Waterboyke schreef:
Hey Robbin, fijn je hier nog eens te zien en dank jeIk kijk er geregeld naar uit maar voorlopig laat de Phoenix nog geen bloemknoppen zien. Hij is nu het formaat zoals jouwe was toen ik een paar jaar geleden bij jouw was dus bloei zal nu wel niet lang meer duren, hopelijk volgend jaar. Kun jij steeds de knoppen al zien zitten in het najaar bij jouwe dan ? De Parajubaea is echt geweldig en ben ik heel fier op. Doet het heel goed en is dit jaar flink gegroeid, stam begint ook goed dik te worden. Hij word dan ook verwend hier tijdens de winter en krijgt samen met de Washi niet veel vorst, soms eens -5 als minima maar meestal net onder het vriespunt en steeds ook droog en beschut natuurlijk. Wanneer ben je terug in Nederland, ik kijk uit om jouw Phoenix en Washi nog eens te bewonderen.
Mijne bloeit de afgelopen jaren indirect 2x in het jaar. Vaak verschijnen er in het najaar al de eerste bloemen die vervolgens pas in het vroege voorjaar tot uiting komen. Direct na de bloei, worden er weer bloemen geproduceerd die vervolgens in de zomer bloeien. Ik denk overigens dat de mijne een vrouwelijke vorm betreft.
Vorige week heb ik enkele prive tuinen kunnen bekijken in Tasmanie. Het klimaat is daar vooral in de winter zachter maar onze nachttemperaturen gedurende de zomer lijken hoger te liggen. Ik liet hem daar een foto zien van jouw Parajubaea, en nu ik deze nieuwe update ziet lijkt de groeisnelheid daar maar een fraktie hoger te liggen. Afhankelijk van mijn besluiten (Werk, Buitenland, Reizen, etc) plant ik hem mogelijk volgend voorjaar als nog uit.
Ik kom iets eerder terug als gepland zo rond de maandwisseling van Oktober/November. Vertoef nog anderhalve week in Australie waarna ik met een paar weken Thailand afsluit voordat ik onze koelere contreien weer eens opzoek. Tussendoor heb ik wel eens foto's ontvangen maar ik ga als het weer niet teveel omslaat ongetwijfeld verbaasd staan van de groei die de tuin heeft doorgemaakt dit jaar.