palmgek schreef:Had je foto's al gespot op fb inderdaad, maar het blijft geweldig om te zien! Zeker als je weet dat het merendeel relatief klein is aangeplant, en dus ter plekken groot is gegroeid

Vraagje ; Hoeveel centimeter is de stam van je Washingtonia nog van de muur verwijderd? Zoals je weet staat de mijne ook vlak tegen de gevel, maar het blad raakt hier de muur al.
Die muur van Cyrtostachys is trouwens ook geweldig

Daarmee vergeleken is het hier maar aanmodderen he

Inderdaad. Hoogstwaarschijnlijk vertrek ik later dit jaar naar Australië, misschien moet ik maar gewoon lekker daar blijven.
Ik schat een cm of 20-30, maar dat is al een aantal jaar zo. Voor een robusta heeft hij aan de onderkant een behoorlijke dikte, maar lijkt de stam nu vooral de hoogte in te gaan. Overigens doordat de kroon inderdaad vanaf dag 1 tegen de muur aan zat heeft deze zich in de loop der jaren wat van de muur afgedrukt, hierdoor heeft de stam nu een redelijke kromming in zich.
Hier een foto van later in het jaar na de jaarlijkse wintersnoei (scheelt altijd al gauw een blad of 15 wat ik mee moet nemen voor bescherming).

Vind het altijd lastig te bepalen hoeveel de Washingtonia nu in stamgroei groter word, ik schat echter dat de stam nu jaarlijks een grote van een handzaag erbij krijgt. Nagenoeg al het blad wat op dat moment is weggezaagd is van hetzelfde jaar.