Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor draco op 22 mei 2013 10:14

Ik krijg de indruk uit bezoeken aan diverse tuinentra dat de hausse in Trachycarpus wagnerianus over is. Je ziet van deze 'variëteit' nog maar weinig grotere exemplaren. Hun plek is weer ingenomen door Trachycarpus fortunei. Vermoedelijk wordt de wagnerianus niet of nauwelijks meer geïmporteerd (uit Azië). Mijn Waggy 's in de volle grond twee grote en een kleine zijn de afgelopen winters gesneuveld. De exemplaren die ik nog heb, houd ik liever als kuipplant en ze gaan vanaf matige vorst naar binnen.
Of wagnerianus op andere lokaties in deze contreien de recente winters wel heeft overleefd, is me niet bekend. Ik weet er althans geen te staan, maar een feit is dat diverse fortunei verrassend zijn hersteld na de horrormaand februari 2012. De meesten werden nauwelijks of in het geheel niet beschermd. Mijn gekoesterde exemplaar kreeg (waarschijnlijk) de genadeklap toen in het droge voorjaar de stam in de fik vloog toen de loodgieter zijn gasbout van het dak liet vallen. Een emmer water mocht niet meer baten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor junglegarden op 22 mei 2013 11:26

Heb nu voor het 3e jaar een praktisch stamloze wagnerianus in de tuin staan maar op een klein beetje bladschade na en zonder bijverwarming geen schade verder, zou toch net zo sterk als een fortunei moeten zijn.

gr. Jaap
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 22 mei 2013 11:37

Hier in het zuidwesten ook geen problemen gehad met de wagnerianus, maar ze lijken ook hier wel eerder gevoelig dan een fortunei.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 mei 2013 13:25

Net zo sterk als de fortunei zou ik toch ook niet zeggen hoor.
Bovendien duurt eventueel herstel bij schade veel langer door hun veel tragere groei.

Het was me nog niet zo opgevallen maar nu je het zegt Han staan ze idd nergens meer vergeleken met een X aantal jaren terug. Toen zag je idd overal exemplaren met een metertje stam voor bedragen rond de €200,- :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 22 mei 2013 14:31

Ik ben vorig jaar net als jou een futunei veloren
Net voor de winter had ik een feest
De kinderen schoten er een Romeinse kaars op af
Door de brandende ballen volg de stam in de fik
Hij is geblust met bier
Daarna begon het flink te vriezen
Dus van plus 100 naar min 10 dat overleefde hij niet
De speer kon ik er na twee weken uittrekken
Hij heeft het nooit meer gedaan :(
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 mei 2013 15:41

Oei... je zou ze op eindejaarsavond haast preventief nat sproeien.
Maar ja, als het vriest... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 22 mei 2013 16:44

Ach ja normaal gebeurd zoiets ook niet
Maar mijn buurman was zo bijdehand om zijn vuurwerk te gaan halen
En aan de kinderen te geven helaas :(
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Peter1005 op 22 mei 2013 19:06

Bij de Praxis zag ik 3 weken terug nog grote (1-1,5 meter stam) Trachycarpus Wagnerianussen staan. Maar inderdaad bij de tuincentra staan alleen nog Fortunei's.
De mijne staan allemaal in een pot terwijl de Fortunei's gewoon in de volle grond staan.
Met vriendelijke groet,

Peter
Peter1005

7 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 mei 2013 19:13

Voor mij is Wagnerianus net zo winterhard. ik heb er een met stam van 40 cm, in de vollegrond opgegroeid, en deze heeft geen bladschade opgelopen de afgelopen drie winters, terwijl mijn fortuneis allemaal bladschade hadden en er 1 zelfs het loodje heeft gelegd. groei lijkt minder snel, maar nu ik het vierde groeiseizoen in de vollegrond in ga, ga ik pas echt meemaken wat de groeisnelheid is. Want dat duurt bij beide soorten toch echt een aantal jaar voor die op gang komen. Vorig jaar acht bladeren.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 22 mei 2013 21:08

Hallo,

Ik weet dat er gezegd wordt dat de Waggies minder winterhard zouden zijn, alsook dat ze trager zouden groeien. Toch is mijn ervaring met de waggies uiterst positief. Ik heb een exemplaar met stam van 65 cm en deze rakker heeft met enkel wat passieve bescherming de -14 (2012) en de -11 (2013) overleefd. Dat wil toch al wat zeggen. Uiteraard bladschade als gevolg van sneeuw. Een ander exemplaar had ik 2 jaar in pot, nu met stam van 30 cm, is sinds een maand de aardbol in, deze plant kreeg de -14 van feb 2012 te verduren , en herstelde als eerste vorig jaar van speerrot. Een nieuwe waggie met stam van 70 cm is ook sinds een maand de aarde in gegaan. Mijn enige verlies tot dusver met deze soort is ... Diefstal uit de voortuin.
Kortom het zal wel kloppen dat hij iets minder sterk is als de fortunei, maar waarschijnlijk toch sterker als chamaeropsen , butias, braheas, .... Zodus ...
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen