Album: lapalmeraie

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jan 2013 11:16

De Carludovica staat inmiddels een stukje donkerder.
Nu weer over naar het buiten gebeuren. Afgelopen zondag heb ik alle verpakkingen weer verwijderd. Hierbij het resultaat. Koudste temp hier was trouwens -13,8°C. ;)

Chamaerops humilis in de voortuin. Enkel passief beschermd met vliesdoek en thermohoes. Staat wel heel gunstig tegen die muur (N-O) en vooral onder de dakgoot en door de L-vorm uit de wind. Echt microklimaatje dus. Grond is erg zanderig.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn buurman, een Olijfje, eerste jaar in volle grond. Enkel beschermd met vliesdoek.

Afbeelding

Afbeelding

Dan naar de achtertuin. Om te beginnen de kleine Trachy die al een paar jaar in volle grond staat en zijn piepjonge broertje. Eerste jaar in volle grond. Bescherming enkel een thermohoes. Grootste ziet er prima uit, de kleinste heeft wel wat donkerder blad en enkele scheurtjes zo te zien.

Afbeelding

De grote Trachy. Sinds juni 2011 in volle grond. Enkel passief beschermd dmv een paraplu en tijdens de ijsdagen een laag bubbelplastic rond de stam en blad met een opening net onder de paraplu. Een soort k-way dus (voor de NLers = regenjas :lol: )

Afbeelding

Afbeelding

Dan een experimentje met de Calistemon :fluiten:
Stond vorig jaar (in pot) gewoon buiten en kwam enkel tijdens de ijsdagen naar binnen. Dit jaar is hij met pot ingegraven blijven staan met enkel een thermohoes. Het blad lijkt me grotendeels verloren. We zien wel wat hij nog gaat doen.

Afbeelding

De Trachycarpus sp. Naini Tal vervolgens. Ik weet dat ze hard zijn maar aangezien het zijn eerste jaar in volle grond is ben ik liever voorzichtig. Een paraplu erboven dus en tijdens de ijsdagen ging de paraplu dicht en daaroverheen een postzak van de TNT :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Dan een passief beschermde Chamaerops h. Deze had vorig jaar al nipt de winter doorstaan en kreeg nu enkel een korf van draad met erover een thermohoes. Het blad ziet er niet echt fris uit. Dat wordt dus afwachten.

Afbeelding

Aan de andere kant van het terras stond eenzelfde Chamaerops lekker warm in het hok + lichtslang van de Trachycarpus sp. Nova. Voor die laatste was het een eerste jaar in volle grond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste, het hok van de Phoenix cananriensis in volle grond. Ook hier gebruikte ik een lichtslang uiteraard. Tijdelijke huisgenoten waren de Oleander in pot, bakken met Trachy en Chamaerops zaailingen, een Trachy fortunei en een Trachy ulhrulense (Mount Victoria) in pot en een Eriobotrya japonica. Deze laatste zat onlangs nog helemaal onder de bladluis :? Dubbel afzien dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al bij al mag ik niet klagen over het resultaat :thumb_up:
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 29 jan 2013 12:24

Callistemon is hier ook buiten blijven staan samen met Japanse mispel.
Van 4 potten Japanse mispel is 1 nog zonder schade, 1 met wat bladschade en 2 wat rot bovenaan. Ik zie in ieder geval dat veel palmen er nog knap bijstaan ;)
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2013 14:14

Trachycarpus nova heeft bij mij zijn eerste winter in volle grond tot nu toe prachtig doorstaan. Hij heeft een kleine pvc tuintafel over zich staan en hier rond heb ik dan zo'n onderlaag voor laminaat gedraaid. Onderaan heb ik de grond net niet laten raken waardoor er steeds wind en lucht in kan. Staat er perfect en ongeschonden bij. Bleek vorig jaar al dat dit een zeer snelle groeier was dus dat gaat dit jaar een geweldige spurter worden nu zijn wortels al wat ruimte zullen hebben opgezocht. Heeft hier -9/-10°C gehad wat natuurlijk geen probleem had mogen zijn, zeker niet aangezien hij mooi droog staat. :applaus:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jan 2013 16:26

Ik heb binnen nog wat reserve Mispeltjes staan J-M, je weet immers maar nooit. :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 30 jan 2013 00:00

:thai: :thai: :thai:
Tof zo'n verre buurman ;)
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jan 2013 09:41

En niet duur... (Grapje!) :lol:
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2013 11:31

Gisteren de eerste tuindag achter de rug voor dit seizoen :thumb_up:
Tot nu toe ben ik tevreden van het voorlopige resultaat.

Bij de Trachy's zijn de hoedjes (paraplu's ed) verwijderd.
Staat er prachtig bij al zeg ik het zelf :)

Afbeelding

Eerste winter in volle grond en erg natte standplaats. Beschermd met een tipi van bamboestokjes en vliesdoek.
Afbeelding

Verder ligt heel de tuin vol met bladeren.
Omdat de verzamelbakken al vol zaten moest er een oplossing à la McGuyver uitgedokterd worden :mrgreen:
Afbeelding

Vanaf dinsdag ligt ook de nachtvorst achter ons. Dan gaan de eerste overwinteraars weer naar buiten (Washingtonia's, Cycas revoluta, Trachyzaailingen etc)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 03 maart 2013 19:35

@ Niek

Ik zag verder in het topic dat je nog Reserve Mispels hebt.
Kan je er daarvan 1missen? de mijne is helaas dood gegaan..

Als je er een kan missen zou dat erg fijn zijn!
Als het mogelijk is, handelen we het wel verder via de PB af?
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 maart 2013 20:26

:thumb_up: Goed gewerkt, Niek :)
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor erna op 03 maart 2013 20:49

de trachy ziet er inderdaad nog schitterend uit ! Het ziet er naar uit dat hij dit jaar goed za groeien !

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video