Nu weer over naar het buiten gebeuren. Afgelopen zondag heb ik alle verpakkingen weer verwijderd. Hierbij het resultaat. Koudste temp hier was trouwens -13,8°C.

Chamaerops humilis in de voortuin. Enkel passief beschermd met vliesdoek en thermohoes. Staat wel heel gunstig tegen die muur (N-O) en vooral onder de dakgoot en door de L-vorm uit de wind. Echt microklimaatje dus. Grond is erg zanderig.

Zijn buurman, een Olijfje, eerste jaar in volle grond. Enkel beschermd met vliesdoek.

Dan naar de achtertuin. Om te beginnen de kleine Trachy die al een paar jaar in volle grond staat en zijn piepjonge broertje. Eerste jaar in volle grond. Bescherming enkel een thermohoes. Grootste ziet er prima uit, de kleinste heeft wel wat donkerder blad en enkele scheurtjes zo te zien.

De grote Trachy. Sinds juni 2011 in volle grond. Enkel passief beschermd dmv een paraplu en tijdens de ijsdagen een laag bubbelplastic rond de stam en blad met een opening net onder de paraplu. Een soort k-way dus (voor de NLers = regenjas

Dan een experimentje met de Calistemon

Stond vorig jaar (in pot) gewoon buiten en kwam enkel tijdens de ijsdagen naar binnen. Dit jaar is hij met pot ingegraven blijven staan met enkel een thermohoes. Het blad lijkt me grotendeels verloren. We zien wel wat hij nog gaat doen.

De Trachycarpus sp. Naini Tal vervolgens. Ik weet dat ze hard zijn maar aangezien het zijn eerste jaar in volle grond is ben ik liever voorzichtig. Een paraplu erboven dus en tijdens de ijsdagen ging de paraplu dicht en daaroverheen een postzak van de TNT

Dan een passief beschermde Chamaerops h. Deze had vorig jaar al nipt de winter doorstaan en kreeg nu enkel een korf van draad met erover een thermohoes. Het blad ziet er niet echt fris uit. Dat wordt dus afwachten.

Aan de andere kant van het terras stond eenzelfde Chamaerops lekker warm in het hok + lichtslang van de Trachycarpus sp. Nova. Voor die laatste was het een eerste jaar in volle grond.

En als laatste, het hok van de Phoenix cananriensis in volle grond. Ook hier gebruikte ik een lichtslang uiteraard. Tijdelijke huisgenoten waren de Oleander in pot, bakken met Trachy en Chamaerops zaailingen, een Trachy fortunei en een Trachy ulhrulense (Mount Victoria) in pot en een Eriobotrya japonica. Deze laatste zat onlangs nog helemaal onder de bladluis

Al bij al mag ik niet klagen over het resultaat