trachycarpus bladeren te vroeg open

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachycarpus bladeren te vroeg open

Berichtdoor revoluta op 06 okt 2014 22:52

ik denk dat de meesten palmen gegroeid in de kas veel meer een strijd moeten leveren om het licht .dit verklaart de lange blad stelen .(kas plantje )daar de plant buiten staat meer licht intentie pakt lange blad stelen niet nodig.plus wint regen .volgens mij ook een soort bescherming tegen deze elementen .
ik hoop dat er palmvrienden zijn die deze menig delen . :roll:
lelijke planten bestaan niet .soms moet je wat langer kijken..
revoluta

4 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 nov 2014 16:37

Volgens mij is het vroegtijdig openvouwen van de speren het gevolg van te weinig blad. De palm heeft het op dat moment naar zijn zin, genoeg wortels, genoeg voedsel, goede omstandigheden en is in goede (groei) conditie. De palm heeft dan naar zijn gevoel te weinig blad om genoeg te kunnen ademen en licht op te kunnen vangen en energie op te doen enz... en wil dus zo snel mogelijk meer blad ontwikkelen. Dus zodra het mogelijk is vouwen de speren zo snel mogelijk open.

Hoe kom ik bij deze theorie... wel Ik had me deze vraag ook al eens afgevraagd en dit jaar is me het volgende opgevallen...

Ik heb een Trachy (1m stam) in de tuin, staat 3 jaar nu en deed dit nooit. (vroegtijdig openen) Dit jaar heb ik deze flink gesnoeid voor het eerst, veel oud blad was lelijk geworden door de winters. Stond voordien steeds vol met veel blad maar nu voor de eerste keer een pak minder blad dan anders. Ik merk nu dat de speren veel sneller openen en zelf openen nog voor er iets van bladsteel is te zien.

Ook heb ik een andere grote Trachy (1,5m stam), sinds aanplant vouwde de speren steeds vroegtijdig open nog voor er een bladsteel te zien was. Hierdoor kwam steeds alles in de knoop waardoor het blad nooit mooi kon open vouwen en al snel knikte, ook heeft deze palm erg zwak blad dus ook veel geknikte segmenten. Vond ik wel een beetje jammer en dacht eerst dat het vroegtijdig openvouwen eigen was aan dit soort Trachy's maar nu staat deze palm al meerdere jaren en is ook al veel voller in blad en nu merk ik dat de speren eerst lekker dichtgevouwen de hoogte ingroeien boven de kruin uit en dan pas mooi openvouwen. Ook het blad is iets steviger geworden en knakt minder snel, dit jaar voor het eerst bij deze palm volledig open staande bladeren gezien zonder geknikte segmenten, erg grote bladeren trouwens (1,20m diameter)

Dan heb ik 3 jaar geleden nog een Trachy gekocht (1m stam) en deze ook meteen uitgeplant in volle grond. Toe bleek deze een uitgelepeld exemplaar te zijn, een mooi bolletje klei (veel te klein natuurlijk) en amper wortels te zien :( Toch zo uitgeplant en steeds goed nat gehouden. Twee jaar heeft die geen mm gegroeid boven de grond. Stond veel blad op maar dat liet ik zitten omdat ik hem zo wou verplichten wortels aan te maken. Het blad kneep niet dicht dus daarmee liet ik het zitten en wist ik dat het kon. Het blad werd wel heel erg geel, voeding te kort natuurlijk. Eind vorig jaar zag ik een klein teken van leven bij deze palm, 2cm groei. Dit voorjaar zag ik snel weer groei verschijnen. Het gele oude blad werd snel lelijker en heb dan besloten om alles te snoeien, snoeien doet groeien... ;) En inderdaad de groei vloog er meteen goed in, groeide heel snel en heeft veel blad gemaakt dit jaar. Maar nu komt het, al het blad vouwde meteen open nog voor er een bladsteel zichtbaar was...

Hoe meer ik er over nadenk hoe logischer me dit ook lijkt toch ? :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 nov 2014 11:52

Interessante theorie Dimi :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor enrico op 12 nov 2014 12:54

Interessant, maar je zou dan ook kunnen zeggen dat hij gewoon nog niet genoeg groeikracht heeft, nog onvoldoende wortels bijvoorbeeld. Maar ik zie het nu ook bij mijn martianus (die verder prima groeit), die heeft nog net een blad gemaakt, dus aan t einde van het seizoen als de temperaturen dalen, kan dat ook voor een vermindering van energie zorgen en vroegtijdig openen van het blad. :roll:
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Herman op 12 nov 2014 20:39

Ik denk dat een trachycarpus zo snel mogelijk zijn blad wil openen.
Is er niet veel concurrent zal ie snel zijn blad openen. Zijn er echter meerdere speren of bladstelen zal ie snel de hoogte in willen, ( ik wil de hoogste worden) om als eerste zijn blad te openen.
Dus ik vindt de theorie van Dimi wel logich.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 nov 2014 07:52

Ik ga niet beweren dat mijn theorie waarheid is he, daar heb ik veel te weinig kennis van zaken voor. Maar ik vertel alleen maar wat mij al opgevallen is en ik probeer steeds simpel/logisch na te denken. Ik kan er ook volledig naast zitten maar voorlopig lijkt mij daar toch iets logisch in te zitten. Misschien kunnen de kenners die een opleiding van planten hebben enz... eens aanvullen/verbeteren ? :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor hexina op 13 nov 2014 09:33

Mijn 3 grote trachycaprus wagnerianussen met ruim 30 cm stam doen dit ook steeds sinds ze speerrot hebben gehad. Inmiddels staat palm 1 in de volle grond sinds mei 2013 en palm 2 sinds afgelopen augustus. Beide openen nog steeds de speer voordat er steel te zien is.
Ze hebben ook beide inmiddels een flinke kruin.

Maar mijn 2 oudste waggies gooide toen ik ze net gekocht had eerst de steel eruit alvorens het blad opende. Deze komen uit de kassen want de stelen van deze trachys waren toen veel langer dan dat ze dus nu zijn. Dus wellicht heeft dimi wel gelijk.....

Vreemd is het wel
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 nov 2014 22:17

Schade aan het meristeem van de groeitop zou ook een oorzaak kunnen zijn. Ik ben 2 x een wagnerianus kwijtgeraakt door speerrot. Typisch was dat deze palmen na een winter met vorst onder -10 °C het hier beschreven verschijnsel vertoonden. Ze gingen dus de volgende winter in met laagzittende blad. Dit maakte de palm waarschijnlijk extra kwetsbaar voor regen en sneeuw op de kruin. Het seizoen daarop kon ik de speren eruit trekken. Overigens valt mij op dat najaarblad bij Trachycarpus geregeld minder langstelig is als het zomerblad. Of dit te wellicht te maken heeft met de veranderende lichtcondities en/of lagere temperaturen ?
Het uitvouwen van een palmblad is waarschijnlijk het gevolg van celstrekking. Het uitgroeien van de bladsteel zal deels een gevolg zijn van celdeling en celstrekking. Stel echter dat dit proces stagneert bijvoorbeeld doordat er te weinig celdelingen plaatsvinden, in dit geval gaat het uitvouwen van het blad prematuur. Theoretisch heeft de palm hier zelfs voordeel bij omdat het ontplooide blad al een bijdrage kan leveren aan het assimilatieproces en de energieproductie door de palm.
Dimi 's hypothese van een slecht ontwikkeld of beschadigd wortelstelsel is evengoed mogelijk. Bij mijn gevallen hadden de palmen in aanvang gezonde wortelstelsels al kan ik vorstschade niet uitsluiten.
Bij vederpalmen is het een vrij normaal verschijnsel dat het blad al begint te ontplooien voordat de bladsteel geheel is uitgegroeit. Bij Howea bijvoorbeeld begint dit proces soms al als de bladspiegel nog deels in de schacht zit opgesloten. Na het ontplooien groeit de bladsteel dan verder uit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 nov 2014 10:13

Voor dit laatste zal de trage groei er voor iets tussen zitten Han.
Door het al deels openvouwen kan de palm eerder de energie benutten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor pevano op 20 nov 2014 17:17

Zo, ik zie dat mooie verhaal van Dimi nu pas....Heel interessant en zeker geen onzin. Ik heb hier nog verder over na lopen denken en kwam op het volgende: Al mijn Trachy's hebben het en ik ben niet zo'n groen blad knipper. Maar wat ik zelden tot nooit doe bij deze palmen is voeding geven. Komt denk ik omdat er ook vele Yucca's staan.
Volgend jaar ga ik dat anders doen bij wijze van test. Het kan zijn dat de palm in volle groei op een gegeven moment wat tekort komt en dat begint bij mij in Augustus. We gaan het zien.

Groet
Peet
pevano

40 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen