Ik krijg de indruk uit bezoeken aan diverse tuinentra dat de hausse in Trachycarpus wagnerianus over is. Je ziet van deze 'variëteit' nog maar weinig grotere exemplaren. Hun plek is weer ingenomen door Trachycarpus fortunei. Vermoedelijk wordt de wagnerianus niet of nauwelijks meer geïmporteerd (uit Azië). Mijn Waggy 's in de volle grond twee grote en een kleine zijn de afgelopen winters gesneuveld. De exemplaren die ik nog heb, houd ik liever als kuipplant en ze gaan vanaf matige vorst naar binnen.
Of wagnerianus op andere lokaties in deze contreien de recente winters wel heeft overleefd, is me niet bekend. Ik weet er althans geen te staan, maar een feit is dat diverse fortunei verrassend zijn hersteld na de horrormaand februari 2012. De meesten werden nauwelijks of in het geheel niet beschermd. Mijn gekoesterde exemplaar kreeg (waarschijnlijk) de genadeklap toen in het droge voorjaar de stam in de fik vloog toen de loodgieter zijn gasbout van het dak liet vallen. Een emmer water mocht niet meer baten.