Potgrond + 20% perlite?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Potgrond + 20% perlite?

Berichtdoor johanmichel op 07 jul 2012 17:36

Hai,

Nadat ik een paar weken geleden mijn eerste exoten heb gezaaid ben ik dol enthousiast nu het eerste begint uit te komen en heb direct 7 kleine kasjes voor in huis gekocht en nieuwe zaden.

Wat ik nu ga zaaien:

Carica papaya
Dioscorea elephantipes
Passiflora alata
Passiflora caerulea
Zingiber rubens
Cycas revoluta

Aangezien ik een bijna complete newbie ben (behalve nu die paar weken ervaring) zou ik het heel erg op prijs stellen als ik nog wat tips kan krijgen voor bovenstaande zaden.

Wat ik me verder afvroeg, de vorige zaden kweek ik gewoon in potgrond. Is dit wel ok? Of hebben exoten iets anders nodig of potgrond met 20% perlite? Of is meditterane potgrond een goed idee (met evt extra perlite)?

Gr. en dank,

Johan
johanmichel

0 bedankjes

Re: Potgrond + 20% perlite?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 jul 2012 21:14

Om te zaaien is een luchtig medium het beste Johan. Potgrond kan voor sommige planten maar is nogal zwaar hé. Potgrond met veel perlite gemengt is al veel beter ja maar je hebt ook nog veel ander en beter. Die keuze moet je zelf maken, als het maar luchtig is ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor johanmichel op 08 jul 2012 02:50

Dank je voor je antwoord dimi!

Je zegt dat er nog veel beter bestaat? Ik gun mijn zaden het beste van het beste :D wat zou ik dan moeten kopen?
johanmichel

0 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 16 jul 2012 14:22

zaai en stekgrond?
gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 16 jul 2012 22:09

Stek en zaai grond vind ik persoonlijk een beetje duur voor wat potgrond vermengt met steentjes en zand..

Cocopeat is een goede aanrader als je wilt zaaien!! :thumb_up:
De vochtigheid van de grond is precies goed!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor veronique op 16 jul 2012 22:26

Cocopeat gebruik ik ook zowel voor te zaaien als voor gewoon aanplantingen in pot en heel tevreden van
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 aug 2012 11:10

s.janssen schreef:Stek en zaai grond vind ik persoonlijk een beetje duur voor wat potgrond vermengt met steentjes en zand..

Zaaigrond is niet zomaar potgrond hè.
Het is grond zonder voedingsstoffen!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Rico op 09 aug 2012 21:21

lapalmeraie schreef:
s.janssen schreef:Stek en zaai grond vind ik persoonlijk een beetje duur voor wat potgrond vermengt met steentjes en zand..

Zaaigrond is niet zomaar potgrond hè.
Het is grond zonder voedingsstoffen!

Ik heb hier zaai en stekgrond van Intratuin. Hier staat heel duidelijk op dat het voldoende voeding bevat voor de eerste twee maanden... Is dat dit dan een beetje dom gelul van hun en betekend dit dat er gewoon niks in zit, omdat ze de eerste twee maanden niks nodig hebben, of kan ik dan beter op zoek gaan naar een ander zaai medium?
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 09 aug 2012 23:08

Ik zaai al jaren in cocopeat. Luchtig en lekker steriel. De zaden hebben overigens de eerste tijd na het ontkiemen helemaal niets nodig omdat ze groeien op de voeding uit het zaad. Heel bijzondere grond hoef je ook niet te kopen. Hoofdzaak voor ontkieming is minimaal kamertemperatuur (of hoger)en het meest belangrijkste is een lichtvochtige omgeving en dat geldt voor heel erg veel zaden.
Een natte lap of tissue, watten, potgrond, lauw water, perlite, noem maar op.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2012 10:18

"Bemesting voor de eerste twee maanden", "aangepaste bemesting",... noem maar op.
Iets van bemesting zit er inderdaad altijd wel in, maar het is niet te vergelijken met de "gewone" potgrond die vaak voedingsstoffen bevatten voor vele maanden!

De voornaamste reden is dat de niet gebruikte voedingsstoffen vrij snel gaan schimmelen.

Maar zoals Carlo al aangeeft kun je in principe alles gebruiken zolang het maar vocht vasthoudt.

Het is iets persoonlijks vind ik. De één heeft betere ervaringen op perliet, de ander op cocospeat en nog een ander op zaaigrond.
Ik zou zeggen experimenteer zelf wat en kies hetgeen dat het best bij jou past.

Zelf heb ik het beste resultaat met zaaigrond, omdat ik zaailingen vaak redelijk lang in de zaaipotten laat doorgroeien. Agaves en Canna's doe ik wel op perliet maar die moet je dan wel direct na kieming oppotten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken