Opgelet voor de nieuwe winterprik!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Davy op 31 jan 2010 11:36

Formidabel hé hoe we er mee bezig zijn. Allemaal heel herkenbaar :D Ik heb dan toch liever standvastig weer. Of verpakt of niet verpakt ;) Nu is het steeds: overdag alles er af eventueel terug een paraplu, ' s avondsterug inpakken...Ik wou dat ik nu in Thailand zat ;)
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 31 jan 2010 13:08

Davy schreef:Formidabel hé hoe we er mee bezig zijn. Allemaal heel herkenbaar :D Ik heb dan toch liever standvastig weer. Of verpakt of niet verpakt ;) Nu is het steeds: overdag alles er af eventueel terug een paraplu, ' s avondsterug inpakken...Ik wou dat ik nu in Thailand zat ;)

idd erg herkenbaar. maar je kan ook kiezen om zoals ik totaal niet winterharde palmen zoals P. roebelenii en bijv. archontophoenix alexandrae in je tuin te planten. dan weet je dat ze de ganse winter bescherming nodig hebben en dat geef je ze dan ook vanaf het begin van de winter en laat je staan tot in de lente. de enige palmen waarvan ik zeker ben dat ze de lente halen zonder problemen zijn ook meteen mijn minst winterharde...wel een beetje ironisch :)
dit zijn palmen die goed tegen langdurige kou kunnen maar niet tegen vorst, rond deze palmen bouw ik een simpel kasje van dik bubbelplastiek, binnenin kan ik dit gemakkelijk vorstvrij houden met een lichtslang! voordeel bij mij is dat deze subtropische palmen dicht tegen het huis staan en ook de kas(jes) die ik bouw voor ze hangen dus aan het huis wat veel warmte afgeeft. zo kan het buiten -5°C zijn en in de kasjes ong. +3/+4 zonder enige bijverwarming. de lichtslang gaat pas aan als het tijdens de dag amper boven nul komt en snachts goed vriest...zo kan ik het grootste deel van het jaar genieten van palmen die zelfs op de meeste plaatsen in Bijv. zuid-frankrijk niet buiten kunnen groeien :D

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 jan 2010 20:46

kristof p schreef:idd erg herkenbaar. maar je kan ook kiezen om zoals ik totaal niet winterharde palmen zoals P. roebelenii en bijv. archontophoenix alexandrae in je tuin te planten. dan weet je dat ze de ganse winter bescherming nodig hebben en dat geef je ze dan ook vanaf het begin van de winter en laat je staan tot in de lente. de enige palmen waarvan ik zeker ben dat ze de lente halen zonder problemen zijn ook meteen mijn minst winterharde...wel een beetje ironisch :)
gr
Kristof

heb je geen foto's van die Phoenix Roebelenii die nu buiten staat ????? daar ben ik wel zeer curieus naar , heb momenteel ook een mooi exemplaar staan , maar wel binnen , en bezig met meerdere bladeren aan te maken
maar zou die ook veel liever buiten zetten , maar schrik van de winter, dus alle tips zijn welkom
ook van je andere niet winterharde palmen, graag foto's
thanks
peter
draco

Berichtdoor kristof p op 01 feb 2010 00:33

hoi peter,

ze staan momenteel in hun tijdelijke winterkas dus technisch gezien staan ze niet buiten tijdens de winter, dat zou wat te koud voor ze zijn. als je wil kan je veel palmen in de volle grond in je tuin planten als je ze op de een of andere manier vorstvrij kan houden. inplaats van je palm in een kuip te stoppen en in de winter naar de kas te brengen breng ik gewoon de kas naar de planten die op hun plekje in de volle grond mogen blijven. Arenga's, Livistona's, Plectocomia, T. martianus, sommige Phoenix soorten, Allagoptera's, enz... + talloze boomvarens zijn zo goed te houden in de volle grond en zijn de gemakkelijkere. bedoel daarmee dat deze geen schade lijden van wat lichte vorst als de verwarming op de een of andere manier niet werkt of je bent het vergeten en ze hebben ook geen last met langdurige koude maar vorstvrije perioden.
planten die sterker zijn maar zeker niet winterhard te noemen zijn in ons klimaat zoals Parajubaea, L. decora, P. canarensies, L. chinensies var subglobosa, L. nitida bescherm ik met ofwel een afdak, vliesdoek en kerstverlichting of een combinatie hiervan. dat gaat al iedere winter goed en deze palmen lijden geen schade op die manier. de iets harde palmen zoals T. campestries, B. edulis, B. armata, B. decumbens, B. moorei, S. palmetto, Jubaea, Butia's en sommige van men Chamaeropsen krijgen tijdens de koudere winter zoals deze en vorige winter een afdak. de Trachycarpussen (wagnerianus, latisectus, oreophilus, manipur, princeps, sp nova en fortunei) S. minor, sommige chamaeropsen en C. radicalissen moeten zichzelf zien te redden wat geen probleem lijkt te zijn voor hier. hoe kouder het word hoe duurder het word qua elektriciteitskosten maar gelukkig vallen de winters hier goed mee. vorige winter als laagste -8.5 en deze winter is dat verlopig -6.5°C...

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 01 feb 2010 09:35

Dat zijn goede berichten Kristof, hier merk ik ook een beetje dat je met de juiste bescherming veel planten kan behouden.
Heb jij toevallig een B. yatay staan? en wat zijn jou ervaringen?

Hier is inmiddels een ware sneeuwstrom losgebarsten, je ziet haast geen hand voor ogen zo hard!!
Toch zal het straks weer gaan dooien aangezien de temperatuur sinds gisteren niet meer onder de 1 graden is gekomen en straks 5 graden wordt voorspeld met regen aan het eind van de dag.
Het wordt nog aankijken wanneer de vorst eindelijk verdwijnt, de komende 2 weken wordt hier 'snachts -1/ -2 graden voorspeld met dagtemperaturen van rond de 5 graden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 01 feb 2010 10:48

Te Anzegem 1 cm sneeuw gevallen,nachtmin -1,3gehad,Tact -0,6.Opvallend veel sneeuwdagen voor hier deze winter.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 01 feb 2010 11:09

hier houd het niet op met sneeuwen weer een paar cm sneeuw erbij bij een temperatuur van -1,2gr

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 feb 2010 11:11

Vanochtend zeiden ze toevallig op de radio dat januari een extreem koude maand was. De koudste sinds... (sorry, was nog aan het wakker worden :mrgreen: )

Wat mij vooral opvalt zijn de temperatuurschommelingen in de serre. Ik schreef daar eerder ook al over. Gisteren bijvoorbeeld was de nachttemperatuur maar een graadje meer dan buiten -3,5°C. Maar overdag liep dat zelfs op tot 29°C door de hoeveelheid zon op de serre.

Dat kan ook niet ideaal zijn voor de planten lijkt me? :?

@kristof p: het schijnt dat je de Butia's goed moet ventileren tijdens de winter. Hoe pak jij dat aan? Of valt dat al bij al wel mee?

Komend jaar wil ik nl. ook wat gevoeligere soorten in de volle grond zetten.
Zo gaat m'n Phoenix canariensis en een Washingtonia robusta eraan geloven. En staat er een Butia eriospatha in de planning :)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 01 feb 2010 11:15

lapalmeraie schreef:Vanochtend zeiden ze toevallig op de radio dat januari een extreem koude maand was. De koudste sinds...

Bij ons van hetzelfde, en het blijft "cool"! :P

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 feb 2010 14:28

Inderdaad, ik zou maar rap de lichtslang aanzetten als ik jou was :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes