Volgens mij is het vroegtijdig openvouwen van de speren het gevolg van te weinig blad. De palm heeft het op dat moment naar zijn zin, genoeg wortels, genoeg voedsel, goede omstandigheden en is in goede (groei) conditie. De palm heeft dan naar zijn gevoel te weinig blad om genoeg te kunnen ademen en licht op te kunnen vangen en energie op te doen enz... en wil dus zo snel mogelijk meer blad ontwikkelen. Dus zodra het mogelijk is vouwen de speren zo snel mogelijk open.
Hoe kom ik bij deze theorie... wel Ik had me deze vraag ook al eens afgevraagd en dit jaar is me het volgende opgevallen...
Ik heb een Trachy (1m stam) in de tuin, staat 3 jaar nu en deed dit nooit. (vroegtijdig openen) Dit jaar heb ik deze flink gesnoeid voor het eerst, veel oud blad was lelijk geworden door de winters. Stond voordien steeds vol met veel blad maar nu voor de eerste keer een pak minder blad dan anders. Ik merk nu dat de speren veel sneller openen en zelf openen nog voor er iets van bladsteel is te zien.
Ook heb ik een andere grote Trachy (1,5m stam), sinds aanplant vouwde de speren steeds vroegtijdig open nog voor er een bladsteel te zien was. Hierdoor kwam steeds alles in de knoop waardoor het blad nooit mooi kon open vouwen en al snel knikte, ook heeft deze palm erg zwak blad dus ook veel geknikte segmenten. Vond ik wel een beetje jammer en dacht eerst dat het vroegtijdig openvouwen eigen was aan dit soort Trachy's maar nu staat deze palm al meerdere jaren en is ook al veel voller in blad en nu merk ik dat de speren eerst lekker dichtgevouwen de hoogte ingroeien boven de kruin uit en dan pas mooi openvouwen. Ook het blad is iets steviger geworden en knakt minder snel, dit jaar voor het eerst bij deze palm volledig open staande bladeren gezien zonder geknikte segmenten, erg grote bladeren trouwens (1,20m diameter)
Dan heb ik 3 jaar geleden nog een Trachy gekocht (1m stam) en deze ook meteen uitgeplant in volle grond. Toe bleek deze een uitgelepeld exemplaar te zijn, een mooi bolletje klei (veel te klein natuurlijk) en amper wortels te zien

Toch zo uitgeplant en steeds goed nat gehouden. Twee jaar heeft die geen mm gegroeid boven de grond. Stond veel blad op maar dat liet ik zitten omdat ik hem zo wou verplichten wortels aan te maken. Het blad kneep niet dicht dus daarmee liet ik het zitten en wist ik dat het kon. Het blad werd wel heel erg geel, voeding te kort natuurlijk. Eind vorig jaar zag ik een klein teken van leven bij deze palm, 2cm groei. Dit voorjaar zag ik snel weer groei verschijnen. Het gele oude blad werd snel lelijker en heb dan besloten om alles te snoeien, snoeien doet groeien...

En inderdaad de groei vloog er meteen goed in, groeide heel snel en heeft veel blad gemaakt dit jaar. Maar nu komt het, al het blad vouwde meteen open nog voor er een bladsteel zichtbaar was...
Hoe meer ik er over nadenk hoe logischer me dit ook lijkt toch ?