Opgelet voor de nieuwe winterprik!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor lapalmeraie op 27 jan 2010 23:05

Inderdaad, je woont ook niet ver bij mij vandaan :D

Die temperatuurschommelingen kun je bijna niet voorkomen in tentjes of serres.
In mijn serre loopt het op een zonnige winterdag ook al snel op tot in de 20°C terwijl het er 's nachts net zo koud is als buiten. Afgelopen nacht zelfs kouder..? :|
Tijdig verluchten dus. Maar ja, met vroeg werken en laat thuiskomen zit dat er niet in hè...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 28 jan 2010 13:30

@Amourath:ik denk niet dat een temp verschil van 16,5 graden veel is voor een Jubaea tussen min en max op 1 dag als je kijkt naar de tempverschillen van op zijn groeiplaats is op de zuidelijke groeiplaatsen ten ZO van Valparaiso snachts -2 gr en overdag 22 gr,in de zomer zijn de tempverschillen nog groter,deze plant is grote tempschommelingen gewent,maar heeft wel problemen met ijsdagen;dat zijn ze niet gewoon;het kan daar snachts-5 zijn en overdag opnieuw tussen 10 EN 15 gr;ons klimaat kent dat niet zo een schommelingen;ginder is dat normaal in de valleien waar ze groeien.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Davy op 28 jan 2010 19:43

Ja het is allemaal niet simpel nu! Ik ben al blij dat de vrouw goed meewerkt....

Vandaag bv: de dikke doeken natgeregend.....Ik weet niet of het echt doorregend maar zo wordt de Jubea alsnog nat....Dus doeken er af en binnen laten drogen. Toen ik thuiskwam dan maar weer die paraplu er over tegen de regen......

Binnenkort stop ik trouwens met die paraplu. Stilaan zal het niet meer uitmaken zeker of hij nog te nat staat. Overdag zal het wel boven nul komen zeker binnenkort.

Leve de lente!!!!!!!!!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 30 jan 2010 10:02

Ik dacht dat het een beetje voorbij was....gordijnen open en er ligt weer 10 cm sneeuw, gelukkig vriest het niet op dit moment maar er wordt wel meer sneeuw verwacht, straks maar weer eens het sneeuw van de bladeren afhalen.
When does the hurting stop??? :x
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 30 jan 2010 10:56

Het weer is nu helemaal van slag , de laatste 15 minuten heb ik regen en hagel gezien, nu is er een heerlijk zonnetje met een regenboog samen met een sneeubui...het moet niet gekker worden :? .

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 30 jan 2010 11:06

hier is het een grote zooi sneeuw ,sneeuw en nog eens sneeuw ik denk dat er nu ongeveer 25 tot30cm sneeuw ligt

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 30 jan 2010 12:14

Gelukkig ligt er hier niet zoveel sneeuw, het is zelfs weer aan het dooien, de temperatuur is hier nu 2.2 graden.

De fortunei's, wagnerianus en humilis'sen vinden de sneeuw niet prettig, alle bladeren doorgehangen en bij de humilis een paar geknikte bladstelen.

Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 30 jan 2010 22:38

Het weer hier was vandaag goed (Oost Vlaanderen).

Deze morgen eerst nog sneeuw dan de hele dag volle zon.

Aan mijn zuidermuur had ik op een bepaald moment 20 graden op de thermometer (hangt in de zon tegen de muur). Het heeft toch een indicatie dat de palmen daar goed staan.

Hierbij een foto van mijn uitgepakte Jubea genietend in de zon.

Intussen heb ik terug zijn paraplu geplaatst want het sneeuwt wat.

Op zich is dit weer goed: ' s nachts vorst maar in de dag zon. Ik probeer zo weinig mogelijk in te pakken zodat overdag de zon er goed kan op zitten ( overdag gaan werken en dus kan ik niet altijd de doeken verwijderen)
Bijlagen
jubea in de zon.jpg
jubea in de zon.jpg (107.08 KiB) 3949 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 31 jan 2010 09:55

Gisteravond en vannacht heeft het hier behoorlijk gestormd. Gisteravond rond 19 uur begon het hier behoorlijk te sneeuwen omvervolgens rond 22 uur te stoppen en toen kwam de onweer en bliksem en daarna is het hard gaan regenen wat het gevolg heeft dat al het sneeuw weer weg is en de nacht temperatuur niet onder de 2 graden is gekomen.
Nu schijnt er hier een heerlijk winter zonnetje en is de tempratuur al opgelopen naar de 4.8 graden, het gaat een mooie dag worden.

Straks de robusta's maar uitpakken en vanavond weer inpakken omdat er weer zware sneeuwbuien worden verwacht.

Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 31 jan 2010 10:51

ik hebt nog wel sneeuw over ;) er is hier vannacht weer sneeuw gevallen ik denk dat er nu 30 tot35cm sneeuw ligt :?

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming