Waarom heeft mijn phoenix roebelenii veel bruine bladen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Waarom heeft mijn phoenix roebelenii veel bruine bladen?

Berichtdoor Lampenz op 01 okt 2014 14:59

Als hij echt in de war is, zou je er goed aan doen de plant donkerder en kouder (max 15 graden, minimaal 10) weg te zetten.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 okt 2014 09:07

Dan moet het binnen wel eerst zo koud worden hè Lampenz :lol:

Dag Huub,

Ik zie en hoor via mijn site veel dergelijke ervaringen met roebelenii's en heb het zelf ook meegemaakt!

Ter illustratie;
Onderstaande palm kocht ik ergens in 2008 als aanvulling op de kleinere die ik toen al enkele jaren in mijn bezit had.
Afbeelding

Na de verhuizing in eind 2009 besloot ik om deze niet langer buiten te zetten wegens gebrek aan schaduw.
Je zit dat ze binnen al ineens wat minder fris ogen.
binnen:
Afbeelding

Na enkele jaren was het in, ik schat 2012 ineens gedaan. De bladeren werden helemaal bruin en kon ze er zo uit trekken.
De kluit bleek gewoon in orde etc etc.

Dit was dus blijkbaar het gebrek aan licht binnen, vooral tijdens de wintermaanden en zeker wanneer de temperatuur wel relatief hoog blijft.

Je kunt dit oplossen door de palm gewoon als terrasplant te behandelen en/of hem zeker tijdens de wintermaanden niet op kamertemp te houden.

Hem nu ineens buiten zetten om hem over een dikke maand weer te moeten binnen halen lijkt me niet verstandig. Maar zet hem, indien mogelijk, over een maand ofzo wel een stuk koeler. Dan kun je in die hoek tijdelijk een andere mooie terrasplant kwijt die wél de warmte nodig heeft.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 06 jan 2015 12:58

Ik wil toch nog even inhaken op dit topic, omdat ik het idee heb dat mijn phoenix roebelenii ook een probleem heeft. De bladeren beginnen een beetje te knijpen, en de onderste puntjes worden bruin. Ook heeft de plant wat nieuw uitlopers van uit de speer, echter ontvouwen deze zicht niet.

De plant staat sinds dat het de eerste vorst heeft gezien binnen, en staat in direct zonlicht van uit het noorden (onder een dakraam). Hij krijgt genoeg water, en de wortels zien er prima uit. Ook de pot is het juiste formaat.

Echter, staat de palm wel voor de verwarming. (deze staat meestal alleen in het weekend aan). Kan dit de oorzaak zijn van de verminderde sierwaarde van deze roebelenii, ik denk dan aan het feit dat er een erg lage luchtvochtigheid is. Of moet ik het toch zoeken in het feit dat hij wellicht door de war is?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 jan 2015 19:40

De ideale overwinteringstemperatuur voor deze palm is bij 5 - 10 °C. De palm hoeft dan niet uitbundig licht te staan, een vertrek op het Noorden is prima. In een warm vertrek met lage luchtvochtigheid is deze palm ontvankelijk voor spint, die zich explosief kan vermeerderen. Bij een permanent verblijf in de woonkamer ontwikkelt de palm lange veders die krachteloos gaan afhangen.
Bijlagen
Phoenix_roebelenii.jpg
Phoenix_roebelenii.jpg (134.43 KiB) 5100 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 07 jan 2015 09:25

Dat was bij mij bekent. Alleen heb ik geen ruimte waar het zo koud is in huis. Ik heb "nog" geen schuur dus daar kan ik hem ook niet kwijt.

Ik zag vanmorgen dat sommige bladeren bruin worden. Dien ik deze te verwijderen, of is het ook misschien een gevolg van een te lage luchtvochtigheid?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 jan 2015 10:03

Ik heb hetzelfde probleem als hier besproken. Opvallend is dat dit probleem zich pas in de wintermaanden is gaan voordoen. Denk dus ook dat het te maken heeft met het feit dat hij in een verwarmde kamer te weinig winterrust krijgt.

Zal hem dus gaan verplaatsen naar mijn slaapkamer waar het aanmerkelijk koeler is en zal vocht en voeding gave wat gaan verminderen zodat ie in winterrust kan gaan.

Dood is hij allerminst en spint of een andere plantenziekte heeft ie ook niet. Alleen veel bruine bladeren.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 jan 2015 19:30

Verkleurd of gedeeltelijk bruin blad zou ik voorlopig laten zitten. Als je deze afknipt voordat ze zijn afgestorven, beperk je het assimilerend vermogen (suikeraanmaak = energie) van de palm en zal de hergroei misschien vertragen. Ik kan me de ergernis voorstellen van bruine dode bladpunten en beoefen zelf wel de gewoonte om deze bij gelegenheid bij te punten. Blijf dan een paar mm verwijderd van het nog groene segment.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 07 jan 2015 23:23

mijn roeb staat in de volle grond en heeft nog perfect groene bladeren. Ik denk overigens niet dat hij het zal halen door de hele winter, maar hij oogt goed.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Rob op 08 jan 2015 00:18

Luchtvochtigheid is alles voor deze jongens in de verwarmde woonkamer.
Nochtans heb ik er tot afgelopen jaar steeds 5 overwinterd in de living by 20, zonder al te veel problemen. Het geheim is om ze niet al te veel water te geven (1x per week een scheut), niet teveel in de watten te leggen, en eigenlijk simpelweg bijna te verwaarlozen. Niet snoeien, niet bemesten.

Het enige dat ik deed was letten op spint wolluis en ander ongerief en occasioneel dit aanpakken als het uit da hand dreigt te lopen.
Sproeien zou een optie zijn tegen deze ellende en ook de bruine puntjes maar daar ben ik te lui voor. ;)

Als ze in april terug buiten gaan dan gaan ze na 2 of 3 weken schaduw weer als de brandweer.

Nu overwinteren ze bij 5-10° in de externe overwinteringslocatie.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 08 jan 2015 08:17

Die van mij staat op kantoor. Hij werd zo groot dat ik niet anders kon. Het zal wel weer een uitzondering zijn, maar ik overwinterde altijd gewoon in de kamer, maar dan wel voor een licht raam. En nu op kantoor is dat niet anders, maar nu staat ie voor een zonnig raam. In de nacht is het vrij fris, maar overdag gewoon lekker. De groei is in de winter langzamer, maar gaat wel gewoon door. Ik geef juist wel veel water, want de plant verbruikt ook zeker 5 liter elke 4 tot 5 dagen. En geen spint, luis of wat dan ook. Ik vind het eerlijk gezegd een makkelijke plant en een heel goede kamerplant, maar je moet echt zorgen voor een grote pot. Dan bloeit ie ook lekker goed. Meestal komen de knoppen in de zomer, maar sinds de plant op kantoor staat verschijnen ze al in het vroege voorjaar. Ik zal vanmiddag eens een foto maken.
Dennis_S

349 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?