phoenix roeb. hangt etc

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

phoenix roeb. hangt etc

Berichtdoor michael88 op 05 jul 2010 20:01

Hoi,

Ongeveer een jaar geleden heb ik een phoenix roebellinii gekocht. Deze deed het prima, tot een half jaar geleden... de punten van de bladeren zijn bruin en gespleten. Sommige bladeren lijken naar onder geknikt, sommige bladeren zien er niet mooi uitgevouwen uit en hij hangt wat terwijl hij eerst mooi fier stond. Daarbij is ie niet mooi felgroen maar ietwat dof. Tevens groeien sommige bladeren "op hun zij". Het zal vast en zeker iets met de verzorging te maken hebben...
Hij is niet afzichtelijk maar ziet er al met al niet mooi en gezond uit. Ik ben bang dat dit heel langzaam erger wordt...
Wat betreft het uithangen: voorheen haalde de palm 1.50 m. Nu slechts nog in de 1 meter 30.

Ik heb ook geen idee hoe ik deze fatsoenlijk moet verzorgen en vind de info op internet vaag. Tot nu toe ben ik altijd uitgegaan van het volgende:
- plaats: binnen in de hoek bij het raam (qua licht moet dit een prima plek zijn, veel licht en met mate directe zon)
- pot: vrij groot (groot genoeg), plastic en gevuld met potgrond.
- water: +/- eens in de 2 weken 0,5 liter tot een liter
(incl palmenvoeding)
Sinds deze bergafwaarts gaat heb ik hier niets aan veranderd om niet iets helemaal verkeerds te ondernemen.

Iemand een idee wat er mis is? En wat ik nu moet doen? Is buiten zetten een optie om hem "gezonder te krijgen?"

Alvast bedankt!
michael88

0 bedankjes

Re: phoenix roeb. hangt etc

Berichtdoor erna op 05 jul 2010 20:32

Hallo,

De ph. roebelinii heeft veel water nodig. Om de 14 dagen is echt te weinig. Hij mag zeker om de 3 dagen een flinke geut water hebben, en in de zomer mag het water in de schotel blijven staan.

Misschien ook eens controleren op ongedierte. Planten die veel binnenstaan zijn gevoelig aan spint enz...

beste groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor michael88 op 05 jul 2010 23:35

dankjewel, om te beginnen daar maar eens aan werken... en ik neem aan de pot aanpassen, dit is nl gewoon een dichte (dus zonder schotel)...
Ongedierte zie ik zelf in ieder geval niets van, hoewel ik ook niet zou weten waaraan ik dat kan herkennen!
heb deze plant sec gekocht omdat ik hem zo mooi vond, niet wetend wat deze nu precies nodig heeft...

groetjes,

Michael
michael88

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 06 jul 2010 08:34

michael88 schreef:dankjewel, om te beginnen daar maar eens aan werken... en ik neem aan de pot aanpassen, dit is nl gewoon een dichte (dus zonder schotel)...

Oei, slechte pot dus :) Quasi geen enkele plant houdt van 'natte voeten' en bij een pot zonder gaten kan je onmogelijk controleren hoeveel water er nu precies in zit. Als er dan een laagje water blijft staan gaan de wortels rotten. Als je de plant gaat verpotten, let er dan even op, of de wortels nog mooi dik en vlezig zijn. Rotte delen moet je weghalen.
De Roebelinii heeft wel graag veel water, en in de zomer kan het geen kwaad dat er wat water blijft staan in de schaal (in de winter niet doen).

michael88 schreef:Ongedierte zie ik zelf in ieder geval niets van, hoewel ik ook niet zou weten waaraan ik dat kan herkennen!

Kijk eens van heel dichtbij of je geen kleine beestjes ziet, aan de onderkant van het blad, of vreemde vlekjes?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jul 2010 10:46

Hallo Michael

Ten eerste welkom op het forum :D

michael88 schreef:Ik heb ook geen idee hoe ik deze fatsoenlijk moet verzorgen en vind de info op internet vaag.

Heb je al eens hier gekeken? ;)

Verzorging van palmen
Phoenix roebelenii

(indien je bepaalde zaken onvoldoende concreet vind hoor ik het graag!)

Daar vind je trouwens ook een "EHBO-gids" om ziektes te kunnen herkennen ;)

Misschien kun je ook eens een foto plaatsen van jouw palm.
Dat maakt het vaak een stuk eenvoudiger om de juiste oorzaak te bepalen.
Zoals al gezegd kun je wel alvast beginnen met een betere pot.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor michael88 op 07 jul 2010 18:48

Bedankt voor het welkom!

Wat ik vooral miste waren specifieke instructies mbt verzorging voor deze phoenix....

Een foto plaatsen is al niet meer nodig! Met jullie reacties en de bijeen gezochte info heb ik hem een half uur met kluit en al in water gezet, ondertussen gaten onderin de pot geboord en een bord eronder gezet.
Nu (na een dag) is het verschil al overduidelijk zichtbaar. Hij staat weer vrij mooi en dit wordt, ik zou bijna zeggen met het uur, steeds beter.
Knap dat deze het zo lang uitgehouden heeft aangezien deze al een jaar te weinig water heeft gehad!
Gaat helemaal goed komen.

Nog een vraag (aangezien de link naar "meer over deze palm" niet werkt). Ik heb ook nog een zamioculcas (kamerpalm). Deze lijkt nogal uit model te zijn. Ik heb volop met stokjes moeten werken etc om de takken overeind te houden. (Ook altijd al!) Haal ik deze los, zijn de takken te zwaar en knakken ze onderaan bij de basis. De bladeren op zich zien er prima uit, maar uit zichzelf blijven de takken niet/ nauwelijks staan...
Wat kan ik fout doen? Wat ik ook google etc, overal staan deze planten ZONDER stokjes, ook grote versies....

Hoop dat jullie me nog eens kunnen bijvallen! ;-)
michael88

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jul 2010 11:20

Oei, goed dat je het zegt. Ik zal de link ineens bijstellen ;)

Mijn Zamioculcas staat ook gewoon zonder ondersteuning hoor.
Hoe verzorg je hem?
Veel water moet hij niet hebben hè, aangezien hij zelf water opslaat.
Wel draai ik hem af en toe t.o.v. het licht zodat hij gelijkmatiger groeit.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor michael88 op 26 jul 2010 16:38

super!

ik vermoed dat deze teveel water heeft gehad, hij heeft altijd minimaal eens per twee weken, en regelmatig eens per week flink water gehad.... aan de uiteinden van de takken zijn de bladeren ook iets geel...
Ik weet alleen niet of dat omvallen van die takken de hele tijd te maken heeft met teveel water...??? ze blijven omvallen, heb al vrij weinig over... ben hem nu al een tijdje "uit aan het drogen".
Draaien is in ieder geval een optie...

nog iets: ik zie inmiddels een soort gele pluisjes in de potgrond liggen waar eitjes in lijken te zitten... Wat is dat nu weer,,, ?

groetjes...
michael88

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jul 2010 17:14

Oei, dat klinkt inderdaad allemaal niet goed.
Heb je misschien foto's van de palm en/of van die "pluisjes"?
Dat maakt het verder helpen een stuk gemakkelijker.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor michael88 op 28 jul 2010 12:51

nou dat was bij het begin van de correspondentie al een idee: foto's plaatsen, maar dit krijg ik niet klaar omdat ik de foto's van de camera niet op de computer krijg... maar dat is iets voor een ander forum.... :-P

groeten..
.
michael88

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?