Trachycarpus fortunei, wind

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus fortunei, wind

Berichtdoor Rob L op 21 jun 2012 11:31

Goedemorgen,

Wij hebben onlangs een huis gekocht in Portugal, natuurlijk de tuin aangelegd. waaronder vijgen, olijven, citrussen en diverse palmen.
Nu heb ik het een en ander opgezocht en zie ik dat de trachycarpus niet goed tegen de wind kan. Nu staat hij nog wel beschut maar over een meter of 5 staat hij volop in de wind.

Maakt dit voor oudere palmen niet meer uit?

Bvd,

Rob
Rob L

0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei, wind

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jun 2012 14:30

Hij kan daar wel tegen hoor, alleen wordt het blad dan gewoon iets rommeliger dan bijvoorbeeld bij een wagnerianus die strakker blijft. ;)

Welkom op het forum trouwens!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 21 jun 2012 14:44

ze zeggen weleens hoge bomen vangen veel wind ze kunnen ertegen rob :P
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Rob L op 21 jun 2012 15:05

Bedankt voor de antwoorden, zal even wat foto's uploaden! ;)
Rob L

0 bedankjes

Berichtdoor Rob L op 21 jun 2012 15:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rob L

0 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 21 jun 2012 21:33

Hoi Rob,

Dat ziet er prachtig uit. Op de foto zie ik dat de trachy in een windtunnel staat en ik deel de menig dat dit doorgaans geen probleem hoeft te zijn, maar dat je eerder geraveld blad krijgt.
Toch kennen ze in Portugal ook de bekende mistral die veel schade aan kan richten. Deze wind kan vernietigend zijn, in combinatie met evt winterkou worden palmen daar niet vrolijk van. Zo heb ik een Washingtonia (stuk minder winterhard en gevoeliger blad) die in een windtunnel stond, bijna al zijn blad zien verliezen. Éénmaal echt groot zal hij met zijn kroon boven de windtunnel uitkomen en minder gevoelig zijn. Ik denk niet dat het een probleem is, maar wilde dit even delen. Misschien iets om in de gaten te houden, voor verdere aanplanting.

En wat geweldig een huis in Portugal, geniet ze, van al het lekkers daar...
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Rob L op 22 jun 2012 09:08

Dankje het is er inderdaad prachtig! :happy_thai: Klopt dat hij nog wel wel wat wind vangt (maar niet de N-NW), zo was er 2 dagen na aanplant een "storm" met windkracht 8/9 en enorm veel regen! Niet veel schade alleen aan de Washingtonia (ingescheurd blad).

Maar ik begreep dat de Washingtonia filifeira juist heel erg windbestendig was?
Rob L

0 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 22 jun 2012 22:23

Hoi Rob,

De mogelijkheden zijn natuurlijk enorm in het klimaat waar je woont.

Wat ik persoonlijk erg leuk vind, is de hottentotvijg, een snelgroeiende vetplant bodembedekker uit Z. Afrika. Deze zet in een enkele of twee zomers je tuin vol en geeft prachtige bloemen. Misschien ken je ze al of heb je ze al. Wlide het je laten weten.

Terug naar de palmen, anders verplaatst de operator de topic naar hoofdstuk cactussen,(haha).

Filifeira lijkt mij ook erg windbestendig, zie wel eens volwassen exemplaren in grote groepen in de buurt van de kust staan bij grote hotels prachtig. Een palm kan natuurlijk heel wat wind en natuur geweld hebben. Een grote vijand blijkt vorst in combinatie met vocht te zijn, daar zul je minder last van hebben.
gr. Kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Rob L op 24 jun 2012 09:37

Goedemorgen,

Heb inderdaad de "hottentotvijg" over de gehele tuin! Het idee is dat het volgend jaar wel dicht is met mooie gele bloemetjes :P. Het groeit allemaal heel snel! Ga in juli weer naar Portugal en zal dan wel wat foto's maken.

Mvg,

Rob
Rob L

0 bedankjes

Berichtdoor Paulus de B. op 27 aug 2012 19:39

Om terug te komen op jouw vraag kan ik je melden dat mijn Fortunei (2,5m) het prima houd in extreme wind. Wij wonen langs de kust van Noord Holland en hebben een vrij stuk weiland op het noordwesten voor de deur. Het kan hier zo spoken dat we de dakpannen kunnen gaan rapen na een storm.... De fortunei staat vol in de wind maar geeft geen krimp.

Groetjes,
Paul
Paulus de B.

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen