Zijn Trachycarpus 'Manipur' en dito 'Oreophilus' synoniem?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Zijn Trachycarpus 'Manipur' en dito 'Oreophilus' synoniem?

Berichtdoor draco op 12 apr 2013 01:02

Een paar jaar geleden kocht ik van Dennis O. (Cemunnos) Trachycarpus oreophilus. Trachycarpus manipur had ik inmiddels al een jaar of 8. Inmiddels lijken deze planten sprekend op elkaar. Bij Palmeperpaket kwam ik deze 'soort' tegen onder de naam Trachycarpus oreophilus 'Naga Hills/ Manipur'. Dit lijkt de overeenkomstige identiteit van mijn exemplaren te bevestigen. Wat is hierover de mening van het forum? De grootste palm, de originele manipur heb ik gisteren in de tuin geplant. Daar komt deze soort gelet op de voorspelde afmetingen ongetwijfeld beter tot z 'n recht dan in een kuip.
Bijlagen
Trachycarpus_'Manipur'.jpg
Trachycarpus_'Manipur'.jpg (121.2 KiB) 4206 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Zijn Trachycarpus 'Manipur' en dito 'Oreophilus' synonie

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2013 10:16

Ik heb me in het verleden al eens gewaagd aan de soep omtrent naamgeving binnen de Trachycarpus familie. Geen eenvoudige opdracht :oops:
Er wordt véél beweerd en om commerciële redenen kan het nogal eens interessant zijn om een variëteit direct als nieuwe soort te bestempelen.
Ik probeer die discussies en speculaties wel wat te volgen maar pas de lijst pas aan als er met grote zekerheid gezegd kan worden dat het om een aparte soort gaat.

Dit is de lijst met Trachycarpus soorten.

Volgens mijn gegevens is de Trachycarpus oreophilus wel degelijk een andere soort dan de Trachycarpus manipur die inmiddels trouwens Trachycarpus ukhrulense heet ;)
De vroegere T. manipur 'Nagahills' wordt nu dus ook gewoon T. ukhrulense genoemd.

Zelf heb ik ook zo'n "gedegradeerde" palm staan; de T. sp. ‘Mount Victoria' :D

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 apr 2013 10:37

Het werkt ook niet verhelderend als je zoals bij de genoemde bestelling bij Cemunnos meerdere Trachycarpus 'soorten' ongelabeld binnenkrijgt en daarbij bovendien blijkt dat de leverancier bestellingen van klanten verhaspeld heeft. Ik geef al dergelijke dubieuze gevallen maar een plekje in de tuin en zie wel wat ervan terechtkomt.
Laatst bijgewerkt door draco op 12 apr 2013 10:49, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2013 10:39

:roll: Dat is inderdaad een vreemde werkwijze...
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 apr 2013 10:54

Is het misschien gewenst om deze handige lijst te actualiseren, bijvoorbeeld de recent geïntroduceerde takil 'Kalamuni' ontbreekt hierop. Anderzijds hoeft natuurlijk niet elke Trachycarpus blijvend vernoemd te worden naar het gebied van herkomst.
Tobias Spanner is met Martin Gibbons toch wel een van de initiators van de huidige 'palmgekte'.
http://www.palmeperpaket.de/cgi-local/s ... raNag&11=1
Of dit de huidige 'state of the art' vertegenwoordigt, weet ik niet?
Ik was vanaf het begin lid van de EPS totdat de gedrukte uitgave van Chamaerops verdween. De laatste jaren van mijn driejarig abonnement werden de intervals steeds langer en sinds mijn verhuizing heb ik niets meer van Tony King of zijn eventuele opvolger vernomen.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2013 11:22

Goed dat je meedenkt :thumb_up:
Alleen zo kan ik de lijst op to date houden en blijft hij een betrouwbaar referte punt.

Heb je meer info over deze nieuwe variëteit?
Ik zou het namelijk wel wat raar vinden aangezien de takil zélf groeit in het Kalamuni gebied. :roll: Er zijn dan ook geen verschil mogen zijn met de gewone takil.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 12 apr 2013 19:31

Draco,

Ik ben nog steeds lid van de EPS.
Tony King is nog steeds van de EPS en deze gaat nu verder op het forum van de EPS.
Lid worden kost niets en de informatie over Trachycarpus is heel uitgebreid en over andere palmen is ook heel veel te vinden.

Hier is de link naar de EPS: http://www.palmsociety.org.uk/forum/

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 apr 2013 00:52

Bedankt Marc, ik ga hier aandacht aan besteden. Wat de vraag van Niek 'lapalmerai' betreft, zou het niet de zoveelste hype zijn, het onderscheid tussen palmzaailingen met herkomst uit bijvoorbeeld 'Kumaon' of 'Kalamuni', zodat de handel 'vitaal' blijft? Ik veronderstel dat er binnenkort wel weer een nieuwe variatie opduikt met nog weer idealere vooruitzichten. Ik laat me ook steeds hierdoor meeslepen. Het is verslavend. Na verloop van tijd raken labels zoek en weet ik de meesten niet meer van elkaar te onderscheiden. Als ik het zat ben, stop ik ze in de grond en zie wat ervan terecht komt. Vervolgens begint de cyclus weer opnieuw.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 13 apr 2013 09:26

Ik heb wel een oplossing voor het kwijtraken van labels.
Naast een label schrijf ik tegenwoordig de naam met watervaste witte stift op de potjes .
Alle watervaste inkt is te verwijderen als je er wat opspuit van een spuitbus om schoenen waterdicht te maken. Dan kan je het er zo met een papiertje afwrijven.

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 apr 2013 10:57

Ik heb me ook maar ingeschreven bij de EPS ;)
Al vond ik de ontdekking nadien wel een beetje ontgoochelend. Weinig rubrieken waardoor de (vermoedelijke) schat aan informatie niet eenvoudig is terug te vinden.

@draco: inderdaad, de hype opvallend vaak ingezet door de webshops :roll:
Om nog maar te zwijgen over het verkrachten van de nomenclatuur.

De bewuste Kamuon heb ik een tijdje bewust niet opgenomen maar is onlangs dan toch toegevoegd. De verschillen zouden wel degelijk te herkennen zijn en ook het habitat is enigszins verschillend van de 'gewone' takil. Bij de kalamuni is dat m.i. (nog) niet het geval.

Ik ben de namen ook op potjes gaan schrijven. Eerder door een tijdelijk gebrek aan labels en tijdens het ontvangen op forumuitstapjes. Werkt idd prima.
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen