Linken in een PDF document?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Linken in een PDF document?

Berichtdoor Exotic Life op 08 apr 2010 11:50

Hoi,

Ik heb een vraagje over de mogelijkheid om aanklikbare linken te maken in PDF. Heb ondertussen al aardig gegoogeld, maar krijg het niet echt gevonden. Omdat ik tot op heden nog vanuit huis het op voorraad gehouden assortiment moet verkopen ben ik een assortimentslijst aan opzetten die op de website te vinden zal zijn. Hierin komen dan tevens de planten die niet op voorraad zijn, maar uiteraard wel te leveren zijn, zodat ook die mogelijkheden zichtbaar zijn.

Ik maak de schema's in excel waar ik dan van de planten waar foto's van beschikbaar zijn "JA" aanklikbaar maak, en dit werkt uiteraard ook gewoon netjes. De schema's kopier en plak ik in het word document en dan blijven de linken ook gewoon netjes werken, zoals het hoort. Echter zodra ik het bestand omzet naar een PDF document, verdwijnt de mogelijkheid om op "Ja" te kunnen klikken.

Zie het bestand zelf -> http://www.exoticlife.nl/Assortimentsli ... 202010.pdf

Is dit simpelweg niet mogelijk? Of heeft iemand hier toevallig een handigheidje voor? Als nu iemand mij een mail stuurt betreft de foto's stuur ik ze vaak door naar de webwinkel via marktplaza zodat ze daar de desbetreffende foto's even kunnen bekijken, maar ik heb dat natuurlijk liever vanuit het PDF document zelf. Ik dacht, vraag het eens hier want volgens mij zitten hier best wel wat aardige computerprogramma experten. :D

Robbin.
Exotic Life

57 bedankjes

Re: Linken in een PDF document?

Berichtdoor Christophe op 08 apr 2010 12:04

Hey Robbin,

Normaal moet dit mogelijk zijn hoor. De link naar je website bovenaan je PDF blijft alvast werken.

Met welke versie van Office werk je?

Ik werk trouwens meteen vanuit Word als ik zo iets moet maken. Ik maak daar een tabel aan en voeg links toe. Zoals je zag in de PDF die ik je gisteren heb toegestuurd, blijven de links gewoon werken in de tabel ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 08 apr 2010 12:53

In Word kan je wel niet rekenen natuurlijk... :)

Plaats je steeds een 'http://' voor de link? Die zou inderdaad aanklikbaar moeten zijn zijn... word voegt dat protocol automatisch toe, geen idee of excel het ook doet.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 apr 2010 13:31

Ik maak mijn nieuwsbrieven ook in PDF met linken naar de artikels.
Na het omzetten in PDF via Word was ik zo ook steeds kwijt.
Nu zet ik hem om via Adobe Acrobat 9 pro en lukt het prima. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 08 apr 2010 20:23

Bedankt voor de reacties.

Het ging me dus inderdaad om wat niek zei, de linken blijven gewoon aanklikbaar in zowel word als in excel. Het bestand uploaden en dit zichtbaar maken is ook het probleem niet, het was alleen als ik het word document deed omzetten naar een PDF document, dan waren de linken ineens "weg", was JA niet meer aan te klikken. Dit zou dan ook niet mogen uitmaken welke versie je van word of excel gebruikt.

@ Niek, werkt dat simpel via acrobat reader 9 het omzetten hiervan, want ik gebruik nu een virtuele printer hiervoor, misschien is dat wel de reden waarom de linken dan ineens weg zijn.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 08 apr 2010 20:24

Christophe schreef:Hey Robbin,

Zoals je zag in de PDF die ik je gisteren heb toegestuurd, blijven de links gewoon werken in de tabel ;)

Christophe

Ik heb inderdaad wel een mail gehad en gelezen, maar moet alleen nog even terug antwoorden, alleen heb echter geen PDF bestand van je ontvangen?

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor amourath op 08 apr 2010 21:05

Exotic Life schreef:
@ Niek, werkt dat simpel via acrobat reader 9 het omzetten hiervan, want ik gebruik nu een virtuele printer hiervoor, misschien is dat wel de reden waarom de linken dan ineens weg zijn.

Dat zal inderdaad de reden zijn, linken worden weggehaald omdat je 'print' naar een digitaal document, op een printje kan je ook niet meer klikken hé :)
Kan je in jouw word niet gewoon exporteren naar pdf?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 08 apr 2010 21:21

Exotic Life schreef:
Christophe schreef:Hey Robbin,

Zoals je zag in de PDF die ik je gisteren heb toegestuurd, blijven de links gewoon werken in de tabel ;)

Christophe

Ik heb inderdaad wel een mail gehad en gelezen, maar moet alleen nog even terug antwoorden, alleen heb echter geen PDF bestand van je ontvangen?

Robbin

Sorry, ik had me vergist :? Ik had de mail naar iemand anders verzonden ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 apr 2010 08:59

Dat werkt heel simpel Robbin. ;)
Gewoon op de knop "document omzetten" drukken links in beeld, bestandje kiezen.
Een paar seconden wachten en je hebt het oorspronkelijke document nu ook in PDF.
Ik haal dan ook nog even de standaar PDF header en foot weg wegens geen meerwaarde.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 09 apr 2010 13:53

amourath schreef:
Exotic Life schreef:

Dat zal inderdaad de reden zijn, linken worden weggehaald omdat je 'print' naar een digitaal document, op een printje kan je ook niet meer klikken hé :)
Kan je in jouw word niet gewoon exporteren naar pdf?

Lekker snugger dit van me, op het moment dat ik het typ dacht ik hetzelfde, dat zal de reden wel zijn. :roll: Ach, iedereen maakt fouten.. :D

Ik kan niet vanuit word direct omzetten naar PDF maar ik zal eens kijken of het voor elkaar krijg met Acrobat reader 9 zoals Niek al aangaf.
Exotic Life

57 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips