tussenstand van mijn "planten"

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

tussenstand van mijn "planten"

Berichtdoor draco op 26 jan 2010 22:01

Bij deze een eerste tussenstand van hoe mijn planten deze winter hebben doorstaan

Mijn Trachy Fort ; ziet er zeer goed uit , nog steeds in groei , zonder bescherming
Afbeelding

Hierin zit een kleine Cycas Revoluta , afwachten hoe die eruit komt
Afbeelding

Mijn grote groep Musa Basjoo's , rietmat gaat eraf bij positieve temp , wel gezien dat enkele stammen aan de buitenkant van de "koker" te lijden zullen hebben van de temp
Afbeelding

Aangeplantte Tetrapantex Steriol Giant ( van vorige zomer ) , zonder bescherming , maar ik verwacht dat die opnieuw start ( de hoofdstam is nog stevig )
Afbeelding

1 van de 2 kleine Trachy Fort , zonder bescherming , stonden vorige winter ook zo , dus hier geen probleem
Afbeelding

Washinghton Robusta , zonder bescherming , die lijkt mij verloren te zijn , afwachten
Afbeelding

Mijn Bamboo , zonder bescherming , wintervast , geen probleem , mooie groen
Afbeelding

2 Kleine Musa Basjoo's , zonder bescherming , zal "pap" zijn , afwachten
Afbeelding

Binnenkort een tussenstand van wat binnenstaat
draco

Re: tussenstand van mijn "planten"

Berichtdoor p e t e r op 26 jan 2010 22:26

Mijn tetrapanax papyrifera steroidal giant was vorig jaar vlak voor de winter 2008 - 2009 uitgeplant in de volle grond. Hij heeft zonder enige bescherming -20 doorstaan met zeer mooie bladeren en groei deze zomer.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 jan 2010 00:26

Mijn Trachycarpus fortunei heeft de winter ook zéér goed doorstaan zonder enige bescherming. Binnenkort zet ik ook een foto online ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 jan 2010 00:38

Dat ziet er over het algemeen goed uit draco.
Waarom heb je eigenlijk de robusta niet beschermd? Als experiment? Zo winterhard zijn deze immers niet...? :roll:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 jan 2010 00:48

Anthony zijn filifera ziet er nog prima uit, zelfs zonder bescherming deze winter. Zijn Washingtonia filifera staat in een pot onder een afdak. Was er wel verbaasd over. De standplaats is toch belangrijk zo blijkt. Washingtonia's zullen deze winter zeker niet onbeschermd in de tuin overleven ...
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 27 jan 2010 01:54

Christophe schreef:Anthony zijn filifera ziet er nog prima uit, zelfs zonder bescherming deze winter. Zijn Washingtonia filifera staat in een pot onder een afdak. Was er wel verbaasd over. De standplaats is toch belangrijk zo blijkt. Washingtonia's zullen deze winter zeker niet onbeschermd in de tuin overleven ...

Dat hij onder een afdak staat scheeld al heel veel.
Mij is opgevallen dat wanneer de plant in contact komt met vocht/ sneeuw/ ijs op de bladeren dat ze dan heel snel verbranden, blijft het blad droog dan blijft hij veel langer intact.

@Draco, Heb je al goed getrokken aan de speer van de Washingtonia? Als de speer ook bruin is kan je de plant vaak afschrijven.
De kleine basjoo's zullen het waarschijnlijk overleven, grotere kans op overleven is er als je wacht tot de grond niet meer is bevroren, dan de stam afsnijden en een dan de kluit goed afdekken met b.v. boomschors.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 jan 2010 13:47

Hallo Draco, ik heb al veel bevroren planten gezien, maar denk toch echt niet dat die Washingtonia het nog gaat redden, eerlijk gezegd vind ik dat je er om vraagt, In het algemeen bekent als kuipplant! En niet om in de volle grond te zetten, doe je dit wel dan moet je ze toch echt beschermen!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 jan 2010 15:08

Beschermd zou je de Washingtonia's moeten kunnen overhouden na de winter. Dit wil ik wel eens proberen. Ze groeien al zo snel in een pot, dus dat belooft als je ze in de volle grond zou zetten.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 jan 2010 15:10

EDUARD schreef:Hallo Draco, ik heb al veel bevroren planten gezien, maar denk toch echt niet dat die Washingtonia het nog gaat redden, eerlijk gezegd vind ik dat je er om vraagt, In het algemeen bekent als kuipplant! En niet om in de volle grond te zetten, doe je dit wel dan moet je ze toch echt beschermen!
Gr. Eduard .

ik heb er zeker niet om gevraagd hoor , bedoeling was wel effectief om hem te beschermen en te kijken of hij kon overwinteren in volle grond , maar ik was te laat , toen ik hem wou inpakken was het grootste kwaad al geschied . voorlopig kom ik er niet aan en wacht ik de lente af , je weet nooit
en ik heb wel een mooiere backup van de plant in kuip staan , lekker beschermd binnen, dus die heb ik zeker nog ( zie foto )

Afbeelding
draco

Berichtdoor draco op 27 jan 2010 15:14

Christophe schreef:Beschermd zou je de Washingtonia's moeten kunnen overhouden na de winter. Dit wil ik wel eens proberen. Ze groeien al zo snel in een pot, dus dat belooft als je ze in de volle grond zou zetten.

Christophe

ben van plan om deze die nu in pot staat ( zie foto boven ) in volle grond te zetten en nu wel degelijk de nodige voorbereidingen op voorhand te treffen , zo heb ik al 20 m lichtslang kunnen aankopen voor een appel en een ei ( dus voor 5 € ) voor de liefhebbers , er zijn nu koopjes te doen op 2de hands sites waar mensen hun kerstverlichting wegdoen , zo heb ik de mijne ook gevonden
draco

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming