Najaarskoopje

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Najaarskoopje

Berichtdoor draco op 06 nov 2013 01:30

Planten zijn gelukkig nòg makker dan schapen. De 'slanke damespalm' heeft al een plekje achterin de kas. Komt uit een warme kas en hopelijk wordt de snelle overgang goed verdragen. Volgens de monitor is het er nu 8° met 98 % luchtvochtigheid. Op enkele varens na staat alles nu onder dak of tenminste beschut voor de regen. De regenmeter loopt alwéér over en kuipplanten krijgen geen kans nog om op te drogen. Ik las pas een beschrijving van de habitat van Cycas panzhihuaensis die volgens sommigen winterhard zou zijn en bestand tot -16 °C. Deze Cycas groeit op graslanden waar het hoofdzakelijk in de zomer regent en warm is, terwijl de winters droog zijn en het er nauwelijks vriest.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor CvAlfa op 07 nov 2013 18:53

Mooie plant zeg, vraagt men normaal een fortuin voor!

Groeten Chris
CvAlfa

1 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 07 nov 2013 19:09

Prachtige Aanwinst, Han :thumb_up:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 nov 2013 01:38

CvAlfa schreef:Mooie plant zeg, vraagt men normaal een fortuin voor!

Groeten Chris

:lol: , wie zegt dat ik er dat niet voor heb betaald :?:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 09 nov 2013 01:43

:lol: je maakt ons enkel nieuwsgierig, Han maar hebt nog niks prijsgegeven :lol:
Of is het omdat we het niet durven vragen :tong:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 nov 2013 12:17

Mooie plant Han :thumb_up: je hebt er alleen veel ruimte voor nodig! Daarom dat ik geen grote planten koop, buiten jou cordyline om dan, start liever klein en zie dan wel waar ze stranden :roll:

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 nov 2013 14:49

JmC4c schreef::lol: je maakt ons enkel nieuwsgierig, Han maar hebt nog niks prijsgegeven :lol:
Of is het omdat we het niet durven vragen :tong:

De originele prijs bedroeg € 279,-; met korting was ik evenveel kwijt als het startbedrag voor deze palm bij palmcentre. Geen superkoopje dus, maar ik denk dat een palm van dit formaat niet makkelijk is te vinden. Een kleiner exemplaar dat ik al bezit, gaat misschien aankomend voorjaar in de verkoop.
Ik ben het met Eduard eens dat zelf opkweken leuker is. Dat heb ik ook vaak gedaan en nog wel. Het schept een band en het afscheid valt soms zwaar. Mijn oudste palm een Kentia die ik van jongsaf had opgekweekt tot en met een meter stamhoogte, sneuvelde in een recente winter. De stam staat nog achter de kas en ik krijg nog spijt als ik het zie. Vorig jaar ben ik opnieuw gestart met een rooduitlopende Howea variant, die zo lang het kan binnenshuis bij ca 10°C overwintert en 's zomers buiten staat. Als ik honderd wordt met deze hobby, is er nog kans dat het kunstje wordt herhaald :lol:
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 nov 2013 10:25

Heel herkenbaar dit.
Zelf opkweken, oh zo leuk maar je weet dat het vroeg of laat toch niet meer lukt.
Ik had dat bv met mijn Ravenala die 3 jaar na zaaien al tegen het dak stond om vervolgens in de hogere hal te zien wegkwijnen. De foto's zijn uiteraard op het forum terug te vinden.

Persoonlijk ben ik wel gewonnen voor de combinatie van kweken en kopen. Zo heb je van alle maten wat. Want alleen maar van dat kleine spul en een hele lading zaaipotten... da's ook niet alles. Elk jaar neem ik me trouwens opnieuw voor op niet langer meer te zaaien om het eerst volgende seizoen weer keihard overstag te gaan :roll:
Heb bv nu ook weer een bloembak met Washy zaailingen waar een gemiddeld gazonkweker jaloers op zou zijn. :fluiten:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 nov 2013 14:50

Met alle waardering voor de doehetzelvers, (palm)zaailingen betrek ik tegenwoordig liever van anderen zoals enthousiaste liefhebbers die materiaal over hebben of bij professionele kwekers zoals GP en PPP waar je mooi startmateriaal kunt aanschaffen. Ook dan vraagt het opkweken nog veel geduld en aandacht. Palmen die je zelf uit zaad hebt opgekweekt, blijven je misschien langer bij, zoals mijn eerste uit zaad verkregen Phoenix canariensis, ooit opgeraapt in het stadspark van Algeciras. Een andere levende herinnering is een gezaaide Archontophoenix cunninghamiana meegenomen van de Canarische eilanden.
De zaailingen die ik momenteel probeer op te kweken zijn lastiger dan de 2 genoemde soorten, vooral omdat ze erg traag groeien, Caryota zebrina en Ravenea glauca bijvoorbeeld.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 nov 2013 14:53

Inderdaad ja, maar als je dan zaden ziet liggen dan is het toch moeilijk om die verleiding te weerstaan. Althans.. bij mij toch :D
Washy's wou ik bovendien al lang niet meer zaaien maar kreeg toch weer vraag uit vrienden & kennissen kring naar zaailingen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen