Brahea' s, Trithrinax Campestris en Nannorrhops.

Natuurlijk staat de palm daar natuurlijk erg mooi, proficiat. Veel succes en plezier er mee
Laatst bijgewerkt door palmguy op 03 jun 2012 09:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor robke op 03 jun 2012 09:49

Mooi exemplaar en komt heel mooi uit in die gemetselde bak.

Persoonlijk zou ik toch geopteerd hebben om deze in volle grond te zetten,alleen voor de watergift alleen al,je zal toch af en toe eens moeten gieten,en deze kerels maken héél vlug wortels aan.

Toch wel 1 van de mooiste palmen die er zijn vind ik,heb er ook eentje in volle grond en 1 tje als reserve in pot van 70 liter waar de wortels nu terug aan het doorkomen zijn :roll:

succes ermee !
robke

10 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 03 jun 2012 09:56

Ik denk dat alle tips wel gegeven zijn dus rest mij alleen nog om je te complimenteren met deze schitterende palm!!! :thumb_up:
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor susie op 03 jun 2012 11:05

Prachtige palm :thumb_up:
Als de grond zo nat is,waarom dan niet een drain gemaakt.
Ten minste zo zou ik het gedaan hebben.
Ik zou dus de onderkant van je mooi gemetselde bak open gelaten hebben,zodat de palm wel in de grond kan wortelen maar had er omheen een drain gemaakt voor het overtollige water weg te voeren.
susie

0 bedankjes

Berichtdoor toro op 03 jun 2012 11:18

Hoi allemaal,
Pfff tek hier al mijn haren uit mijn kop,had ik maar mijn eerste gedacht gedaan en hem toch geplant .Maar het is hier zo nat in de winter en zeker als het veel geregent heeft,
dan is het echt water gelijk met de gazon!!!! Wat moet je dan doen
Zou natuurlijk al de grond aan één kant er kunnen uit halen de palm laten staan (krijg ik er niet meer uit veel te zwaar ) de ene kant de bodem er uit,, put maken argex korrels er in
wat grond er over ,als dat klaar is het zelfde aan de andere kant .
Dan de potgrond allemaal terug in de bloembak.Pfffff
dan kan hij natuurlijk met zijn wortels de grond in !!!!
maar begin daar maar weer aan is zo maar niet klaar natuurlijk ,zit bodem van 25 cm beton in ,allen maar al omdat het hier zo drassig in de winter is ,alles gaat natuurlijk .De vrouw kijk me al scheef aan ha ha ,ja jongens wat nu he.
Nogtans heb ik eerst advies in de planten center gevraagd en uitgelegd dat het erg nat is bij ons en is eigenlijk op zijn aandringen dat ik het zo gedaan heb
En als ik goed na denk of die nu op een berg staat of in die pot ,moet zo en zo beschermd worden in de winter ,komt een serre rond met polycarbonaat platen
Moet kop koffie hebben nu liefst wat sterk ,,,even nadenken ,misschien gaat het zo ook.
Als er nog tips en komentaar zijn zeker welkom
Ter informatie palm staat er nu een week in.
toro

3 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 03 jun 2012 11:58

Prachtige phoenix! Hopelijk gaat dit goed, want deze zijn idd echte wortelmachines, niet normaal. Als je er nog iets aan wil veranderen best niet te lang wachten hé. Dat de plant nog goed kan settelen dit jaar.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 jun 2012 16:28

Prachtige palm Toro :thumb_up: .

De verkoper zei dat die rond de 20 jaar oud is maak daar maar rond de 10 jaar van, in Spanje waar ze gekweekt worden hebben deze palmen een groeitempo waar je gek van wordt.

Als ik jou was zou ik alleen door de betonnenplaat diversen gaten maken waar straks de wortels doorheen kunnen groeien en niet in zijn geheel verwijderen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor toro op 03 jun 2012 16:50

hoi,,heb nog een vraagje
als ik er gaten in moest maken in de beton plaat onder de bloembak
hoeveel gaten dan en hoe groot te maken dat het water nog beter weg kan en dan de wortels er doorgeen kunnen gaan???
maar nogmaal kan dat geen kwaat voor het hoogstaande grondwater in de winter??
staat hier zeer hoog in de wintermaanden!!!! (wortelrot!!!!!?????)
toro

3 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 03 jun 2012 18:47

Is denk ik wel te doen daar deze dan mooi verhoogd staat hé, dit is de beste oplossing die je nu kan toepassen, anders ga je dit binnen een jaar of 3 serieus beklagen, en dan is het niet meer te doen. Ik zou wel redelijke grote gaten proberen de boren, dat de wortels er goed doorheen kunnen! Veel succes ermee :thumb_up:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 jun 2012 19:40

Hey Toro, ik had nog niet gelezen dat er nog 25cm beton onder de klinkers lag :? , ik dacht dat het gewone stabilisé zou geweest zijn. Dan lijkt het me nu zeker niet goed voor de afwatering, denk dat bij de eerste beste goeie regenbui de bak snel onder water zal staan...
Wat ik nu zou doen is de helft zand er teug uit zodat je naast de palm kunt werken en de bodem ziet. Dan maak je de bodem maar stuk tot je aan de klinkers kan, verwijder de klinkers en dan maak je verschilende grote gaten door het beton. Ik zou gerust gaten van 20cm op 20cm maken of nog iets groter. Hoeveel gaten, tja, laat een ruimte tussen de gaten van +- 35cm zou ik zeggen. Die gaten zou ik opvullen met een mengeling van geel zand en veeel stenen of hydrokorrels ofzoiets dergelijks. Zodanig dat deze steeds zeer goed doorlatend zijn en zullen blijven. Dan zou ik voordat je terug begint op te vullen de zijkant van de bak (binnenkant) isoleren met bijvoorbeeld dikke isomo-platen ofiets dergelijks. Zodanig dat de vrieskou veeeel moeilijker langs de bakstenen in de wortelkluit kan doordringen enz...
Dan zou ik op de bodem terug aanvullen met hetzelfde mengsel (geel zand & veel stenen) en dan terug aanvullen met een goede en luchtige grondmix, ik zou ook veel geel zand en veel stenen gebruiken in die grondmix. Werkt echt heel goed en de Phoenix heeft dat graag ! En daarna de andere helft net hetzelfde zodat heel de bak dan gebeurt is. Het zal inderdaad niet zo makkelijk worden nu met de palm er al in maar ik denk dat je heel blij zal zijn als het gebeurt is ! ;)
Veel succes en maak dan wat foto's van de werken om met ons te delen ?!
Nog een tip, doordat de palm al in de bak zit en je weer veel aarde gaat verwijderen zullen de wortels een tijd bloot komen de liggen neem ik aan, hang daar een oude doek over en maak die nat, zo drogen de wortels niet uit en zien ze niet teveel af van het licht enz... ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen